Hoe lang nodig gehad?

Slope Creations

De Muzikale Polygamist
Dag vrienden!

Een 'discussie'-thread...

"Hoe lang heb je nodig gehad voordat je 'tracks' écht helemaal afmaakte?"

Ik begon in ST3, het eerste wat ik ooit maakte werd gelijk een complete track. Hoorde hem pas weer terug op een bandje bij een maat van me. Klonk helemaal niet verkeerd.

Ik heb in de verschillende trackers (ST3, FT2 & IT3) honderden dingen gedaan, waarvan rond de 10 tracks helemaal af waren.

Ergens in 2000 ben ik overgestapt op Cubase VST en wederom honderden dingen gedaan. Het aantal tracks dat ik sinds VST af heb als échte tracks (zoals ik ze wil horen) is op 1 hand te tellen. Er zijn daarentegen genoeg 'complete' tracks die het toch niet helemaal zijn.
Ik denk dat daar voornamelijk 2 redenen voor zijn:

-1- De eeuwige zoektocht naar 'mijn plaats' binnen de virtuele omgeving van muis, programmeren, midi, beeldscherm etc. Trackerachtige software ligt mij blijkbaar toch veel meer. Ik blijf méér een instrumentalist-achtig iemand dan (gevaarlijk woord!) 'producer'. Hoewel ik aan beiden zwaar verslaafd ben :halleluja

-2- Mijn eeuwige drang naar perfectie in combinatie met onvermogen de sounds te krijgen zoals ik ze in mijn hoofd heb. Ik ben dus vaak veel te lang aan het kloten om te komen waar ik wil zijn, en hoor elke keer weer iets wat mijn aandacht trekt. Ik hop dus van detail naar detail.

Inmiddels is het zo dat ik mijn stijl aangepast heb naar mijn 'vermogen' en de lat lager heb liggen. Blijven proberen, dat wel...en ik begin dan ook steeds meer de baas te worden in MIJN 'studio'. MAARRR: De level dat ik realiseer wat ik EIGENLIJK wil horen is nog niet bereikt. Vrees dat dat nog wel even duurt.

Klinkt dit bekend?
Zo ja, waar ligt het bij jou aan?
Hoe lang heb jij nodig gehad?

Jeweetwel...verhaaltjes vertellen.

Groet, Slope

erg bekend verschijnsel..zelf denk ik dat het meestal (tenminste bij mij bijna altijd) te maken heeft met het feit dat muziek maken 20% inspiratie/creativiteit is en 80% keihard zwoegen...en wat dat laatste betreft: daar heb ik vaak geen zin in, luiheid zeg maar...... arrangeren vinnik ook echt heeeeel erg lastig en zwaar......maar het moet wel....daarom dwing ik mezelf ook als het een beetje kan om gelijk nog in de 1e sessie ook een basis-arrangement op poten te zetten waar ik later dan aan kan verder werken....

Ik hoor je. Ik drum en doe backing vocals in een band en dat is anders (daadwerkelijk 'musiceren' over het algemeen).

Als je er écht in zit dan is er geen sprake meer van zwoegen, maar eerder een trance ... waardoor mijn armen gewoon gaan en er eigenlijk geen inspanning meer is, maar alleen puur genot :-)

Na een optreden sta ik dan ook regelmatig te shaken van de adrenaline. LEKKERRRRR!

tja tis hier gewoon jammen en kijken wat er uit komt. ik kan goed arrangeren dus tis niet zo'n probleem om iets in elkaar te draaien. alleen dingen aan elkaar aansluiten kan lastig zijn of dan heb je iets leuks een thema maar dan moet je dat inleiden etc... lastig soms...

zou persoonlijk niet willen spreken van zwoegen, het moet gewoon min of meer relaxed gaan, je moet er natuurlijk wel moeite voor doen maar het lijkt me dat als je echt moet 'zwoegen' dit ook tot uiting komt in de muziek, waardoor het geforceerd gaat klinken

edit: alhoewel...om de mix en geluidskwaliteit op een enigzins aanvaardbaar niveau te krijgen... dat lijkt bij mij soms bijna wel op zwoegen ja (en dan nog lukt 't nie :D)

Dit klinkt zeer bekend, ik heb heel veel probeerseltjes liggen waar waarschijnlijk wel complete nummers van te maken zijn. Maar vaak is het bij mij zo dat als ik een track echt "af" maak ik dat op een dag moet doen, op een of andere manier als ik later met een track verder ga pas ik hem voor 200% procent aan en 9 van de 10 keer stop ik daarna ook met de track.

En zo nu en dan pak ik een probeerseltje weer op en maak er een complete track van.

De reden dat ik dit doe is omdat ik altijd weer andere ideeën heb in die altijd direct wil uitvoeren. Ik kan niet eerst een nummer afmaken en dan pas aan mijn nieuwe idee werken. Dit heeft zo zijn voor en nadelen.

Maar echt zwoegen op een track heb ik nog nooit gedaan, muziek is voor mij een hobby geen baan dus als ik een idee een jaar laat liggen is er niks aan de hand :D. Mocht ik ooit misschien ergens in de toekomst een pro gaan en het hobien achter mij laat liggen. Dan moet ik uiteraard anders gaan werken, maar dat zie ik er niet van komen.

Heel bekend. Ook altijd die vervloekte 2 minuten grens. Ik eis teveel en daarom gooi ik het bijltje er bij neer. Terwijl ik zoveel releases zie die ik makkelijk had kunnen maken en beter.

Ik denk dat veel mensen die ook veel uitbrengen, eigenlijk weet ik dat wel zeker, gewoon een bepaalde methodiek hebben gevonden en daar steeds op terug vallen.

Over het algemeen wordt 60% van wat ik programmeer ook een afgewerkte track. Meestal is er één stuk wat ik erg snel bij mekaar speel (daar waar de inspiratie zit) ... dan is het zoeken om er dingen voor en achter te plakken en daar stokt het dikwijls. Toch ben ik tevreden over die 60% ... en dat is wat telt ;)

:doei:

Juist ja!

Bikkel ... 2 minutengrens? Vertel? (zegt me even niets)

Back