GEM S3 Turbo display - verticale lijnen

Hover

-
Het display op mijn GEM S3 Turbo heeft tegenwoordig wat kuren.

Sinds enkele dagen is er een dikke, verticale lijn te zien.
En daarnaast ook nog heel wat fijnere, verticale lijnen.
(de fijnere lijnen 'trillen' al kan je dat op de foto niet zien natuurlijk)

Wanneer ik het contrast van het display helemaal op de laagste stand instel, dan krijg ik enkel de achtergrondverlichting te zien.
Deze is netjes egaal blauw over het ganse scherm.
Maar wanneer ik het contrast verhoog, dan verschijnt de tekst wel , maar tegelijk ook deze verticale lijnen.

Op het display na is alles functioneel en kan ik geen andere problemen ontdekken.
Ik heb de indruk dat het probleem alleen erger wordt naarmate ik de synth inschakel.
(voorlopig dus buiten gebruik om erger te voorkomen)

Ik heb niet de skills om dit zelf aan te pakken en zoek daarom iemand die dergelijke herstelling wel aankan.
't Is dan wel geen (zeldzame) vintage synth maar ik vind het nog steeds de moeite om deze te laten herstellen.

Onlangs had ik al enkele herstellers gecontacteerd maar sommigen hebben het te druk of herstellen enkel analoge synths en ander audiomateriaal.
Maar vooral geen digitale synths.

Misschien zit er op het forum iemand die geen schrik heeft van een digitale synth? Locatie van de hersteller is niet zo belangrijk maar ruime omgeving Antwerpen is handig.

Attachments

• GEMS_S3_Turbo_Display.jpg
    GEMS_S3_Turbo_Display.jpg
    26,5 KB · Bekeken: 162
Mijn Tascam SX-1 heeft dat ook. Ik kan nu nog met de strepen werken, maar het worden er wel steeds meer. De oplossing is een nieuw achterlicht. Ik ken helaas geen hersteller in Vlaanderen.

Moet niet perse in Vlaanderen, mag ook een hersteller in Nederland zijn. Ik heb er wel een ritje met de auto voor over.

Ik heb zelf ook al wat opgezocht maar als leek kan je enkel afgaan op symptomen, daarmee kan je nog geen juiste diagnose stellen natuurlijk. Dezelfde symptomen hebben niet altijd dezelfde oorzaak.

Ik weet dat er een batterij in deze GEM S3 Turbo zit maar al naar gelang het type is het een gewone batterij of een herlaadbare batterij. En die willen wel eens gaan lekken. Geen idee of dat hier het geval is. Ik ga ervan uit dat een hersteller liever heeft dat een klant niet eerst zelf tracht te prutsen en daardoor de kansen op een herstelling kleiner maakt of onherstelbare schade aanricht.

Weet niet of er iets te vinden is op het net of op forums van dit probleem? Soms zijn dit problemen te wijden aan de gebruikte displays. (zoiets wat Akikaze aangeeft) maar wat ik zo snel even zie (en lees) lijkt het meer op iets met de controller of misschien iets met de verbinding.

Ik heb wat Akikaze omschrijft ook gehad met een Tascam apparaat. Een DM24 mixer, maar dit waren horizontale strepen en het was een vaker voorkomend probleem met de displays in deze mixer. Het begint met 1 streep en naar verloop van tijd vallen er steeds meer lijnen uit.
De importeur heeft mij destijds het juiste, vervangende display verkocht en de instructies gegeven hoe het te vervangen. Het demonteren en monteren duurde uiteindelijk iets van anderhalf uur en hij doet het nu nog prima. :)

Als de batterij in de buurt zit van het display controller gebeuren zou het heel goed kunnen dat het hierdoor komt maar het blijft nu gissen. Succes iig. :)

Toch maar even de GEM S3 opengemaakt om alvast eens naar de batterij te kijken.
Op de 2de foto is duidelijk te zien dat de batterij aan het lekken is. Die lijkt me zeker aan vervanging toe.

NiCd of NiMh?

Ik heb al even gezocht maar NiCd batterijen zijn blijkbaar niet zo makkelijk meer te vinden. Meestal vind ik wel een vergelijkbare NiMh batterij.
O.a. hier op het forum lees ik dat de batterij werd vervangen door een NiMH.

2 of toch 3 pootjes?

De batterij van de GEM S3 heeft 3 pootjes maar mag dat ook met 2? De enige reden die ik kan bedenken voor deze 3 pootjes (2 voor de +-pool) is dat je deze dan op slechts 1 manier kan monteren op de printplaat. Verkeerd aansluiten is dan uitgesloten. Ik vermoed dus dat een batterij met 2 pootjes ook kan maar dan moet ik wel zorgen dat de polen correct worden aangesloten.

Meer of minder ... mAh

De spanning zal wellicht dezelfde moeten zijn maar geldt dat ook voor het aantal mAh?
Met meer mAh zou de batterij het langer uithouden vooraleer deze herladen moet worden maar het herladen zal dus ook langer duren?
Met minder mAh zou de batterij het minder lang uithouden maar het herladen zal dus ook sneller gebeuren?

Attachments

• GEM_S3_1.jpg
    GEM_S3_1.jpg
    77,8 KB · Bekeken: 161
  • GEM_S3_2.jpg
    GEM_S3_2.jpg
    68,3 KB · Bekeken: 149
Ik zou 'm zo snel mogelijk vervangen, NiMH batterij kan prima, 2 pootjes gewoon.

Als die batterij verder leegloopt is het einde pcb traces die er omheen zitten.

Back