Soundfonts of VST-plugins

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Raymond

Stamgast
Op een frisse dinsdagmorgen:

na een weekend (vanaf vrijdagavond t/m een uur geleden) van zoeken, spitten, aannemen en verwerpen kom ik tot de volgende conclusies. Voor de goede orde, ik wil geen nieuwe geluiden maken, ik wil alleen de bestaande instrumenten, zoals gitaren, piano's, drumstellen, violen, koperinstrumenten, etc. laten klinken zoals ze in het echt ook klinken (of althans er zeer dichtbij!).

Ben via allerlei free soundfonts, free vst instruments terechtgekomen op veel exotische sites met heel veel rommel en soms ook goede (veel belovende) soundfonts., cq.VST instruments. Maar die eruit springen(in mijn zoektocht) zijn:

- Sonic Implants (die orkestversie klinkt goed) en die kleinere toetertjes die verderop in hun webpagina's staan;
- Edirol Orkest, Kwartet, etc.

Ik heb ook verschillende demo's geprobeerd. Jammer alleen dat die Edirol demo's het niet lekker doen op mijn machine, waarom dat zo is: weet ik veel. Stoort, gekraak, brokken muziek en dan weer niets. Mogelijk komt dat omdat ik de VSC3 geinstalleerd heb staan (conflicten?).

Ik heb ook begrepen dat het tijd wordt om een andere sequencer aan te schaffen. Nu werk ik nog met Cubasis 4.0, had totnutoe niets anders nodig dan alleen om die VST The Grand aan te sturen. Maar uit al die zoektochten langs de sites, zie ik dat:

- voor soundfonts ik niet direct een Soundblasterkaart nodig heb, maar dat Cakewalk of Sonar dat als softsynths ook aankunnen(heb nu een Audiophile 2496 en werk met W2k);
- voor extra VST instruments Sonar/Cakewalk ook geschikt zijn.

Heeft iemand suggesties die mij op een goed spoor zetten. Is mijn conclusie wel juist, dat Sonar hiervoor goed is?
In die uitputtende leestoer op mijn CRT kwam ik diverse technische verhandelingen over soundfonts tegen. Bestaat er ergens een lekker leesbaar boek?

BTW: ik kan dat standalone programma Cakewalk nergens vinden, dat staat altijd samen met Sonar ergens vermeld. Dezelfde maker? Is mij niet duidelijk.

Raymond
(die ook via het Web geen Edirol-software / Sonar software verkopers kan vinden, laat staan weet wat het allemaal gaat kosten)

Ik denk dat voor jou doel 'n sampler met enkele goeie sample-cd's veel beter voldoet als 'n vst-instrument.
Veel vsti's bieden goede sounds, maar om voor elke "waarheidsgetrouwe" sound nou een andere vsti te moeten zoeken, lijkt me niet echt practisch.
Het tijdperk van werken met soundfonts heb ik achter me gelaten toen ik m'n SB afdankte, en ik heb daar nooit spijt van gehad of de soundfonts gemist.

Origineel geplaatst door gemmetje
Ik denk dat voor jou doel 'n sampler met enkele goeie sample-cd's veel beter voldoet als 'n vst-instrument.

Nou gooi je mij in het diepe. Ik heb een vaag idee wat samples zijn, maar hoe een en ander de combineren valt met mijn werken: geen idee.
Ik maak composities met een notatieprogramma, daaruit komen Midifiles. Die hang ik in Cubasis 4.0 met The Grand. Soms gebruik ik Jazz++ sequencer of die VSC3 (edirol) om er andere instrumenten aan te hangen dan oorspronkelijk geschreven/gepland. Hoe je dat doet met samples/samplers? Een blinde vlek. En met welk programma. Gigasampler?

Raymond

'n sampler kun je ook aansturen met cubase, net zoals je Grand of een hardware-synth.

Voordeel van 'n sampler is dat je er alle geluiden in kunt proppen die je zelf maar wilt, maar ook niet meer als je eigenlijk wilt.
Dus eigenlijk is het dezelfde manier van werken als je nu doet, alleen selecteer je in de output van cubase niet je vst (zoals the Grand) maar de midi-output waar dan je sampler aanhangt.

Samples zijn gewoon kleine stukjes audio. Kan alles zijn wat je maar wil, van een noot aangeslagen op 'n piano, tot je 1e scheet op zondagmorgen. Kwestie van microfoon erbij en gaan ! Maar voor de waarheidsgetrouwe instrument-samples ben je in de meeste gevallen aangewezen op sample-cd's of het internet (tenzij je natuurlijk een leuke steinway hebt staan waar je ff 'n mic bij kan houden).
Verder kun je samples op de meest verschrikkelijke manieren bewerken: pitch-shift, time-stretching, enz. enz.
Je bent flexibeler als met 'n synth.

(maar waarom werk ikzelf dan eigenlijk nog zonder sampler ?!?!?!?!? )

Wat soundfonts zijn voor beginners zijn samplers met samples voor een meer dan behoorlijke geluidskwaliteit.

De ultieme top is op dit moment een 18 DVD(!) set met opgenomen instrumenten die je zelf kunt gebruiken in arrangementen. Die kun je inderdaad in GigaSampler inladen.

En wat daartussen zit is nog een heel gebied wat ontzettend interessant is om te ontdekken. ;)

Origineel geplaatst door fuse

En wat daartussen zit is nog een heel gebied wat ontzettend interessant is om te ontdekken. ;)

Dat moet ik toch echt es gaan doen fuse !!!
Maar ik ben tot nog toe niet verder gekomen als wat gelach van m'n vriendin en gemauw van de kat vernaggelen met Halion.

'n sampler kun je ook aansturen met cubase, net zoals je Grand of een hardware-synth.
..........
(maar waarom werk ikzelf dan eigenlijk nog zonder sampler ?!?!?!?!? )

Ik werk niet met Cubase!!! Met Cubasis 4.0. Ik zal eens kijken of dat er ook mee lukt.
En waarom jezelf er niet mee werkt, is hetzelfde als een Rolls Royce aanprijzen en in een Deux-Chevootje rijden.
Het is een kwestie van budget!

Raymond

Origineel geplaatst door Raymond
Ik werk niet met Cubase!!! Met Cubasis 4.0. Ik zal eens kijken of dat er ook mee lukt.
En waarom jezelf er niet mee werkt, is hetzelfde als een Rolls Royce aanprijzen en in een Deux-Chevootje rijden.
Het is een kwestie van budget!

Raymond

LOL
Ik werk er zelf niet mee omdat ik genoeg synthjes heb om geluidjes uit te peuteren, en ik vind het niet belangrijk of 'n piano-sound bij mij ook echt als 'n piano klinkt, dussss....
En over budget gesproken, het kopen van 'n sampler kun je (net zoals met alle gier) zo duur maken als je zelf wil !

Cubasis is een uitgeklede (=goedkoper) versie van cubase. Het werkt hetzelfde, alleen heeft cubasis wat minder mogelijkheden. Maar de mogelijkheid die jij nodig hebt, heeft cubasis geheid !

suk6

Cubasis is een uitgeklede (=goedkoper) versie van cubase. Het werkt hetzelfde, alleen heeft cubasis wat minder mogelijkheden. Maar de mogelijkheid die jij nodig hebt, heeft cubasis geheid

Zal vast wel. Ik heb rondgekeken in de help-files (voor deze message) en zag er niets over staan. Wat ik wel zag was dat de Audio-rendering alleen werkt met / via VST-instruments. Neem me maar kwalijk, maar samples zijn toch geen VST instruments?

Om het te verduidelijken:

Programma "4DumbosLikeMe" kan een Midi-file importeren. Ieder kanaal kan worden toegewezen aan of een VST-instrument of een sampled-instrument. Met behulp van wat schuifjes en knopjes kunnen de geluiden aangepast worden, zoals toevoegen chorus, reverbs, panning, volume, etc. Denk in die geest maar aan Efxjes, die per kanaal worden toegewezen (kanaal is instrument). Een equalizer zou wel handig zijn, hoewel ik dat bij voorkeur doe in/met CoolEditPro (of zoals het nu heet Adobe Audition 1.0). Alles geluisterd, alles goedbevonden.... hup render die hap op 96000/24 bits.

Sneppie!!

Raymond
(die sampleCD van Interface 73? Kan ik het daarmee eens proberen? Levert die ook een VST output?)

Origineel geplaatst door Raymond

(die sampleCD van Interface 73? Kan ik het daarmee eens proberen? Levert die ook een VST output?)

Ja, dat is een sample-player (Kontakt) met een berg samples waar je wel even mee vooruitkunt.
Maarreuh, ik heb 'm beluisterd, en van de "echte instrumenten" die ertussen zaten, kon alleen die hammond-simulatie me bekoren. Zoals je in het bijgaande artikel in interface kon lezen, zijn er voor Kontakt wel massa's sample-cd's te krijgen.
Hij werkt stand-alone, maar idd ook als vst-instrument.

Eerlijk = eerlijk, ik ben niet zo bekend met cubasis, maar ik kan me serieus niet voorstellen dat je als output niet je midi-out kan selecteren ! Zolang je binnen cubasis je midi-signalen via je midi-out weg kunt sturen, kun je op die manier een externe sampler aansturen.

Eerlijk = eerlijk, ik ben niet zo bekend met cubasis, maar ik kan me serieus niet voorstellen dat je als output niet je midi-out kan selecteren ! Zolang je binnen cubasis je midi-signalen via je midi-out weg kunt sturen, kun je op die manier een externe sampler aansturen.

Laat maar, deze dumbo snapt het al lang niet meer. Ik heb die Cd geinstalleerd. Midi in Cubasis binnen gehaald. Wat instrumenten uit die Kontakt lib erbij gesleept. Luisteren!!! Geen geluid uit die samples. Alleen als ik op de toetsen in dat scherm druk hoor ik wat komen. Ik wil helemaal niet op toetsen hoeven drukken. Ik wil gewoon dat die midifile met de toegewezen instrumenten via audio-rendering een audiofile tot gevolg heeft.

Stop deze discussie maar, ik ga er eerst maar eens dieper induiken. En eigenlijk baal ik ervan dat ik naast het componeren ook nog eens studio-techniek moet gaan doen. Maar ja, tis niet voor niets een computer! Dus dat neem ik maar voor lief.

Tot zover bedankt.

Raymond - die maar op vakantie gaat en de muziek de muziek laat

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back