Wie leest de handleiding van het begin tot het eind?

Origineel geplaatst door dsa
Wacht maar tot je hier weer vragen gaat stellen.:confused:

Als ik zeker weet dat het in de manual staat kijk ik wel even hoor. Ben wel dom, maar niet zo dom. ;)

Ik loop al een behoorlijk tijdje mee en ondanks dat de zoveelste manual me zo langzamerhand me neus uit begint te komen lees ik ze wel. Vooral als het gaat om het saven van je geluid en dergelijke.
De meeste bakken hebben hun eigen regeltjes en kheb geen tijd om dat spelenderwijs te leren.

Of het moet je hobby zijn.
Het is wat anders als je je geld er mee moet verdienen.

Ligt misschien aan mij maar als techneut die ik ben, is dan wel weer makkelijker om dingen door te krijgen. En als je basis dingen door hebt en een beetje inzicht krijgt kun je zelfs wel inschatten wat gear wat je nog nooit gezien en/of aangeraakt hebt ongeveer doet. En trial en error is soms ook heel snel.
Maar soms heb je geen handleiding en moet je het er maar mee zien te redden. Gelukkig valt het wel mee. Maar er zijn ook apparaten waar je de handleiding echt wel nodig hebt.

Ik lees handleidingen met veel genoegen. Helemaal diegene die goed geschreven zijn. Vaak heb ik de handleiding al gedownload voordat ik het apparaat heb en is de handleiding bepalend voor aanschaf. Maar soms niet (G2 here I come).

De handleidingen van de spullen die ik heb heb ik allemaal minstens twee keer gelezen. Waarschijnlijk heb ik een of andere afwijking:D

Ik haal er altijd wel iets leuks uit wat ik met zomaar knoppen draaien niet tegen was gekomen. Maar goe, als ze uit zijn dan ga ik maar knoppen draaien:doei:

Bij een nieuw stuk gier (kan dus ook 2e-hands, maar nieuw voor mij zijn) lees ik in 1e instantie nooit de manual, maar kloot er eerst 'n tijd fijn op los.
Na verloop van tijd komen altijd de vragen bovendrijven, en dan gaat ie open.

Dus ook voor mij geldt: Manual = Naslagwerk

Wanneer ik interesse krijg in nieuwe synthesizers, ga ik eerst na of ik een handleiding kan krijgen en neem deze volledig door om te kijken wat zo'n ding nou kan en juist niet kan. In de reklame kan ieder ding alles ... dus daar moet je niet op verdergaan.

Dus nog voor m'n SY99, W30 of D20 in huis stond, wist ik al ongeveer hoe wat werkte. Achteraf heb ik de handleiding nog nauwelijks nodig gehad :)

:doei:

Als ik bezig ben pak ik de handleiding eigenlijk alleen als ik iets praktisch direct moet weten, de hele handleiding neem ik vaak mee in de trein om door te spitten, kom dan vaak toch nieuwe of interessante dingen tegen die ik wil proberen, maak ik dan een aantekening van en pak het op wanneer ik achter mn console zit :D

:koffie:

ALS ik iets koop dan moet het knoppen hebben (of heel goedkoop zijn) en dan is de handleiding puur voor de compleetheid.

Bij apparaten zoals een filterbank draai ik knoppen en berg de handleiding gewoon op en zo hoort het denk ik :D

Origineel geplaatst door Bass
ALS ik iets koop dan moet het knoppen hebben (of heel goedkoop zijn) en dan is de handleiding puur voor de compleetheid.

Bij apparaten zoals een filterbank draai ik knoppen en berg de handleiding gewoon op en zo hoort het denk ik :D
Juist bij een filterbank (Sherman) moet je de manual lezen!

Maar goed... Ik lees altijd de manuals door. Ik zit vaak in een trein en dan is het ideaal. Als ik iets koop ga ik eerst klooien en daarna pas (weken erna) lees ik de manual.

Normaal lees ik geen handleiding
Vaak spreekt het allemaal voor zich, zeker als je al een aantal synths kent. Mijn M1 kocht ik bijvoorbeeld 2e hands en daar zat helemaal geen handleiding meer bij.

Maar deze keer wel...
Mijn nieuwe Karma is een ander verhaal. Dat ding heeft zo ontzettend veel mogelijkheden dat ik handleiding regelamtig nodig heb. Die hele Karma-functie is niet te vergelijken met bekende technologie. Het kan zonder handleiding maar dan mis je denk ik een hoop!

Re: Wie leest de handleiding van het begin tot het eind?

Origineel geplaatst door NOISE FX
Gewoon benieuwd of er veel (of weinig) mensen zijn die de handleiding van hun apparatuur grondig doornemen?

ik lees zelden een handlei (ij) ding.

Alleen voor evt cc waarden maar verder nooit.

Origineel geplaatst door fuse
Als ik zeker weet dat het in de manual staat kijk ik wel even hoor. Ben wel dom, maar niet zo dom. ;)

Ligt misschien aan mij maar als techneut die ik ben, is dan wel weer makkelijker om dingen door te krijgen. En als je basis dingen door hebt en een beetje inzicht krijgt kun je zelfs wel inschatten wat gear wat je nog nooit gezien en/of aangeraakt hebt ongeveer doet. En trial en error is soms ook heel snel.
Maar soms heb je geen handleiding en moet je het er maar mee zien te redden. Gelukkig valt het wel mee. Maar er zijn ook apparaten waar je de handleiding echt wel nodig hebt.

Dat klopt fuse.
Heb je eenmaal een basis kennis zul je eerder tot een reslutaat komen.

Sommige synths zijn wat ingewikkelder en dan is het toch wel zinvol om de handleiding in te lezen.
Kheb hier een andromeda met heeeel veeeel knopjes. Lees ik toch wel de handleiding van.

Tligt ook een beetje aan de gebruikersvriendelijkheid van zo'n ding.

Iemand weleens de handleiding van een roland xv3080 gelezen.

Was mijn eerste synth, werd helemaal gek van handleiding.

In het begin was het nog wel te doen,
zoals kennismaking global etc. maar daar na... Best pittig voor een NOOB..

Maar ben wel blij dat ik het toen der tijd gedaan heb,

Dus heb mijn eigen voorgenomen sindsdien omdat voor altijd met nieuwe gear te doen,
Merk nu ook dat het steeds makkelijker wordt, ik vind het alleen weleens irritant dat net de moeilijke stukken
in de manuals altijd op zijn klote Engels geschreven zijn. Net die dingen die niet van-zelf-sprekend zijn, zijn bij mij
in onbekend engels geschreven, gelukkig was er voor die Roland een nederlandse handleiding, vind eigenlijk
dat ze dat bij alle gear moeten hebben.

Maar ja......... zal wel aan mij liggen.

PS: ben nu met de ion bezig.

Ik lees altijd de handleiding er staan in elke wel een paar tips waardoor je het gebruik van het app
naar een veel hoger niveau kunt tillen zogenaamde poweruser tips.
Basis kennis is zowiezo vereist dus waarom niet proberen het onderste uit de kan te halen.
Verversen van je kennis na verloop van tijd kan ook erg verfrissend werken.

kan volgens mij ook geen kwaad om de handleiding eens door te lezen en te kijken wat er nog verder voor het instrument op internet te vinden is. .scheelt een heleboel tijd naderhand, stemt tot nadenken en spaart slaapmiddelen en laxantia!

Ik lees iedere handleiding van een synthesizer. In het museum hebben we er een paar honderd en sommige zijn zo erbarmelijk slecht, dat je amper je lachen kunt inhouden. Wat ik een prachtige vond, die meer vragen opriep dan beantwoordde: Roland TB 303. Dat 7/8 maat voorbeeld alleen al! Wie gebruikt dat? Zoals al blijkt uit de thread is Roland kampioen 'slechte manuals'.

Voor bepaalde synths, zoals NordModular en G2 MOET je de handleiding wel lezen, anders kom je er nooit uit. RTFM is dan een zeer bekend begrip op internet :) Met de G2 is de afkorting anders: WTFM!!! In contacten met Zweden, waarbij de Manual uitsluitsel zou moeten brengen, dan kan er op dit moment alleen maar gezegd worden: Write The Fucking Manual!!!

Wout

Vroeger las ik de manuals nooit.
Maar sinds kort is dat veranderd.
Bv bij reason heb ik de manual doorgenomen om de basisfuncties door te krijgen en heb nu het boek guie for reason aangeschaft voor meer het geadvanceerde gedeelt en het is van harte aan te raden.
De manual van TDM Virus Plugg in Heb ik de helft van gelezen en moet nu wachten tot ik em opgestuurd krijg want ik ben em kwijt.

Binnenkort ook maar eens de manual van absynth 2 doornemen.

Ik denk dat manuals niet voor niks geschreven zijn , je kunt alles zelf uit vogelen maar het gaat sneller als je hulp krijgt en vaak is het makelijk te lezen en krijg je niet meer van die "manual"vragen op vele forums want natuurlijk fijner is.

:)

Back