band opnemen

gemmetje

de ideale schoonzoon
Ik heb enkele vraagjes, en ja, ik heb gezocht, maar zonder bevredigend resultaat.....

In het oefenhok waar we repeteren hebben we de beschikking over een behringer 3282 mixer (8 bussen dus).
Nou is het plan om de hele handel op te nemen op 8 sporen, dus via de bussen eruit.
Een beetje het volgende idee: de zang (2 mics) naar bus 1+2, gitaren naar 3+4, drums naar 5+6, toetsen naar 7+8.
Op deze manier kan ik dan later thuis 'n fatsoenlijke eindmix in elkaar schuiven.
We hebben 'n laptop, nu met alleen usb1.1, maar we kunnen evt. een andere gebruiken met usb2.0 en firewire.

Is er 'n mooi bakje met 8 ingangen en 2 uitgangen wat we aan 'n usb- of firewire-poort kunnen hangen waarmee we alles tegelijk kunnen opnemen ?
Ik heb al naar de edirol U-1000 gekeken, zag er leuk uit, alleen erg veel opties die we toch nooit zullen gebruiken.
Het mag simpel zijn, faders zijn niet nodig (zitten immers al op de mengert), alleen 8 ingangen en 2 uitgangen is al genoeg.
Deze edirol heeft 'n usb2.0 interface, ik ga ervan uit dat usb1.1 niet snel genoeg is om 8 waves tegelijk te verwerken, maar wie weet dit zeker ? (dan weet ik of de huidige laptop voldoet of niet)

bvd

usb 1.1 loopt volgens mij op 11 Mbytes /s dus dat moet wel kunnen
8 kanalen 44 khz 16 bit moet iig kunnen
176 Kbytes /s voor een stereo wav op 44 khz 16 bit

dus reken maar uit

maar welke kwaliteit wil je ?

Een beetje kwaliteit is leuk, maar 24/192 hoeft nou ook weer niet.
16/44,1 zou genoeg moeten zijn, meer is ook okee.
Het is de bedoeling dat de opnames achteraf "opgeleukt" worden met fx enz., maar dit gebeurt voornamelijk hardware-matig. Het is dus niet zo dat de opnames intern in de comp bewerkt gaan worden met allerlei plugins (want dan was het toch wel belangrijk dat de bitrate & freq hoog waren ?).

Waarom neem je niet alles apart op? Geeft altijd een beter resultaat. Dus drums over 8 kanalen, gitaren apart .... En euh, lekker mixen in de computer, tenzij je echt zware vintage effecten of zo zou hebben.

Origineel geplaatst door Toon
Waarom neem je niet alles apart op? Geeft altijd een beter resultaat. Dus drums over 8 kanalen, gitaren apart .... En euh, lekker mixen in de computer, tenzij je echt zware vintage effecten of zo zou hebben.

Alles apart is niet echt 'n optie, we WEIGEREN met 'n metronoom mee te spelen ofzo. We zijn dus gebonden aan de 8 groepen van de mixer, maar dat is voor ons genoeg.
Mixen in de kompjoeter heeft niet echt mijn voorkeur............
(en nee, ik heb niet echt zin in 'n hard-soft-discussie)

Origineel geplaatst door gemmetje
Alles apart is niet echt 'n optie, we WEIGEREN met 'n metronoom mee te spelen ofzo. We zijn dus gebonden aan de 8 groepen van de mixer, maar dat is voor ons genoeg.
Mixen in de kompjoeter heeft niet echt mijn voorkeur............
(en nee, ik heb niet echt zin in 'n hard-soft-discussie)

Als je een 2 tal maten voorprogrammeert met wat hihats om aan te geven waar het nummer begint hoef je helemaal niet met een metronoom mee te spelen. Als je alles op 8 kanalen zet vraag ik me wel af in hoeverre dat zoiets nog te"mixen" is. Je kan geen balans op maken, niks echt apart EQ'n, enkel effecten over een geheel plaatsen etc.

Tijdens de opname gaat er alleen 'n beetje galm over de zang (via inserts).
De balans tussen de 2 zangstemmen is okee, de balans tussen de gitaren onderling ook, het gaat er in de fase na het opnemen eigenlijk alleen om, om de balans tussen de "instrument-groepen" (duidelijk omschreven ??) te regelen, en over het geheel 'n eq (en evt. finalizer) te zetten.

Wat ook het probleem is (nou ja, "probleem"...), is dat we het nog nooit voor elkaar gekregen hebben om 'n nummer 2 keer exact hetzelfde te spelen (we houden nou eenmaal van improviseren). Het is dus ondoenlijk (en past ook niet binnen onze "filosofie") om een nummer in meerdere sessies op te nemen.

Ik zou de drums ook apart opnemen. 2 mic's voor de drums is erg weinig dan heb je alleen de 2 overheads mic's ( Stereo ). Misschien een idee om eerst de drums op te nemen. Je kan dan nog wel samen spelen, maar je neemt dan alleen de drums op. Dan kan je ook veel beter mixen.

Succes

8 sporen kan in theorie over USB 1.1. Mijn Emagic EMI 2|6 kan 6 sporen tegelijk afspelen terwijl ie er 2 opneemt. Maar ik ken geen USB 1.1 interface met 8 ins....

Grtz,
Jeroen

Mic's hebben we niet nodig voor de drums, onze drummer heeft zo'n "stoere" v-drum van roland.
Het plan is om te werken zonder monitors, maar met 'n headphone-amp, de zanger & zangeres zo ver mogelijk uit elkaar plaatsen: alles zou goed moeten komen.

Van die emagic kan ik niks vinden op hun site, 6 in zou het mee te doen moeten zijn, maar 8 in gaat toch echt de voorkeur naar uit.

edit: als je de A62 m bedoelt: gevonden !!
Alleen doen ze vaag over de support bij windows.........

Origineel geplaatst door Jeroen
8 sporen kan in theorie over USB 1.1. Mijn Emagic EMI 2|6 kan 6 sporen tegelijk afspelen terwijl ie er 2 opneemt. Maar ik ken geen USB 1.1 interface met 8 ins....

Grtz,
Jeroen

USB1.1 zou makkelijk zijn, maar is niet noodzakelijk. Indien nodig is er ook wel 'n leptopje beschikbaar met firewire (of evt. USB2.0)

Op de sites van diverse fabrikanten staat bij de meeste usb1.1 - apparatuur dat je er meerdere tegelijk kunt gebruiken.
Is dit een goede optie, of is het vragen om conflicten ?

2x 4 in-kastje zou dan natuurlijk ook kunnen :eureka:

Mic's hebben we niet nodig voor de drums, onze drummer heeft zo'n "stoere" v-drum van roland.
Het plan is om te werken zonder monitors, maar met 'n headphone-amp, de zanger & zangeres zo ver mogelijk uit elkaar plaatsen: alles zou goed moeten komen.

Van die emagic kan ik niks vinden op hun site, 6 in zou het mee te doen moeten zijn, maar 8 in gaat toch echt de voorkeur naar uit.

edit: als je de A62 m bedoelt: gevonden !!
Alleen doen ze vaag over de support bij windows.........

Je kan de drums dan ook gewoon via midi opnemen, jam je lekker samen en achteraf zet je de midi om in audio data.

Origineel geplaatst door Toon
Je kan de drums dan ook gewoon via midi opnemen, jam je lekker samen en achteraf zet je de midi om in audio data.

Ik denk dat de drummer me vierendeelt als ik achteraf zijn sounds ga veranderen...........

maar toch thnx voor de tip

firewire

firewire

Vergeet geen externe harddisk erbij te gebruiken.

Interne harddisks van laptops zijn over het algemeen nogal traag.

Als je eigen laptop firewire aansluiting heeft zou ik voor een firewire soundcard gaan.
Hoef je niet altijd die ander laptop te lenen en met firewire heb je genoeg capaciteit.
USB2 kan problemen geven met de overdracht van geluid.
Dit is wat ik heb horen zeggen.

succes

Re: firewire

Re: firewire

Origineel geplaatst door dsa
Vergeet geen externe harddisk erbij te gebruiken.

Interne harddisks van laptops zijn over het algemeen nogal traag.

Als je eigen laptop firewire aansluiting heeft zou ik voor een firewire soundcard gaan.
Hoef je niet altijd die ander laptop te lenen en met firewire heb je genoeg capaciteit.
USB2 kan problemen geven met de overdracht van geluid.
Dit is wat ik heb horen zeggen.

succes

Van die externe HD is 'n goeie ! thnx, had ik nog niet aan gedacht !
Kun je me uitleggen waarom usb2.0 problemen heeft met de overdracht van geluid ?

Re: Re: firewire

Re: Re: firewire

Van die externe HD is 'n goeie ! thnx, had ik nog niet aan gedacht !
Kun je me uitleggen waarom usb2.0 problemen heeft met de overdracht van geluid ?

Nee sorry, anders had ik het wel gelijk verteld.
Ikzelf heb een aantal maxtor firewire drives en op een amerikaans forum vertelde iemand me dat hij problemen had met het overzetten van de ene hd naar zn maxtor usb2 hd.
Hij had allemaal tikjes enzo.

Nu is usb2 vrij nieuw ten opzichte van firewire.
En ik zie dat de meeste fabrikanten met een firewire oplossing komen. Weinig usb2.

Volgens mij heeft de mac g5 ook geen usb2 als ik me niet vergis.
Dat alleen al zou voor mij een keuze zijn om niet voor usb2 te kiezen.

Beide platforms pc/mac hebben wel firewire opties.

Ikzelf heb op mn laptop de rme kaart (kweet dat die niet goedkoop is) en dit werkt tot mn volle tevredenheid.

Succes in ieder geval.

M'n broertje heeft zo'n western digital ext. HD (met usb2.0 & firewire, maar hij werkt ook als je 'm aan 'n usb1.1-poort hangt) Die dingen werken probleemloos, en rete-snel !

Het zal wel firewire worden....

Niemand ervaring met 2x 4-in-kastje op usb1.1 ??

Werk al een tijdje net als Jeroen met de EMI 2/6 en moet zeggen, probleemloos.
6 spelen terwijl je er weer2 opneemt behoort tot de mogelijkheden.

Idd een laptop maakt gebruik van een 4200t/m schijf, als je dan toch een
externe (fire-wire) schijf gaat gebruiken, raadt ik een 7200t/m schijf aan.

Werk zelf met externe 7200t/m fire-wire schijf aan mijn POWERBOOK,
gaat als een zonnetje!

Back