ben ik de enige die moderne cubase te moelijk vind?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Stochasme doet me altijd denken aan iets waarvoor ik een laxeermiddel nodig heb, maar dat zal wel aan de klank liggen: van het woord zelf en van het resultaat...

Op z'n boerenwijsheid gezegd: een eend is een vogel, maar een vogel is niet altijd een eend...
Dus, geluid en muziek hebben een aantal wiskundige 'mooie' waarden, maar dat betekent nog niet dat de wiskunde altijd mooie muziek oplevert... Dit naar aanleiding van het Platonisch verhaal van een paar dagen geleden.

Dat iets mogelijk is wil voor mij nog niet zeggen dat het ook moet.

@ Eis-T
Dan zal er heel veel plagiaat zijn :D

Wout

Laatst gewijzigd:
goede muziek hoeft niet metteen 'mooi' te klinken. dat getuigt van een erg simpel en/of sentimenteel waarde oordeel. voordat er computers waren schreef Mozart al zijn 'muziek voor dobbelstenen'. hier mocht een weldoener een worp doen die weer een muzikale zin te spelen aangaf waarop dit gespeeld werd na afmaking van de vorige zin. dit is te zien als een vroegstochastich procede. in LISP(een vroeg computer compositie programma) konden waarden ingevoerd worden om 'zoals' Bach enz. te componeren. voor wie wil dan natuurlijk. maar ook om deze muziek te ontleden.

[noten en duraties in muzikale zinnen]
|
[lijst van alle gevonden patronen]
|
[het ontdekken van de schrijfstijl]
|
[componeren met algorithme]
|
[mixen van schrijfstijl en algorithme]
|
[zinnen maken als bovenaan]

Natuurlijk werden hiermee veel meer eigentijdse composities gemaakt. ik haalde het even aan omdat er sprake was van klassieke midi files.
de meeste componisten met pen of pc werken niet zo gek veel anders.

Cubase is te vergelijken met vele andere softwarepakketten zoals: photoshop, after effects, illustrator, dreamweaver enz

met genoeg motivatie kan je alles leren. een goed begin is bijvoorbeeld de videotutorials van ASK

Elke avond 2 uurtjes kijken en 1 uurtje oefenen en je kent 90% van Cubase in nog geen week.

OKey,

Ik heb Cubase Essential al enkele jaren geleden gekocht,
eerst V4 en dan de update naar v5,
Maar Ik vond Cubase ook altijd te moeilk om ermee te beginnen....

Ik ben nu eenmaal een (MED-SS) SoundTracker-Man

Ik heb daarom enkele jaren met cantabile als vst host gewerkt,
ook even met V-stack

Maar pas nu ik Cubase als Multi channel Insert Effect kan gebruiken
omdat m'n macbook (onder XP) nu snel genoeg ervoor is, (tov een Asus PIV)

Ben ik er helemaal weg van, van Cubase !!

Ook vst synths kan ik intergeren zoals ik wil,

en mijn Sequencer kan nog steeds MED-SS blijven
met m'n SynthCtrl Plugin op de Amiga A4000T/060/Picasso IV

Alles lukte vanzelf bij cubase, op een creatieve manier,
zonder eerst enige tutorial te bekijken....

En maar goed ook, want ik vind die tutorial video's maar een negatieve
invloed hebben op mijn manier van met cubase om te gaan...

Alé,
gewoon een balans vinden tussen zelf proberen,
en effe tutorials bekijken is mss de beste manier..
En zeker niet te snel willen gaan...

Maar net zoals bij MED-SS in de jaren 90,
moest er bij mij voor cubase een vonk overslaan,
die ongeveer zegt van WOW !! da's 't geen ik moet hebben !!

"PASSIE moet er dus zijn" ...

Maar dat heeft mss wel z'n tijd nodig !!??

Je weet
dat je niet
elke keer
op enter hoeft
te drukken
maar dat
de forumsoftware
dat automatisch
doet?

;)

Ja precies, moet je al die lege ruimte zien :( zonde!

Attachments

• Screen shot 2010-08-23 at 9.59.20 PM.jpg
    Screen shot 2010-08-23 at 9.59.20 PM.jpg
    16,6 KB · Bekeken: 112
goede muziek hoeft niet metteen 'mooi' te klinken.
Tja, een avondje hoofdpijnmuziek is nooit weg…
dat getuigt van een erg simpel en/of sentimenteel waarde oordeel.
Sentimenten en waarde oordelen zijn bij uitstek aan elkaar gekoppeld. Nog nooit een flegmaticus een staande ovatie zien brengen onder het uitroepen van “Bravo!”
voordat er computers waren schreef Mozart al zijn 'muziek voor dobbelstenen'. hier mocht een weldoener een worp doen die weer een muzikale zin te spelen aangaf waarop dit gespeeld werd na afmaking van de vorige zin. dit is te zien als een vroegstochastich procede.
Het zal wel ‘met dobbelstenen’ zijn, al is dat gestuiter en getik ook wel aardig :) Maar dat was een ‘route’ langs vooraf geschreven korte stukjes muziek.
LISP(een vroeg computer compositie programma) konden waarden ingevoerd worden om 'zoals' Bach enz. te componeren. voor wie wil dan natuurlijk. maar ook om deze muziek te ontleden.
Waarschijnlijk refereer je aan het beruchte ‘contrapunt’? Dat zijn gewoon regeltjes, die in ieder artikel op Internet te vinden zijn, bijvoorbeeld bij twee stijgingen in de melodie dient een daling te komen. Zoiets is toch eenvoudig te programmeren?
[noten en duraties in muzikale zinnen]
|
[lijst van alle gevonden patronen]
|
[het ontdekken van de schrijfstijl]
|
[componeren met algorithme]
|
[mixen van schrijfstijl en algorithme]
|
[zinnen maken als bovenaan]

Natuurlijk werden hiermee veel meer eigentijdse composities gemaakt. ik haalde het even aan omdat er sprake was van klassieke midi files.
Je bedoelt die Mondscheinsonate?
de meeste componisten met pen of pc werken niet zo gek veel anders.
Dat betwijfel ik. Het gaat immers om de beslissing. Op een ander forum was er een leuke discussie over jazz en John Cage. In beide disciplines is toeval soms erg belangrijk, al gaan de muzikanten hier anders mee om. De ‘Hé’-ervaring, de verassing, is zeer belangrijk. En dat is een emotie oftewel sentiment. Muziek is uiterst sentimenteel: vrolijkheid, angst, verdriet, macht, noem maar op, is er aanwezig. En ook lelijkheid, maar liever niet te veel.

Let wel, Bach met z’n contrapunt werkte binnen een kader, een vrij strak kader zelfs, maar hij nam daarin briljante beslissingen. Dat kan een computer helaas nooit…

Ik vind het nog steeds jammer dat je dat optreden (ik denk in 1999) in de zaal van Het Koorenhuis gemist hebt. Er waren twee stukken, een van jou (met dansers en dat grijze ‘vouw’beeld) en een van mij (Moebius Ring). De Ring werd uitgevoerd met twee Yamaha’s SY99 (?) en een computer. De Ring had als thema geluidsfragmenten en keuzes maken.

Maar vooral omdat de zaal prop en prop vol zat: er bleek een congres voor natuurkundigen in Den Haag te zijn en die kwamen als ‘cultureel uitje’. Men zat zelfs in de gangpaden… Experimentele elektronische muziek in een stampvolle zaal.
Achteraf vonden velen de voorstelling zeer emotioneel.

Hoe heette die jongen uit Barcelona ook al weer?

Wout

@topicstarter :

en als je Essene bent en alles zoals vroeger back to basics wil houden, who the f... laat het dan lekker gewoon zo, als het voor je werkt, volg niemand 8)

:doei:

goede muziek hoeft niet metteen 'mooi' te klinken. dat getuigt van een erg simpel en/of sentimenteel waarde oordeel.

Ik begrijp je punt, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat me een definitie van "goede muziek" wordt opgedrongen.

Goede muziek vind ik muziek die me aanspreekt. Dat hoeft in mijn geval niet per sé mooie muziek te zijn. Niettemin hecht ik ook waarde aan de totstandkoming en de door de componist gemaakte keuzes. De componist weet de juiste keuzes te maken, waardoor een stuk ontstaat dat mij en anderen raakt.

Bij stochastisch componeren worden veronderstelde wetmatigheden ingezet om vanuit de andere kant een zelfde resultaat te bereiken. De keuze wordt bij de componist weggehaald. Daarom spreekt deze klinische manier van componeren me niet aan, hoewel het resultaat misschien in sommige gevallen prima kan zijn (vaak vind ik dat overigens niet).

wanneer bepaalde muziek niet begrepen wordt , geeft dat een ambivalent oordeel.
lisp werd ontwikkeld om automatische muziek te genereren. Briljante beslissingen door de computer waren afhankelijk van de componist/programmeur achter de computer en het kader waarin deze wilde werken.
heden ten dage zouden programma's als cubase mischien niet eens deze midi 'contrapunt' hebben geïmplementeerd zonder deze vroege experimenten. en net zoals met lisp, zal met cubase de daaruit voorvloeiende werken niet ontstijgen aan het niveau van persoon die er mee werkt.
over mn stuk hoeken en golven, die sculptuur was uitgangspunt, algorithme voor zowel klankbeeld als compositie. de danseres marjolein palthe mocht haar bewegingen, en de aard daarvan, in alleen een strikt kader uitvoeren.

Laatst gewijzigd:
wanneer bepaalde muziek niet begrepen wordt , geeft dat een ambivalent oordeel.
Ik word er niet onzeker van :) Dus mijn oordeel ook niet.
... over mn stuk hoeken en golven, die sculptuur was uitgangspunt, algorithme voor zowel klankbeeld als compositie. de danseres marjolein palthe mocht haar bewegingen, en de aard daarvan, in alleen een strikt kader uitvoeren.
Dan heeft zij de randen van dat kader heel goed opgezocht, want samen met de video presentatie was het heel sterk emotioneel geladen; eigenlijk de video meer dan de dans: die spanning van het ontrollend tapijt trok meer de aandacht...

Wout

nee bergen, zoiets is vaak lastig te volgen wanneer wout zn posts/gehoor/oordeel laat vertroebelen door mischien voor hem niet bewuste emoties.
ik had het over lisp en midi. maar ga je gang wout, ik heb andere dingen te toen dan gekissebis.

De thread ging toch over het feit dat TS Cubase (te) moeilijk vindt?

nee bergen, zoiets is vaak lastig te volgen wanneer wout zn posts/gehoor/oordeel laat vertroebelen door mischien voor hem niet bewuste emoties.
ik had het over lisp en midi. maar ga je gang wout, ik heb andere dingen te toen dan gekissebis.

het valt in ieder geval wel op dat de niet te volgen discussies tussen jullie 2 veroorzaakt worden door een onvrede tov elkaar die alleen bij jullie bekend is.

dit is niet de eerste keer dat jullie elkaar op een taalkundig verantwoorde wijze proberen af te troeven. Het gaat nu onder het mom van een discussie, maar de irritatie spreekt boekdelen in de posts naar elkaar.

erg vervelend om zo door de posts heen te worstelen in zo'n thread. Ga gewoon eens een keer een biertje drinken met elkaar, en spreek die ellende gewoon eens met elkaar uit. Het is gewoon jammer dat dit zo gaat nu.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back