Logic Pro X 10.3 install vraagje

dextah

Ouwe rot
Ik gebruik Logic eigenlijk niet meer maar de laatste update wil ik eigenlijk toch wel even checken alleen draai ik yosemite en voor de laatste update is 10.11 vereist.

Is er een mogelijkheid om programma's installeren op een os die onder de minimale os vereiste zit?
Volgens mij draait 10.3 makkelijk op Yosemite maar verplichten je ze om te updaten en uiteindelijk een nieuwe Mac aan te schaffen :)

Ben eigenlijk best tevreden met de laatste versie van Yosemite..

Of moet ik niet bang zijn en laatste El Capitein erop zetten?
Sierra begin ik niet aan...

Last edited by a moderator:
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag.. Dus ik lees gezellig mee.
Wat geloof ik wel kan is de .dmg file downloaden en opslaan voor later..

Als je ProTools niet gebruikt kan je het beste upgraden naar 10.11 El Capitan.
Dat is een performance update die zelfs oudere Macs weer lekker snel maakt.

..wel een clean install doen en met de migration assistant je data importeren.
Als je een nieuw OS over je oude OS installeert wordt alles mega traag.

Ik installeer op al mijn macs gewoon de upgrade, clean install verhaal is broodje aap zonder enige technische onderbouwing

Ik gebruik Logic eigenlijk niet meer maar de laatste update wil ik eigenlijk toch wel even checken alleen draai ik yosemite en voor de laatste update is 10.11 vereist.

Is er een mogelijkheid om programma's installeren op een os die onder de minimale os vereiste zit?
Volgens mij draait 10.3 makkelijk op Yosemite maar verplichten je ze om te updaten en uiteindelijk een nieuwe Mac aan te schaffen :)

Ben eigenlijk best tevreden met de laatste versie van Yosemite..

Of moet ik niet bang zijn en laatste El Capitein erop zetten?
Sierra begin ik niet aan...

Ik was in exact dezelfde situatie als jij; draaide nog Yosemite op mijn 5,1 Mac Pro 6core 3,33Ghz en was huiverig om te upgraden naar El Cap en Logic 10.3 (Yosemite en Logic 10.2.4 draaide immers prima)

Gisteravond een Time Machine Backup gemaakt en toch maar geupgrade naar El Capitan en Logic 10.3

Ik kan zeggen dat ik tot nu toe nog helemaal geen problemen heb ervaren. Alles draait soepel en kan zelfs zeggen dat El Cap iets 'snappier' reageert in alles. Meestal blijf ik aardig on the safe side en zorg ik dat ik ongeveer een jaar achter blijf in OS updates. El Capitan was inmiddels 15 maanden geleden uitgebracht en iedereen gaf aan dat de laatste release van El Cap super stabiel was, dus het was ook wel tijd.

Wat ik normaal doe is de OS installer downloaden van de App Store vlak voordat Apple hem van de store haalt vanwege een nieuwere OS release en daar maak ik een bootable USB stick van. :okdan:

USB stick is in principe niet nodig, als je hem koopt blijft hij altijd beschikbaar voor je in de app store.

Nu over op Sierra, en vooral de usb-fixes zijn fijn. Had toch wel wat gedoe, zeker op Crapistan. Zou dus zelf zonder aarzelen Sierra aanraden over Crap.

Een cleane install zie ik nog ff niet zitten :)
Heb een paar weken geleden een cleane install gedaan.

Maar dat migration assistant ken ik helemaal niet.
Als dat me dagen installeren scheelt is het mischien wel het overwegen waard.

Ga ik eens naar kijken

..wel een clean install doen en met de migration assistant je data importeren.
Als je een nieuw OS over je oude OS installeert wordt alles mega traag.

Ik heb sinds 2005 geen clean install meer gehad.....gisteren naar Sierra overgegaan trouwens.

Migration assistant is super, eerst een install op een andere schijf doen, settings en apps importeren, testen of alle drivers werken. En dan op de systeem schijf een incremental update en gaan...\

Een van de redenen voor mij om ook voor een apple te kiezen, dat updaten is altijd super snel te doen zo.

ok, binnenkort maar even serieus naar kijken dan.
Eerst een paar projecten afmaken.

Ik heb sinds 2005 geen clean install meer gehad.....gisteren naar Sierra overgegaan trouwens.

Migration assistant is super, eerst een install op een andere schijf doen, settings en apps importeren, testen of alle drivers werken. En dan op de systeem schijf een incremental update en gaan...\

Een van de redenen voor mij om ook voor een apple te kiezen, dat updaten is altijd super snel te doen zo.

Geen broodje aap, zelf meegemaakt.

Komt dit niet doordat de harde schijf niet optimaal wordt benut? Vaak als je een tijdje iets gebruikt ontstaan er 'lege plekken' op de harde schijf, waardoor hij minder efficient wordt. Het systeem doet er dan langer over om data te verwerken (want moet meer gedeeltes door). Bij een clean install is de nieuwe indeling optimaal. Maar dit zeg ik als leek.

Geen broodje aap, zelf meegemaakt.

dat het mogelijk is daar twijfel ik niet aan
maar elk probleem heeft zn oorzaak.. in mijn ervaring ligt dat meestal aan non-apple software die niet mee-geupdated wordt.
om nu te zeggen dat een cleane install vereist is, nah.. gewoon proberen en als het niet goed draait, de oorzaak achterhalen. enkel als allerlaatste hulpmiddel zou ik een clean install doen.
tijd bespaar je er zeker niet mee, want tegen dat je systeem terug "naar je hand" gezet is ben je ook veel tijd kwijt met een clean install.. ik toch :p

Mac OS X installers hebben een ingebouwde 'Disk Doctor' die na elke installatie of update van het OS de schijf automatisch defragmenteert dus daar kan het niet aan liggen.

Ik installeerde El Capitan over Snow Leopard.. daar zitten een aantal versies tussen.
Ik denk dat het daar door komt. De structuren verschillen zo enorm van elkaar.

Hij werd in elk geval oertraag, kenkelang opstarten en beachballs all over the place.
En na een clean install met migratie werd het allemaal weer super snappy.

Het was overigens op mijn oude Mac Pro 1.1 die ik nu niet meer heb.
Wellicht dat je op nieuwere/snellere Macs het verschil minder merkt maar die Migration Asistant zit er niet voor niets bij en Apple adviseert ook om op die manier je OS te updaten

dussss :beard:

Laatst gewijzigd:
Ik doe eigenlijk altijd cleane installs.
Loop ook altijd een aantal versies achter totdat ik echt iets wil draaien wat een een nieuw systeem vereist.

Yosemite heb ik ook nog maar pas draaien dus mn disk is nog redelijk clean denk ik.

Na wat navraag bij mede mac audio muzikanten hoor ik toch wel dat die kapitein wel het upgraden waard is.
Loopt allemaal net ff wat beter hoor ik zo hier en daar.

Krijg zelfs te horen dat Sierra nu ook safe is maar daar wacht ik nog even mee. Ben bang dat wat ouder spul wat ik draai er niet op werkt.

Back