Falcon 030 Lawaai !

Prophet

Ouwe rot
Hoi forumers, klein vraagje voor de (ex) Atari-isten:

Heb zopas een mooie net uitziende Atari Falcon op de kop weten te tikken.
Nu er zit standaard een HD ingebouwd, en aan de onderkant zie ik een ronde opening met daarin een zwart ventilatortje
dat wel een beetje noise maakt, maar niet omdat het stuk is denk ik ze.
Nu ben ik dat lawaai wel niet gewoon vanwege de Stf en had ik eigenlijk graag dat schroefje het zwijgen opgelegt, daar ik toch nooit intensief met die HD zal werken wegens Cubase 3.0 "gewoon" (niet AUDIO).

Doen of niet doen? Enige ervaren Falconisten?

:confused:

Kan me niet herinneren dat hij veel lawaai maakte. Wel dat je hem kon horen.
Maar als hij vuil is dan zou je hem met een stofzuiger kunnen uitzuigen. Dat kan wel helpen.
Dat soort fans kan wel veel schelen.

Je kunt ook de interne HD uitzetten en er een losse SCSI HD aan hangen.
Of wie weet zelfs een USB <> SCSI adapter en een USB key van 128Mb of zo. :)

Meestal kun je zo'n fan vervangen, je hebt vele stillere types die met temperatuursensors werken en dus alleen aan gaan als dat nodig is (eigenlijk nooit dus!).

Nou ja die HD is een 2,5" en zit in een hele dichte behuizing. Het wordt heel warm dan. Zeker niet over de 50 graden maar toen waren ze nog wat conservatiever wat nu betreft. Misschien dat je anders ook creatief kunt worden met een bestaande passieve koeling voor een processor of zo.

Trouwens de fans van TT's maken veel meer lawaai.

Origineel geplaatst door fuse
Kan me niet herinneren dat hij veel lawaai maakte. Wel dat je hem kon horen.
Maar als hij vuil is dan zou je hem met een stofzuiger kunnen uitzuigen. Dat kan wel helpen.
Dat soort fans kan wel veel schelen.

Je kunt ook de interne HD uitzetten en er een losse SCSI HD aan hangen.
Of wie weet zelfs een USB <> SCSI adapter en een USB key van 128Mb of zo. :)

Ja zeg, die gaatjes zaten wel bijna allen verstopt, heb even de stofzuiger erbij gehaald en fwiiiieeeeeeeu - ieuuwwwww! je moest dat horen fluiten dat propellerke, hèhèhè!! Is proper nu.

Dat van die scsi optie ga ik wel eens bezien eigenlijk, dat van die Key is misschien ook een futuristische optie ;)

Bikkel, ik ga eens piepen hoe die fan erin hangt en/of dat wat jij zegt dan misschien ook een optie is. Voor de rest werkt hij, en snel zeg!

Eindelijk kan ik ook parts van rechts naar links selecteren in die originele 3.0 versie nu ;) (had altijd 2.01)
Ga ook alles eens back uppen op diskettes, want die waren buiten de originele doos met handleidingen er niet meer bij. Dongle wel en alle soft staat op HD/4 partities, is nogal gevaarlijk als ik dit niet back-up. Kweet alleen niet welke files echt bijeen moeten voor de 3.0, maar heb ongeveer alles buiten printers en fonts-toestanden op 1 flopje gezet en vandaar eens opgestart door op A << dubbelklik en dat lukte toch dus....

Maar nu ben ik wel zwaar offtopic aan het gaan in mijn eigen thread.. al gaat het natuurlijk wel over de FALCON!
:) :mega:

Ja, heb besloten om nog NIET voor PC SX2 te gaan en al zal ik geen gelijk hebben waarom ik dit niet doe, de investering is toch nog wat hoog voor men budget op het moment P4/MIDEX8/RME .

Maar "als" die dag komt, dan maak ik van de FALCON een soort meerstemmige SID synth van zijn DSP on-board
Met Tft scherm ;) Als laatste eresaluut :smeris:

look here : http://tamw.atari-users.net/ace.htm 8D
( hij klinkt wel niet zo vet hoor, wel speciaal)

Hastalafalcon! Thx for support!

;)

Laatst gewijzigd:
Back