Advies hardware setup

SiNt74

Nieuwkomer
Na een bezoek aan een DJ met een aardige studio met muziekgear is bij mij het muziek virus weer opgedoken. In eerste instantie heb ik toen een Volca Bass gekocht maar na een avondje freestylen kwam ik er achter dat de Volca Bass toch niet helemaal aan mijn verwachtingen voldeed. Ik wilde toch een groovebox met wat meer mogelijkheden. Ik heb de Volca toen omgeruild voor een Novation Circuit en ik moet zeggen dat die nog niet verveeld zeker niet door de mogelijkheid om zelf samples in te laden.

Ik ben nu op zoek naar apparatuur die ik kan combineren met de Circuit alleen weet ik ff niet welke kant ik op moet/wil. Ik wil een hardware setup opbouwen waarmee ik thuis grooves en tracks kan maken maar waarmee ik eventueel ook makkelijk m'n dj-sets kan opfleuren .

Waar nu te beginnen? Eerst een drumcomputer? Of een synth? Iets anders?

Reloop Terminal Mix 4 controller + Serato
PC +Ableton Live Lite 9
Novation Circuit (v.1.4)
Technics SL1210

Muzieksmaak: Techno, Techhouse, Minimal, Percussion Techno
DJ's: Derrick May, Luke Slater, Adam Beyer, Carl Cox, etc.

Last edited by a moderator:
Wat mis je nog voor je gevoel? Wil je meer (handson) percussie voor redelijke prijs, kijk dan eens naar drumbrute. Wil je een analoge bassline synth? Daar zijn er ondertussen tallozen van. BassStation2 is redelijk geprijst en heel handson. Zomaar even wat ideeen. Zorg er ieder geval voor dat er genoeg knoppen op zitten als je live wil tweaken. Live in menus duiken gaat meestal niet goed, hoe goed de menu's ook opgezet zijn.

De Circuit is een mooi apparaat maar ik wil meer kunnen varieren met verschillende geluiden. Dat kan met de Circuit door samples te laden maar een extra synth lijkt me een betere optie. De Bass Station lijkt mooi aan te sluiten op de Circuit als ik de filmpjes op Youtube zie. Een synth die acid geluiden kan produceren lijkt me ook een mooie optie.

Budget heb je nog niet vermeld. Maar in de budget reeks zou ik inderdaad eens kijken naar de future classics: Novation Bass Station 2 en Roland TR8. Eventueel ook Arturia brengt betaalbare handson analoge synths en nu ook een drumdoos. Oude Korg Electrabel en Alai MPC's zijn misschien ook een optie.

Budget ligt rond de 400 Euro. Mag een nieuwe classic zijn maar een oude classic is ook goed :-) De Korg Electribe ER1 leek me een goede kandidaat maar de filmjes op Youtube maken me niet echt enthousiast wat betreft het geluid van de ER. De Akai MPC's heb ik me nog niet in verdiept.

Persoonlijk hou ik zeer van hardware synths, maar een goede midi controller (bv. Novation zero) i.c.m. gemaakte loops in ableton, of vst's, doet het werk ook erg goed.

Ik vind de system-1(m) erg fijn voor techno-achtige leads en pads, die kan je dan in ableton opnemen. Een beetje basis synthesis kennis is alleen wel nodig imo.

Nord lead (rack) kan ook erg leuk zijn.

Eigenlijk heb je aan ableton alleen al meer dan genoeg om tracks te maken :)

Ik geef ook de voorkeur aan een hardware synth. De Novation Bass Statio en de System-1 zijn qua formaat ideaal om mee te nemen. Maar ik ben ook al een Yamaha DX7 en AN1X tegen gekomen minder handig wat betreft formaat maar daar kan je toch ook wel aardige techno geluiden uit halen?

Als het voor techno is, vermoed ik dat keys niet echt een noodzaak is...

Ik zou zeker ook eens naar de Yamaha DX200 en AN200 kijken: compact, handson en compatibel met DX7 en AN1x en zou je moeten kunnen scoren onder de 200€. Hebben ook een interne sequencer.

Ook interessant is Waldorf XT en Q (rack versies). Iets duurder en specifieke sound (waar je voor moet vallen) maar ook erg handson.

Ik zou ook zeker eens naar ouder Clavia/Nord spullen kijken. Nord Lead rack of Nord Modular keys...

Ik ben eigenlijk wel op zoek naar een bak waarmee ik geluiden kan maken en live kan vervormen. Ik kwam een filmpje tegen van de Nord micro modular, dat klonk erg goed jammer van de edit software die niet (meer) werkt onder Windows 7.

De Micromodulair editor doet het ook onder windows 7 volgens deze post hieronder..
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1397729&highlight=Windows#post1397729
Maar valt met 4 knopjes niet echt veel aan te tweaken.. en is monotimbraal.. (1 synthpart..)

200 euro voor een AN/DX200 is een beetje pasé.. vooral die DX is erg in trek.
Hier staat evt nog een AN200 maar je mag aansluiten met een bod boven de 270.. vind het ook erg beperkt met max 16 steps en 1 synthpart.
http://www.2dehands.be/muziek/muzie...aha-an200-synth-desktop-groove-322931291.html

Ik zou er zelf nog de nieuwere Electribe aan kunnen toevoegen... die kom je ook tweedehands al voor een leuke prijs tegen :)
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-...e270f44503df9f8598c624&previousPage=lr&pos=19
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-...51fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=17

Volca Sample is denk ik ook erg tof voor techno/house achtige dingen. En lekker te tweaken.

Leuk ding idd.. maar je kunt samples niet standaard met een klavier bespelen... heb je weer een apart converterding voor nodig..
https://www.retrokits.com/category/rk002/
Klinkt wel lekker crunchy :)

Je schijnt het ook via n midi note nr naar CC# converter appje te kunnen doen.. ik heb zoiets eens geprobeerd voor mijn SU700 maar tot op heden nog niet gelukt.

Grappig dat de Virus nog niet opgedoken is ondanks de introductie. Een B of C moet wel redelijk makkelijk te vinden zijn voor een nette prijs.

Ondanks al jullie goede adviezen lukt het me maar niet om een keuze te maken. Om de tijd toch door te komen heb ik nu een Waldorf Rocket gekocht (nog niet ontvangen) dan kan ik daar vast mee gaan spelen tijdens mijn verder speurtocht :p Die via de Circuit misschien koppelen aan een synth en dan denk ik dat ik toch wel ff verder kan. Enne mochten jullie nog adviezen hebben dan hoor ik dat uiteraard graag :)

De Waldorf Rocket is inmiddels binnen is gekoppeld aan de Synth1 van de circuit. Leuk apparaat om acid geluid te creeren. Ik ben ondertussen verder gaan zoeken en kom op dit moment op 2 keuzes uit.
1. Een synth kopen voor extra melodie keuzes
2. Een synth kopen voor bass en drum elementen.

Voor keuze 1.heb ik een Roland XP80 op het oog die volgens mij wel aardige geluiden kan produceren voor techno
Voor keuze 2. denk ik aan Bass station 2 of een Drumbrute

Wat denken jullie? Of zit ik wellicht als synth noob helemaal verkeerd te denken?

Qua geluid komt dit wel in de buurt waar ik muzikaal heen wil maar mag nog wel wat donkerder en sneller:

Qua hardware heb ik nu de Circuit en een Waldorf Rocket. Het idee is om daar nu nog een synth (met toetsen) aan toe te voegen. In eerste instantie zat ik te denken aan een Bass Station 2 maar een Nord Lead 1 of 2 lijkt ook een goede kandidaat. Kort vergelijk van de 24db low pass filter:

Back