Mijn modulaire kick-off! (Zit ik in de goede hoek..?)

Wellicht niet helemaal in de lijn van eerdere adviezen, maar misschien ook een interessant perspectief:

Ik wil ook iets met modulair en ben daarom begonnen met.....

....een elektron analog four.

Redenen:
-nu al audio processen dmv audio ins (die best een breed bereik hebben)
-Effecten
-Sequencer
-4 cv-outs
-Midi to cv, uitgebreid instelbaar
-LFO's en ENV's te routen naar cv-outs

De stap naar modular wordt dan heel klein:
beginnen met een VCO en VCA
dan filtertje erbij
dan misschien extra vco, want env en lfo heb je immers al...
dan eerst meer interessante filters/vco's voordat je allemaal geld nodig hebt voor basale modulation sources :)

Ergo: het scheelt je een hele zwik met geld uitgeven aan noodzakelijke "randmodules" zodat je direct met allerlei interessante zaken je geld op kan maken :)

"just my 2 cents"

Afkicken en betere modules in de plaats kopen lijkt me toch eerder een aanrader hoor. Maar soit... de duurste module in je systeem enkel voor wat (weinig bruikbare) beeldjes. :?

Haha tja tis net als roken, alleen is dit alleen slecht voor Mn portemonnee..:p

Heb trouwens de korg ms20 mini niet meer, vandaar t filter

Heb jullie adviezen mooi even in Mn wanted rack gezet, kan ik eens kijken wat ik straks wil. Heb nu al genoeg wensen:okdan:

De kast binnen met de eerste modules, de rest komt maandag :halleluja:halleluja

Wellicht niet helemaal in de lijn van eerdere adviezen, maar misschien ook een interessant perspectief:

Ik wil ook iets met modulair en ben daarom begonnen met.....

....een elektron analog four"

Mooi apparaatje, die elektrons zijn leuke kastjes. Hoorde dat met name van die andere (type weet ik ff niet zo gauw meer) de workflow ruk was. Maar wil juist eigenlijk alles, als het bevalt, modulair, juist ivm de kick en de vrijheid. Zelfs de sequencer bv straks ook, dus geen beatstep pro of tanzbar achtigen. Die laatste is wel een vette serie. Maar dan weer allemaal losse kastjes en net ff anders qua vrijheid. Maarja eerst maar eens zien of dit los dan wel matched met wat ik wil, de filmpjes beloven in iedergeval de vrijheid die ik zoek:p

In het kader van RTFM! kom ik erachter dat ik allang aan de slag kan met m'n eerste 2 modules (de rest komt maandag). Op dit moment heb ik dus:

Screen_Shot_2017_02_12_at_15_03_34.png

en ik heb net even eerst m'n drumbrute, maar daarna nog leuker m'n monosynth aan deze modules gehangen. Dit is precies waar ik naar op zoek was, filteren tot in het idiote aan toe, bij voorkeur automatisch (okee daar moet ik nog wat modules extra voor hebben), maar in dit rack zitten gewoon een audio in (LP en HP) en een audio out, oftewel tijd om los te gaan. Kleine impressie:

Filmpje op Instagram (de drums die je hoort komen volgens mij niet van m'n Drumbrute, die is alleen de Master van de midi (daarom zie je hem lopen), maar je hoort drumgeluiden van m'n Circuit.

Screen_Shot_2017_02_12_at_15_16_29.png

Ik begrijp alleen nog niet helemaal wat de CL+ en CL- doen, staat wel uitgelegd hier http://www.doepfer.de/A106.htm, merk wel dat ze soms iets doen maar begrijp liever ook gewoon waarom/wanneer/hoe :P. Weet iemand dat?

Positief en negatief clipping level ... staat mooi uitgelegd op pagina 5 van de manual met wat grafiekjes er bij.

http://www.doepfer.de/a100_man/a1061_man.pdf

Ah thanks die grafieken maken het wel duidelijk ja. Eigenlijk zelfde als bij speakers, dan krijg je ook 'clipping' , afgestompte geluidsgolven. Dus even het signaal omhoog gooien, was te laag om dat effect te krijgen denk ik.

Hey die A106-1 is niet zo geweldig. Ik heb hem ook maar zal tog eerder een simple lowpass of expander filter aan raden. De A106-1 is moeilijk te temmen en klinkt gewoon niet zo super

M'n eerste echte modulaire synth/filterbank is een feit :okdan::halleluja

2017_02_13_19_29_38.jpg

2017_02_13_19_39_54.jpg

IMG_20170213_210000_891.jpg

en de eerste drie uur van m'n leven al 'kwijt' na eventjes aan de slag gegaan te zijn :p.

Ga jullie suggesties nog eens doornemen wat er volgende maand bij kan. Merk zelf ook al dat bepaalde zaken van m'n Bass Station synth ook best in m'n rack mogen zitten en wat vette audio effecten inc bv reverbs, delays, noise en andere modules uit die andere tread over audio modulatie :).

Overigens is volgens mij toch een LFO een 'lamgzamere' versie van de VCO? Althans in lekentaal, want merk al dat mn VCO voor bepaalde effecten veel te snel is , oftewel de frequentie te hoog is. De LFO gaat dus gewoon nog lager, goh vandaar de naam. Maar eigenlijk is het dus een VCLFO?

Ben wel bang dat wat iemand hier al zei, dat die grotere kast er over een paar maanden al moet komen:engel:

Overigens is volgens mij toch een LFO een 'lamgzamere' versie van de VCO? Althans in lekentaal, want merk al dat mn VCO voor bepaalde effecten veel te snel is , oftewel de frequentie te hoog is. De LFO gaat dus gewoon nog lager, goh vandaar de naam. Maar eigenlijk is het dus een VCLFO?

Dat is precies wat het is. Veel VCO's kan je ook als lfo gebruiken (zoals spectrum en dixie, die hebben een switch, maar ook bijvoorbeeld e350 waarbij je de wavetables als lfo kan gebruiken.)
Meeste VCO's tracken 1v/oct, dat doen de meeste dedicated lfo's niet. Verder is alles in eurorack land stroompjes die op en neer gaan tussen de -10v en 10v.. VCO gaat heel snel heen en weer, lfo's langzamer, een envelope gaat meestal van 0v tot 8v, een trigger is een kort piekje van ongeveer 5v. Een gate is een langere piek, etc etc.

Voordeel wat sommige LFO's daarbij hebben is dat ze ook met een clock input gesynced kunnen worden. Dan kun je ze in het tempo van je master clock (of een afgeleide daarvan) laten lopen. Ik heb mijn niet-syncable LFO's inmiddels (vrijwel) allemaal vervangen voor versies die dat wel hebben. Ik vind het handiger om keus daarin te hebben, als het er niet op zit weet je zeker dat je het niet kunt gebruiken. Als het er wel op zit kun je kiezen of je het gebruikt.

Voordeel wat sommige LFO's daarbij hebben is dat ze ook met een clock input gesynced kunnen worden. Dan kun je ze in het tempo van je master clock (of een afgeleide daarvan) laten lopen. Ik heb mijn niet-syncable LFO's inmiddels (vrijwel) allemaal vervangen voor versies die dat wel hebben. Ik vind het handiger om keus daarin te hebben, als het er niet op zit weet je zeker dat je het niet kunt gebruiken. Als het er wel op zit kun je kiezen of je het gebruikt.

Ja dat is voor mij ook wel belangrijk. Daarmee kan ik bv leuke sidechain maken, maar dan niet de old school way maar juist bv een filter juist actief maken ipv het niveau van bv de synth omlaag gooien, of gewoon beide :). Goeie tip trouwens, nog niet specifiek op gelet.

Ja dat is voor mij ook wel belangrijk. Daarmee kan ik bv leuke sidechain maken, maar dan niet de old school way maar juist bv een filter juist actief maken ipv het niveau van bv de synth omlaag gooien, of gewoon beide :). Goeie tip trouwens, nog niet specifiek op gelet.

Wat voor sidechain ook heel goed werkt is een negatieve envelope voeren aan een VCA. Een LFO is meestal bi-polair dat werkt niet handig voor sidechain

Wat bij een LFO vaak clock heet is bij een VCO sync. Niet in alle gevallen maar ik kan heel wat VCOs met een trigger of gate signaal syncen in LFO modus.

Ja pcies! En overal waar clock op staat kan je ook weer lfo's of vco's in doen voor leuke experimenten. Sommige sequencers kunnen prima een audio-rate clock aan waardoor de sequencer een soort waveshaper wordt. Leuk spul is het toch allemaal :)

Wat bij een LFO vaak clock heet is bij een VCO sync. Niet in alle gevallen maar ik kan heel wat VCOs met een trigger of gate signaal syncen in LFO modus.
Het resultaat is bij VCO sync toch wat anders, als je het tenminste over hard sync hebt bijvoorbeeld. Daar wordt de cycle getriggered op basis van het clock signaal (master oscillator), ongeacht of die cycle volledig afgerond is. Dus dan krijg je dit:

cem3340_hardsync_402.jpg

Bij de clock sync input bij LFO's (tenminste bij die ik heb) wordt de frequentie van de LFO gelijkgezet met de inkomende pulse.Daar wordt de cycle dus wel altijd volledig afgemaakt, maar duurt dus even een paar pulses voordat hij in sync is.

Maar kan zijn dat je wat anders bedoelt? Ik heb in ieder geval zelf geen oscillators die een andere sync dan hard of soft hebben, maar wellicht zijn die er wel.

Da's een mooie optie, altijd fijn om keus te hebben!
@TAKNU: de sync op je A-110-1 is iig een hard sync.

Weet niet exact wat je bedoelt, is dit dus een optie om dit te syncen zoals we het hierboven over de LFO hadden? (dat ik hem dan ook voor sidechain achtige dingen kan gebruiken?)..

Ben nog lerende :P.

edit: sorry plaatje erboven niet gezien. moet ik alleen even googlen op soft sync. Want de hard sync is dan toch een soort reset? Merk je daar uberhaupt iets van bij hoge frequenties? Als de wave opnieuw begint maar de frequentie heel hoog is hoog je dit toch amper (zal het ook eens testen straks:P)

Vertrouw me hier maar even op, voor het aantal HP's dat hij vult, is Batumi echt de beste LFO die er is.

Back