Pakketverzend bedrijven en hun diensten

1k0.jpg

Even in general... Ik vind dat we op Earthday best een beetje mogen klagen (over hoe sommige mensen deze wereld naar de klote helpen :))

Als je door wat langer te wachten minder Co2 stoot kan realiseren zou ik dat geen enkel probleem vinden. Een afleverpunt is dan ook een goed alternatief. Iedereen heeft een agenda en het is bijna onmogelijk om thuis te zijn, precies op het tijdstip dat de pakketdienst eindelijk langskomt.

En ik vind dat beweringen als: 'voor 22:00 uur besteld, de volgende dag in huis' ook een stille dood moeten sterven... die worden vaak toch al nooit waargemaakt en zorgen alleen maar voor nog meer stress bij klanten die een planning proberen te maken en vervolgens niks krijgen..

Kortom, meer logistieke combi's kan op langere termijn alleen maar winst opleveren voor alles en iedereen.. alleen moeten we dan wat langer wachten.. dat is toch geen enkel probleem als je weet dat het voor een goed doel is? :)

Een afleverpunt is dan ook een goed alternatief.
Hangt af hoe je je pakket van het afleverpunt haalt. "O, als we toch het pakket moeten halen kunnen we gelijk even langs X en Y. En als we tijd over hebben rijden we even door naar Z." Zou best kunnen dat er dan juist meer kilometers worden gemaakt met meer CO2-uitstoot. Het ligt niet voor de hand dat al die individuele klanten meer efficiënt hun voertuigen gebruiken dan de bezorgdienst die z'n route wel zo efficiënt mogelijk uitkient.

Even in general... Ik vind dat we op Earthday best een beetje mogen klagen (over hoe sommige mensen deze wereld naar de klote helpen :))

Als je door wat langer te wachten minder Co2 stoot kan realiseren zou ik dat geen enkel probleem vinden. Een afleverpunt is dan ook een goed alternatief. Iedereen heeft een agenda en het is bijna onmogelijk om thuis te zijn, precies op het tijdstip dat de pakketdienst eindelijk langskomt.

En ik vind dat beweringen als: 'voor 22:00 uur besteld, de volgende dag in huis' ook een stille dood moeten sterven... die worden vaak toch al nooit waargemaakt en zorgen alleen maar voor nog meer stress bij klanten die een planning proberen te maken en vervolgens niks krijgen..

Kortom, meer logistieke combi's kan op langere termijn alleen maar winst opleveren voor alles en iedereen.. alleen moeten we dan wat langer wachten.. dat is toch geen enkel probleem als je weet dat het voor een goed doel is? :)

Uit onderzoek* is gebleken dat ongeveer 25% van de pakketjes niet in 1x bezorgd wordt (wat grotendeels opgevangen zou kunnen worden door bij de bestelling al te kiezen voor avondbezorging of ophalen bij verzamelpunt) en dat een bezorger ongeveer 150 pakketjes per dag bezorgt.

Dit betekent dat ±113 pakketjes wél worden bezorgd tijdens 1 route. De overgebleven pakketjes gaan de volgende dag mee met een route die tóch al gereden zou worden (met 75% kans dat het deze keer wel lukt). En dan is er uiteindelijk het ophalen bij het afhaalpunt. Dit lijkt me vele malen efficiënter en minder CO2 te verbruiken dan als die 150 pakketjes allemaal individueel opgehaald moeten worden - want een groot deel zal dit met zijn/haar eigen auto doen en gezamenlijk maken al die auto's natuurlijk veel meer kilometers dan die ene bus tijdens zijn route. Misschien wel een factor 100 (je moet immers alle individuele afstanden bij elkaar optellen - en rekening houden dat ze ook weer terug moeten rijden - en daarvan maar 1x de totale afstand van die ene route van de bezorger aftrekken).

Overigens heb ik zelf nog maar een hele enkele keer meegemaakt dat "voor 22:00 besteld, de volgende dag in huis" niet is nagekomen, en dat was dan tijdens uitzonderlijke situaties zoals enorme piekmomenten bij webwinkels en transportdiensten op Black Friday of de feestdagen.

Naast de verwende klant tevreden te stellen zijn de hedendaagse logistieke systemen juist ingericht om zo efficient mogelijk om te gaan met tijd en kosten/resources (brandstof), dus moedwillig een stok tussen de spaken steken met de verwachting dat vertraging ook zal leiden tot verbetering is het paard achter de wagen spannen.

* Bron: http://essay.utwente.nl/70578/1/Bachelor_thesis_KNIJN_Lisette.pdf

Laatst gewijzigd:
Ok.. laatst bv. https://track.bpost.be/btr/web/#/search?itemCode=CE%20371740992%20BE&lang=nl actieve 'Toon geschiedenis in detail' selecteren.

9/03/2018 19:54 Zending geleverd NLAMSA Netherlands
29/03/2018 17:13 Zending aangeboden - bestemmeling afwezig - bericht gelaten NLAMSA Netherlands
29/03/2018 17:11 Zending aangeboden - bestemmeling afwezig - bericht gelaten NLAMSA Netherlands
29/03/2018 12:27 Zending aangeboden - bestemmeling afwezig - bericht gelaten NLAMSA Netherlands
29/03/2018 12:06 Zending onderweg voor levering NLAMSA Netherlands
29/03/2018 02:19 Vertrek uit het uitwisselingskantoor NLAMSA Netherlands
28/03/2018 23:39 Zending onderweg voor levering NLAMSA Netherlands
28/03/2018 23:39 Zending onderweg voor levering NLAMSA Netherlands
28/03/2018 21:08 Zending aangeboden - bestemmeling afwezig - bericht gelaten NLAMSA Netherlands
28/03/2018 12:38 Zending onderweg voor levering NLAMSA Netherlands
28/03/2018 12:12 Zending onderweg voor levering NLAMSA Netherlands
28/03/2018 01:16 Zending onderweg voor levering NLAMSA Netherlands
27/03/2018 23:39 Zending onderweg voor levering NLAMSA Netherlands
27/03/2018 23:39 Zending onderweg voor levering NLAMSA Netherlands
27/03/2018 20:48 Nieuwe aanbieding voorzien : levering was onmogelijk - bestemmeling afwezig NLAMSA Netherlands
27/03/2018 12:55 Zending onderweg voor levering NLAMSA Netherlands
27/03/2018 12:40 Zending onderweg voor levering NLAMSA Netherlands
27/03/2018 00:08 Vertrek uit het uitwisselingskantoor NLAMSA Netherlands
26/03/2018 17:13 Aankomst in het internationale uitwisselingskantoor NLAMSA Netherlands
24/03/2018 01:30 Je bpost pakje is klaar voor verwerking in ons internationaal netwerk bpost international office
24/03/2018 01:08 Vertrek uit het uitwisselingskantoor BEBRUA Belgium
23/03/2018 21:10 De zending werd gesorteerd NIEUWE GENT X
23/03/2018 16:16 Informatie over de zending manueel geregistreerd aan 't loket DAGBL FOTO CINE OSCAR

Ik ben heel geduldig verder maar ik vind dit soort dingen zo jammer. Helaas kan je geen afleveradres als een winkel selecteren aangezien bij pakketdiensten die aan de deur bezorgen..
De eerste dag dat het pakket zou komen was een verassing, en er was op het alternatieve afleveradres wat ik gebruikte niemand thuis. Tweede dag is er niemand gekomen terwijl ik daar zelf aanwezig was. In alle afleverpogingen geen enkel bericht in de brievenbus gevonden.

Uiteindelijk de volgende dag met de verzenddienst in België gebeld en na lang zoeken in hun systeem konden ze me vertellen dat het pakket op een adres is afgeleverd waar alle pakketpost eindigt.

Doorgaans worden de pakketjes (door post.nl) bij buren aangeboden en wordt er sowieso nooit na 7 uur in de avond bezorgd, dus ik heb sterk mijn twijfels over de afleverpogingen.
Waarschijnlijk is er ook nooit iemand bij mij aan de deur geweest, ik heb er voor de rest dan ook vrede mee want het laatste wat je wilt is toch dat iemand voor niets 2 keer aan de deur komt?

Wel een goed punt natuurlijk dat niet iedereen altijd even goeie logistieke combi's maakt, of kan maken... en waarschijnlijk alleen voor een pakket naar een afleverpunt rijdt. Maar de Post.nl bus bv, die hier in Nederland rijdt heeft zeker meer uitstoot dan een gemiddelde auto.
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken.. het post.nl afleverpunt zit op fietsafstand van waar ik woon.. maar je moet ergens beginnen toch?
Die hele: 'voor 22:00 uur besteld, de volgende dat in huis' waar al die winkels bestellingen mee proberen binnen te halen slaat gewoon nergens op en mag van mij kapot.
Bestel gewoon een paar dagen eerder en neem genoegen met vertraging.. dan duurt het wachten veel korter. :)
Uiteindelijk worden alle KMs die extra worden gereden met halve lading toch ook weer doorberekend in de prijs van iets wat je koopt.. maar dat moet niet het motief zijn vind ik.

edit: @ Von Naphoven: Ik heb het niet over muziekaankopen alleen.. Via Wehkamp bv was mijn kado wat ik vandaag nodig heb in 2 dagen afgeleverd (gisteren bezorgd en donderdag besteld). Ik vond dat ik nog veel te laat was met bestellen maar kon eerder geen kado bedenken.. Maar wat betreft de vertraging.. zo gaat het eigenlijk meestal wel, dus ik denk dat de omgeving waar ik woon (Hoorn-Enkhuizen) gewoon bij die 25% hoort waar de pakketdienst chronisch te laat is met bezorgen. :"D

Laatst gewijzigd:
Als je bij een webwinkel had besteld met "voor 22:00 besteld, de volgende dag in huis" was de eerste bezorgpoging niet als een verrassing gekomen :)

Bezorgers die niet voldoen aan de normale criteria er gelijk uitschoppen denk ik het eerste aan. Dat lost wellicht al het merendeel van de bezorg problemen op. :okdan:
Ja, en hé, Earthday is dus vandaag. :halleluja Daarom maar gelijk een filmpje met wat feiten... (en dat moeten de SF moderators m.i. wel toestaan :D)

Ik hou meer van positiviteit (dan negativiteit), maar in alle redelijkheid kritisch over iets zijn vind ik (meer dan) prima (ook als het niet Earthday is). Dat ik wat anders vind dat het voortdurend irritant klagen over dezelfde onbenullige dingen. Zoals bijv. over het Nederlandse weer...dat voor sommigen nooit goed is. :gaap:
[on topic] Wat pakketverzend bedrijven en hun diensten betreft is er helaas ook te vaak (nog) iets om over te klagen. Maar wie onderneemt er gedegen actie die leiden tot een verbetering??? Want over een jaar zitten we anders in dit topic nog steeds met z'n allen te klagen. :stupid

Kritisch zijn is prima, maar dan moet het wel gebaseerd zijn op feiten en niet louter op emoties, veronderstellingen en onderbuikgevoel. Wat dat betreft vind ik fact-checken van groot belang voordat je zomaar dingen gaat roepen. In mijn voorbeeld heb ik geprobeerd aan te tonen dat een mogelijke oplossing die wordt geboden om CO2 uitstoot terug te dringen door alleen met afhaalpunten te werken juist zou kunnen zorgen voor veel méér CO2 uitstoot. Ik ga het nog een keer proberen.

Misschien een wat minder abstract voorbeeld als mijn vorige post niet helemaal over kwam: stel je voor dat je naar de supermarkt wordt gestuurd met een boodschappenlijst met 50 artikelen. Je kent de supermarkt op je duimpje dus je weet waar ieder artikel ligt. Je kunt nu 2 dingen doen:
1. Je pakt een wagentje, stippelt de meest efficiënte route door de winkel uit en haalt in 1x al je boodschappen.
2. Je gaat zonder wagentje de winkel in en brengt ieder afzonderlijk product, alle 50, 1 voor 1 naar de kassa.

Met welke methode denk je dat je de grootste afstand aflegt en de meeste calorieën verbrandt (=CO2 uitstoot), zelfs als je meerekent dat het wagentje duwen meer energie kost dan zonder wagentje te lopen?

De eerste methode is de pakketdienst die aan de deur komt, de tweede methode dat iedereen zelf zijn pakketje afhaalt bij een afhaalpunt. Ik denk dat het bijna onmogelijk is om een situatie te bedenken waarbij het individueel afhalen minder belastend zou zijn, tenzij ook echt iedereen lopend of fietsend zijn pakket op komt halen. Veel succes met je nieuwe OB-6 en monitorenset op de fiets trouwens!

En dan heb ik nog niet eens rekening gehouden met het feit dat de opslagcapaciteit van al die afhaalpunten ook nog eens enorm moet worden vergroot, want alle pakketjes die nu wél afgeleverd worden aan de deur (en dat zou ongeveer 95% van het totale aantal pakketjes zijn) moeten daar dan óók allemaal komen te staan. Ik weet niet of ze daar op zitten te wachten bij de Primera!

Laatst gewijzigd:
(...) 2. Je gaat zonder wagentje de winkel in en brengt ieder afzonderlijk product, alle 50, 1 voor 1 naar de kassa.

Met welke methode denk je de grootste afstand aflegt en de meeste calorieën verbrandt
Dus degene die (nota bene in een supermarkt!) wat wil afvallen... :eureka:

Maar zonder gekheid, je betoog is helder. Komt nog bij, wat ik in een vorige post bedoelde, autogebruik lokt vaak nog meer autogebruik uit. Waarschijnlijk komen er nog meer afgelegde kilometers en CO2-uitstoot bij in de praktijk.

Het CO2 verhaal van Von Naphoven lijkt me helder, maar nu een voorbeeldje uit de praktijk van pas geleden. Ik deed onlangs een bestelling van 4 artikelen bij een zeer bekende webshop. Daarvan was alles op voorraad en direct leverbaar. :okdan: De artikelen zouden in principe gewoon in één pakket verstuurd kunnen worden, maar nee ze hadden er vier aparte pakketten van gemaakt. 8> :halleluja Op dezelfde dag werd er 1 pakket aan mijn voordeur aangeboden, 1 bij buren en 2 pasten er door de brievenbus. :stupid
Waarschijnlijk zijn het 3 of mogelijk zelfs 4 bezorgers geweest. Daar ga je dan met je hele CO2 verhaal. :D Voor mij waren er in dit geval geen verzendkosten...

Als het van verschillende afdelingen of zelfs verschillende vestigingen of resellers komt zou dat best kunnen ja. Je zou denken dat ze zoveel mogelijk spullen in 1 pakket proberen te proppen om te sparen op verzendkosten.

Ik heb geloof ik van DHL wel'ns 2 dingen gehad van 2 bezorgers.
Het ene was een envelop en die ging in de (brieven)bus en de ander was een flink pakket en kwam met de (bestel)bus.

Het CO2 verhaal van Von Naphoven lijkt me helder, maar nu een voorbeeldje uit de praktijk van pas geleden. Ik deed onlangs een bestelling van 4 artikelen bij een zeer bekende webshop. Daarvan was alles op voorraad en direct leverbaar. :okdan: De artikelen zouden in principe gewoon in één pakket verstuurd kunnen worden, maar nee ze hadden er vier aparte pakketten van gemaakt. 8> :halleluja Op dezelfde dag werd er 1 pakket aan mijn voordeur aangeboden, 1 bij buren en 2 pasten er door de brievenbus. :stupid
Waarschijnlijk zijn het 3 of mogelijk zelfs 4 bezorgers geweest. Daar ga je dan met je hele CO2 verhaal. :D Voor mij waren er in dit geval geen verzendkosten...

Bol.com?;) Zoiets heb ik daar in elk geval ook gehad, artikelen zouden in één pakket worden verstuurd, in plaats daarvan kwam elk artikel in zijn eigen doosje....

Heb een keer meegemaakt dat bij een bestelling van elektronica componenten alles in één keer werd afgeleverd, behalve één enkele transistor (van een totaal van 100 ofzo). Die werd een paar dagen later alsnog afgeleverd, het pietepeuterige dingetje van 3 cent kwam niet gewoon per briefpost, maar in een grote doos via de pakketbezorger...

Bol.com?;) Zoiets heb ik daar in elk geval ook gehad, artikelen zouden in één pakket worden verstuurd, in plaats daarvan kwam elk artikel in zijn eigen doosje....
Ja, inderdaad was het bij Bol.com (waar je goed op moet passen toch niet te duur uit te zijn - maar dat even terzijde).

heel vaak werken de grote clubs als Bol.com ed met "drop shipping" waarbij ze zelf niet voorraad hebben, maar de originele leverancier de spullen direct levert aan de geadresseerde. Dat kan dus de verschillende pakketjes verklaren.

Dat zou het inderdaad kunnen verklaren, maar in het geval wat ik noemde waren het 4 pakketjes die direct afkomstig waren van Bol.com.

Het regent al maanden klachten over pakketbezorgers. Bijv. "Bestel niks als je niet thuis bent, bedankt!", staat er op het briefje gekrast. Of je pakje ligt in de kliko (die dan al geleegd blijkt te zijn).
En nu weer: Het ligt in de stromende regen voor de deur, of er is al getekend door de bezorger.

"Toen ik na week thuiskwam, was mijn splinternieuwe filmcamera naar de Filistijnen. Volgens de bezorger heb ik gewoon opengedaan en zelf getekend. Knap, want de handtekening die werd getoond, was niet de mijne."
Bron RTL Nieuws:
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/...uilnisbak-grote-ergernis-over-pakketbezorgers

Het regent al maanden klachten over pakketbezorgers. Bijv. "Bestel niks als je niet thuis bent, bedankt!", staat er op het briefje gekrast. Of je pakje ligt in de kliko (die dan al geleegd blijkt te zijn).
En nu weer: Het ligt in de stromende regen voor de deur, of er is al getekend door de bezorger.

"Toen ik na week thuiskwam, was mijn splinternieuwe filmcamera naar de Filistijnen. Volgens de bezorger heb ik gewoon opengedaan en zelf getekend. Knap, want de handtekening die werd getoond, was niet de mijne."
Bron RTL Nieuws:
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/...uilnisbak-grote-ergernis-over-pakketbezorgers
Heeft wat mij betreft voor een belangrijk deel te maken met het feit dat ze maar 50% betaald krijgen als jij of je buren niet thuis zijn. Ik zou ook fiks balen als ik voor Jan Doedel van hot naar her gestuurd wordt. PostNL wentelt een deel van haar bedrijfsrisico af op de bezorgers die "ZZP-er" zijn. Dit is over zodra je op hun website aan kunt geven dat je per definitie je pakket op wilt halen bij de lokale supermarkt. Dat scheelt die bezorger weer tijd en dus geld. Bedenk dat de zg. "tweede bezorging" er ook niet meer is. D.w.z.: vroegâh kon je je pakket pas ophalen bij de supermarkt na twee zinloze bezorgpogingen. Ik denk dat de bezorgers fiks zijn gaan klagen bij PostNL om aan dat laatste een einde te maken.

En aan de andere kant van het verhaal: "bestel niks als je niet thuis bent" is een mooi principe maar moeilijk uit te voeren als jij aangeeft dat ze op woensdag moeten leveren, ze melden dat ze op donderdag zullen leveren en ze op maandag plots aan je deur staan...

Heeft wat mij betreft voor een belangrijk deel te maken met het feit dat ze maar 50% betaald krijgen als jij of je buren niet thuis zijn.

Aaaah, dan mogen ze 50% van de bestellingen weg kieperen. Klinkt logisch...

Back