Is opnemen op DAT beter dan op CD

Hallo!

Ik heb redelijk goedkoop een DAT recorder op de kop getikt. Voordat ik allemaal dure bandjes ga aanschaffen wil ik het volgende vragen. Is tegenwoordig DAT nog steeds de standaard voor het aanleveren van je Master of is dit tegenwoordig ingehaald door de CD. Ik heb ooit vernomen dat een DAT een groter Dynamisch bereik heeft dan de CD en dat hij gewoon beter klinkt.
Dus wat dat betreft zou ik voor DAT gaan, maar misschien brengt een ander me op andere ideeen.

Erik

Als je mij vraagt dan is het om het even.

Het enige verschil is 44.1 en 48Khz en voor de rest als je een deftige dat of CD recorder hebt dan maakt het niet zo bar veel uit. Beiden kunnen anders digitaal gevoerd worden en zijn 16bits.

Je kunt ook op DVD-R de 24 bits master tracks zetten. Nog beter. :)

Origineel geplaatst door fuse

Je kunt ook op DVD-R de 24 bits master tracks zetten. Nog beter. :)

Thanx Fuse

Ja dan is het wachten tot die DVD recorders wat meer betaalbaar zijn, want nu vind ik het te duur en is het dan niet rendabel. Voorheen was DAT wel de standaard om aan te leveren bij een platenperser. Dat is nu dus anders.
Toch vind ik de meeste stand alone cd recorders niet zo super klinken. Die van Philips vind ik beter klinken dan de Pioneer bijvoorbeeld. Het zal allicht te maken hebben met de AD/DA conversie, maar toch lijkt er een klankmatig verschil te zijn tussen apparaten. Zo is me wel opgevallen dat ik de kanaalscheiding van DAT subliem vind.

Erik

DVD duur? Hoeveel heb je die pokkeDAT betaald?

PHILIPS DVDRW416K DVD ReWriter
Uit onze Folder
van:
€219,00

voor:
€ 169,00

Interne DVD/CDRW

CD-RW 16x10x40x

DVD+RW 4x2.4x12x

High speed recording

Tot 4.7 GB op één DVD

http://www.megapool.nl

Er zijn nog een pak andere merken die bijna dezelfde prijs dragen, ikzelf werk met een stand alone cd-recorder van Pioneer . Wou wel nog es een DAT in huis te leen voor wat oudere opnames uit te lachen, maar ik weet nog wel iemand die me daar aan kan helpen . :dubbel:

Attachments

• dvd.jpg
    dvd.jpg
    2,7 KB · Bekeken: 115
vandattum

vandattum

DAT is uit. Gelukkig.
Een gemiddelde dat recorder geeft veel meer errors dan op een Cdrecorder (standalone)
Dropouts zijn zo gemaakt.

Een dat recorder heeft ook geen groter dynamischer bereik.
Is echt onzin.
Misschien zijn de convertors beter dan die jij van een philips cdrecorder hebt gehoord.
Kan, maar ik heb hier nog een oude marantz (zo'n hele grote) en nog een tascam standalone cd schrijver,
die klinken echt wel goed.
Als ik analoog naar binnen zou gaan in die cd schrijvers of dat recorders zou ik sowieso externe AD convertors gebruiken.

Ik ben heel blij dat er nog maar weinig datjes bij ons binnenkomen.
Compatibiliteit is vaak een probleem vanwege het lde diverse loopwerken.
(de berucht sony consumentenlijn had daar een handje van)
Daarom heb ik hier een stuk of 5 verschillende dat recorders staan.
Ze worden bijna niet meer gebruikt dus misschien ga ik ze maar ns verkopen aan een "dattofiel".

Overigens heb je geen dvd recorder nodig om je 24bit audio bestanden op weg te schrijven.
Het is gewoon data en dat kan ook op een CDr.

Als al je 24bit audio niet op een cdr past brand je toch gewoon een 2e?

Ja dan is het wachten tot die DVD recorders wat meer betaalbaar zijn, want nu vind ik het te duur en is het dan niet rendabel.

op de computerbeurs in het bouwcentrum in antwerpen vorige maand, verschillende dvd writers op 4 speed voor 130 euro, waaronder zelf enkele +/- writers, die dus op beide formaten kunnen schrijven...

Op een jaar tijd is de prijs van de dvd schrijvers gehalveerd... lege dvds worden ook steeds goedkoper...

ooww.. ik zie net op de site van yorcom dat de prijs bijna naar de 100 euro is gezakt

DVD Brander +RW Lite-on LDW-401S 4x retail - 105 euro !!!
DVD Brander +/-RW Lite-on LDW-411S 4x retail - 129.50 euro
DVD Brander +/-RW NEC ND-1300A 4x bulk - 128.50 euro

Voor de prijs moet je het niet meer laten... Ik zou wel voor een +/- writer gaan.. +(plus) is wel een betere standaard (meer compatible) maar - (min) is goedkoper en voor data zeker zo goed. Dus voor dat beetje meer kan je een +/- kopen

Waveglider,die zijn wel supergoedkoop bij yorcom zeg, amai...

Goedkoper dan de goedkoopste hier bij ons. Spijtig dat ze geen Matrox verkopen. :stupid

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Catalunya
Zo vreemd is dat anders niet hoor 6-track . 2 types cd-recorders, allebei 16 Bit 44,1 Khz en toch een verschil in kanaalscheiding. Tja, ik heb gewoon goede oren denk ik.

http://www.kieskeurig.be/nl/product.nsf/search1/Onkyo CD R201A.htm

http://www.kieskeurig.be/nl/product.nsf/search1/Philips CDR820.htm

Iedereen bedankt voor de reakties. Is inderdaad een goede optie om een CD/DVD brander aan te schaffen.

Als het dan die cijfers zijn waar het uiteindelijk om gaat dan is Pioneer nog zo slecht niet! ;)

Origineel geplaatst door Prophet
Als het dan die cijfers zijn waar het uiteindelijk om gaat dan is Pioneer nog zo slecht niet! ;)

Je hebt helemaal gelijk. Deze recorder van pioneer heb ik niet gehoord. Ik bedoelde 1 van de allereerste cd recorders van pioneer.

In theorie doen ze allemaal hetzelfde. Wanneer er werkelijk geen verschil zou zitten tussen de apparaten zouden we allemaal voor SUPERTECH en YOKO gaan:D

Origineel geplaatst door Catalunya
Je hebt helemaal gelijk. Deze recorder van pioneer heb ik niet gehoord. Ik bedoelde 1 van de allereerste cd recorders van pioneer.

In theorie doen ze allemaal hetzelfde. Wanneer er werkelijk geen verschil zou zitten tussen de apparaten zouden we allemaal voor SUPERTECH en YOKO gaan:D

Ik mag met jou zeker niet lachen want ik heb vroeger ook met dat idee rondgelopen en weet ik iemand die zweerde bij zijn panasonic DAT (die witte mooie) omdat hij precies na opname daarop de muziek nog beter maakte zei hij.
Ik heb daar men twijfels over maar soit, iedereen zijn vizie.
Toen ik eindelijk het geld had voor een DAT te kopen, na zovele uitstellingen deze aan te schaffen (synths kopen ging voor) en ik in zo'n engels top hifiblad bij een test las over Spdif kabels, zo van; "deze klinken wat meer geprononceerd in het laag, en deze zijn wat zuiverder in het tophoog" had ik besloten een cd-recorder te kopen en alles hieromtrent toch wel eventjes dik uit te lachen zolang men in het digitale domein blijft qua direkte opname vanuit een andere digitale bron, met zoiets als een digitale mixer. Ik spreek niet over de convertors want die sukken als de pest op die consumer recorders. Dat is ook iets wat de prijs dikwijls bepaald bij een Pro machien, die AD/DA convertors, AES/EBU, XLR en heel die cinema.

Daarentegen heb ik ook al rare fenomenen meegemaakt in het digitale domein, nml: van akai sampler digitaal uit naar digitaal in op pioneer recorder, dan met cd'eetje naar de PC op het laagste inleessnelheid in Wavelab, niks anders gedaan dan wat knip en plakwerk en dan gewoon van Wavelab terug op cd gebrand, daarna van pioneer digi uit naar akai ampler digi in. Resultaat: Dynamiek van de zangstemmen volledig plat, ik heb ze dan maar ge-edit in de akai zelf met de oude stukken die ik natuurlijk nog op ZIP had staan.

Conclusie: Had het digitaal domein niet verlaten en toch was men klank deftig gedegradeert, heel deftig. Volgens mij is de PC daar toen de oorzaak van geweest. Maar om zeker te zijn moet ik die test nog eens doen en alle tussenstappen vergelijken voor de echte dader te vinden.

En nee ik koop ook nooit PANNASONY of BROLTECH, want dat is problemen zoeken :)

Even ter info: Ik werk ondertussen al 10 jaar met een DAT-recorder van Sony. Over de geluidskwaliteit niets anders dan lof, maar er zijn wel twee belangrijke nadelen aan verbonden. BIT dropouts komen regelmatig voor, zelfs na slechts enkele malen afspelen van een DAT-cassette. Tweede nadeel is dat de koppen van een DAT tegen de tape aanzitten. Als je je DAT-recorder afzet en terug opzet kan het voorkomen dat op de plaats waar de kop tegen de tape zit er een kleine magnetisatie plaatsvindt. Dit resulteert in een kleine klik in het midden van je song :( . In het begin wist ik dit niet en zo ben ik al enkele originele songs kwijtgespeeld (neen, ik vond het toen nog niet nodig om backups te maken).

Op dit moment wacht ik gewoon totdat standalone DVD-R's betaalbaar worden en koop me dan heel waarschijnlijk zoiets aan.

:doei:

Ik heb idd ook al en pak DAT'jes naar de botten gehad met mijn gehuurde Dat-machines destijds.Sony Sux big time sometimes. Ik herinner me ook dat men bij de Mastering-Plant waar ik eens mij gaan luisteren ben, men daar 4 verschillende DAT recorders in huis had staan, daar waren; tascam, 2 sony, panasonic en nog een fostex dacht ik. Waarom zou dat geweest zijn? Zou het te maken hebben met het gebruik van eenzelfde recorder zoals diegene die de DAT cassette aangeleverd heeft, heb het niet uitgevraagd maar dat is het eerste dat bij me opkwam.

Origineel geplaatst door Prophet
Ik heb idd ook al en pak DAT'jes naar de botten gehad met mijn gehuurde Dat-machines destijds.Sony Sux big time sometimes. Ik herinner me ook dat men bij de Mastering-Plant waar ik eens mij gaan luisteren ben, men daar 4 verschillende DAT recorders in huis had staan, daar waren; tascam, 2 sony, panasonic en nog een fostex dacht ik. Waarom zou dat geweest zijn? Zou het te maken hebben met het gebruik van eenzelfde recorder zoals diegene die de DAT cassette aangeleverd heeft, heb het niet uitgevraagd maar dat is het eerste dat bij me opkwam.

Nee, het heeft te maken met het mechanisme van de dat recorder.
Het zgn trackingprobleem bij de consumenten sony dat-recorders was berucht.

Bij de sony's ging het loopwerk al snel een eigen leven leiden en stond daardoor niet helemaal meer "recht".
Heel vervelend want ging je die tape afdraaien op een andere datspeler kreeg je van die "lekkere" digitale geluidjes erbij.
Speelde je diezelfde tape af op de sony waarmee was opgenomen had je geen problemen.

Wist je trouwens dat de sony prodat tapes in een test toendertijd slechter uit de bus kwamen dan hun eigen consumenten datjes?

Ik ga volgende maan op de HCC beurs maar eens een goedkope DVD brander aankopen.
Ze zullen daar vast en zeker leuke aanbiedingen hebben.
Maar m'n demo blijf ik gewoon op een normale cd aanleveren.

En als ik hoger zou willen dan 44.1, dan kan ik natuurlijk ook het gewoon een Wav file op CD de zetten ipv audio.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door sander
En als ik hoger zou willen dan 44.1, dan kan ik natuurlijk ook het gewoon een Wav file op de zetten ipv audio.

Zo is dat! :geslaagd:

Bij de sony's ging het loopwerk al snel een eigen leven leiden

En nog geen klein beetje, bij mij vreet hij gewoon regelmatig band op een hoopje en daar had ik het over.:(

Origineel geplaatst door mono-poly
Ok ik spam ff mee hoor
Want jullie aanbiedingen vind ik allemaal duur
Bij alternate (www.alternate.nl) heb je voor 100 euro een NEC + brander
En dat ding werkt als een tiet

Hmm staat niet op die site. Daar zijn ze ene stukkie duurder.

Back