filosofie / gedachten achter je modular?

flyweight

SinOsc.kr([1, 3]).exprange(100, 2e3)
hoe ben je tot je modular setup gekomen?
zelf kocht ik een een 15 jaar terug 4 rijtjes met doepfer spul. Daar had iemand de leuke modules uitgehaald.
ik wilde analoog... vond de sound tegek en door de modular leerde ik veel over synthesis.
ik ben daarna dingen gaan bij kopen. eerst voornamelijk doepfer en altijd basic dingen.
hem lang veel lol gehad met basic modules.
ik prefereer nog steeds door middel van veel basic modules complexe sounds te maken.
Dus ik houd het bij een paar digitale modules, beads, marbles, rings, mob of ebrus en de hermod zijn de enige diepere modules.

Mijn aanpak is dus eigenlijk Serge stijl.

Ben 1 koffer aan het inrichten om live te kunnen gaan. Andere kist in de studio voor studio-dingen - midi-to-cv, audio i/o, en modules die buiten de boot vallen van de live-koffer.

M'n studio is daardoor een soort docking-station voor m'n live-kist om studio-dingen mee te doen.

Ik hanteer in m'n hoofd een scheiding tussen audio-bronnen + cv-bronnen, cv-modulatie, en audio-processing. Die drie thema's zijn een handige leidraad voor het inrichten van 1 koffer, maar kan later ook verdeeld worden over meerdere koffers, mocht het ooit daarvan komen. (Ik zit nog in de ontkenningsfase ;) )

Ik was begonnen met modular om een eigen monosynth te maken waar ik onderdelen van kon vervangen als ik er op uitgekeken was. Daarna ontdekte ik dat er ook veel originaliteit was binnen de modules, dus ging ik ook voor modules die dingen konden die je niet zo snel in iets anders tegen kwam. Inmiddels 19u en het is een soort grote groovebox geworden waar je hele tracks op kan maken. Alles zit vol en ik koop zelden meer modules, het werkt allemaal nog erg goed. Volgens mij ook alweer een jaartje of 7 ermee bezig.

ik had dit bericht op mijn telefoon gemaakt maar is per ongelijk gepost.

Wel zeer intressant.
Iedereen heeft een beetje zijn eigen aanpak.

Ik heb dan ook een deel modules voor externe signalen, gitaren etc te kunnen processen.
Befaco Instrument input, Expression pedal to CV, Analog systems RS35, doepfer A119.

En een kistje special voor externe FX met 4 fx sends modules en 3 filters en 4VCA's.

Na een hele tijd vanilla modules te hebben gehad ben ik gaan focussen op Buchla achtige dingen, sequencer, voltage processor en 2 lowpass gates, voltage controlled slew, random/chaos, wobblebug, noiserings en logic/switches.

Mijn rack zit ook bijna vol waaronder ook een 30 tal diy dingen.
Nu ga ik denk ik nog wel wat NLC modules bouwen en komt er een slope detector.
Daarvoor moet ik wel wat grote modules door kleinere vervangen.
Maar goed eerst maar ff veel patchen en kijken hoe het gaat.

Vroeger op school (lang geleden) heb ik nog met een analoge computer gewerkt, en als speelgoed had ik een Philips elektronica bouwdoos. Ook lang geknutseld met oude onderdelen uit gesloopte radio's en TV's. Pogingen muziek te maken met een elektrische gitaar zijn gestrand wegens een gebrek aan talent. Toen er brood op de plank moest komen heb ik decennia lang niets meer met elektronica of muziek gedaan. Wat jaar terug heb ik de draad weer opgepakt, maar nu gaat mijn belangstelling vooral uit naar het onderzoeken en experimenteren, niet meer naar het maken van muziek. En dan kom je vanzelf op het modulaire gebeuren en DSP uit. Omdat het reproduceren van wat anderen al gedaan hebben mij tegen staat en wiskunde mij fascineert heb ik er voor gekozen een analoge computer in Eurorack formaat na te bouwen. Wellicht koop ik daarna nog een paar kleine Moog semimodulars, bijvoorbeeld de Mother-32, de Labyrinth of de Subharmonicon. Maar dat laatste staat nog niet vast. Een Buchla of Serge lijkt mij overigens ook geweldig maar is voor mij financieel onhaalbaar.

Ik heb van alles wat want ik koop modules die me aanspreken ipv helemaal in één richting te gaan.
Zo heb ik Sofia en Odessa van Xaoc en daarnaast Brains van Uli zodat ik kan kiezen uit verschillende sounds en scillatoren en een Quad Drum met vier voices met een sd card zodat je ook van allerlei sounds kan gebruiken en Erica sampledrum.
Om te prutsen en te moduleren aan de sounds oa Maths, Clep Diaz Step lfo, een joystick en een paar modules voor wat granulaire bewerking en verder wat gewone modules een filter, ADSR enz
Kortom; het is een zooitje. :D

Aan Eurorack ga ik niet beginnen, maar om een leuk systeempje te hebben lijkt me wel aardig. Als ik ooit een hoop tijd heb, zelfbouw? Het gaat dan ook erom wat onder de motorkap zit. Ik dacht al aan oude CMOS 4000 om mee te beginnen, laatst werd ik ervan bewust dat de 741 opamp werd ontworpen in hetzelfde jaar dat de 4000-serie uitkwam, namelijk 1968. Transistoren als de BC108/109 zijn van een paar jaar eerder en nog steeds verkrijgbaar in mooie metal can behuizing. Ben zelf weliswaar van latere datum, maar een 60s modular qua hardware is dus misschien een leuk idee. Dan wel qua functionaliteit met ideeën van nu. Met enigszins dezelfde filosofie die @flyweight noemde, geen hele ingewikkelde modules die je aan de praat moet krijgen, maar relatief eenvoudige. Waarvan je snel en gemakkelijk meerdere kan bouwen om zo tot vrij complexe resultaten te komen. Ik denk aan een modular gericht op zelf-evoluerende, ambient-achtige bliep-bloep. Met een spring reverb erachter, bijvoorbeeld.

Een ander idee is een experimentele hardware modular met een volledig digitaal signaalpad.

ja diy is super leuk. Dan lijkt eurorack me nog steeds een goed formaat.
lijkt me dat je met jouw electronica kennis leuke dingen kan doen.

Als je goed in zelfbouw bent lijkt het me het handigste om een lege Eurorack case als basis te nemen, en dan daar zelf je modules voor te bouwen. Dan kun je al gelijk gebruik maken van een heleboel kennis en ervaring die anderen al met Eurorack spul hebben opgedaan. Het werken met elementaire basis modules spreekt mij ook aan, zo blijf je zelf baas over wat je daarmee bouwt en begrijp je ook veel beter waar je mee bezig bent. De meeste modules die ik heb gekocht zijn eigenlijk utilities. ;)

Laatst gewijzigd:
Ik denk er niet over na. Duw wat kabels van daar naar daar. Tweak. Repeat. Of niet.

Meestal na wat routing te hebben gepikt van yt videos. Ik heb dan ook niet veel in huis en tel de pulsar 23 en korg ms reeks mee met de aira bitrazer scooper enz. Die laatste gebruik ik enkel om vocals te fucken. Gaat geweldig.

ja in dat opzicht. ik patch meestal met een 'idee'.. maar al snel komt het neer op gewoon proberen. gewoon maar wat doen. fm'en ? meetje random? ooooh lekker... vca ertussen? ... oohhh...
Dus hoe technisch je ook bent.
het verbaasde me dat mijn buurmaan die veel technischer is dan ik dat ook doet.

het lijkt ook op hoe ik bv gitaar speel.
je kan best soms eens wat theorie opnuiven ( pun intended) en dan puur die techniek, daar goed meerdere malen uitproberen.
later als je dan in een flow zit te patchen kun je zoeiets zonder te veel na te denken inpatchen.

ik heb dus maar een aantal diepe modules.
dat vind ik fijn voor wat het aan opties en sound brengt. maar het zijn wel de modules waar ik de manual moet bij pakken en die kunnen je dus wel uit je flow halen.

Ik heb, nadat ik mijn giga polyfone Formant modular verkocht had, een MS20 mk1 aangeschaft. Ter bescherming tegen het konijnenhol.

Mijn eerste synth was gebouwd als een pre geconfigureerde, zelf ontworpen
synthesizer a la moog model D: VCO's met diverse golfvormen, dual VCF, VCA, LFO.
Toen deze klaar was, had ik al gelijk spijt dat ik geen modulaire synth had gebouwd, dus ben ik aan een modulaire synthesizer begonnen naar eigen ontwerp inclusief eigen afmetingen van de modules.
Veel Arduino Nano's gebruikt die dan weer chipjes aanstuurden. Met recht een hybride synthesizer.
Toen mijn kast vol was, twee lagen ter breedte van een euro rack, ben ik alsnog met een eurorack synthesizer begonnen.
Het leukste van de hobby vind ik het bedenken en bouwen van modules, het geluid produceren ( spelen kan ik nog steeds niet) komt pas op de 2e plaats.
Zo ziet mijn systeem er nu ongeveer uit (het verandert nog wel eens....)
Screenshot_20240607_180650_Chrome~2.jpg

Grumble is het voorbeeld dat het mogelijk is je eigen modular te bouwen, tenminste wanneer je handig bent en het nodige van elektronica af weet. Heb het resultaat op de vorige Synthforum Meeting kunnen bewonderen.

ja erg tof en uniek die modular van @Grumble
ik snap wel de kick om zelf wat te ontwerpen.
het is ook naast nadenken gewoon heel leuk met je handen te werken.

zelf heb ik nooit een electronica of engineering opleiding gedaan maar electronica heeft me altijd aangetrokken.
een van de eerste dingen die ik opzocht was over zelf synth bouwen en hou je een vco maakt etc.
heeft nog vele jaren geduurd voordat het een beetje begon te dagen.

wellicht leuk om te weten maar eurorack cases zijn oorspronkelijk voor industrial.
Dieter kwam ze tegen tijdens zijn natuurkunde thesis.

Zelf vind ik eurorack juist tof dat je zelf dingen kunt bouwen en kan integreren met wat je al hebt.
Mijn soundesign heeft een dikke boost gekregen door modular te leren.
mijn focus gaat dan ook wel uit naar sound en muziek. maar als je het echt wilt snappen dan help het enorm als je de electronica snapt.
Noet alleen voor modulair maar voor audio in het algemeen.

Van alle module makers ben ik het meest onder de indruk van NLC die de meest unieke puur analoge modules in elkaar steekt.

Ik koop af en toe een kitje dat interessant klinkt, maar voor de modular als geheel is het dus vrij random.
Zeker geen enkele "filosofie" behalve dat ik het zelf wil kunnen bouwen.

Omdat ik enerzijds wist dat je zó het zwarte gat of het konijnenhol van modular in gezogen kon worden, maar anderzijds totaal nog geen idee had wat je met modular kon, ben ik heel voorzichtig begonnen.

In aanvulling op mijn traditionele synths, wilde ik vooral veel randomizers en vreemde FX toevoegen aan de setup, dus ik begon met een Eurorack Rack:
- Jak Plugg Typhoon
- Music Thing Modular Turing Machine (DIY)
- ST Modular LFOR
- ST Modular stereo output module

Daar kwam iets later nog een Doepfer Wasp-filter bij en een Jackomix om van 6.3mm naar 3.5mm pluggen te gaan, maar dat was 't wel zo'n beetje.
Ik deed er uiteindelijk niet zo veel mee, want tja... wat dan?
Goed, er kwam nog een Calsynth Clipping Cat bij, meer omdat ik die knipperende oogjes zo leuk vond dan omdat ik vactrol distortion nou zo geweldig vind.

Maar toen ik de gelegenheid kreeg om er wat meer geld tegenaan te gooien, ben ik nog 's gaan nadenken wat ik wilde.
En eigenlijk was wat ik wilde gewoon een ruime verkenning van wat je met modular kunt bereiken, wat de gein er nou echt van is.
Dus ik besloot de hele Behringer System 100 te kopen, zodat ik snel en voor weinig geld een breed scala aan ruim inzetbare moduletjes had.

Pas toen begon ik er echt lol in te krijgen en in te zien wat een leuke dingen je kunt doen met Eurorack.
Iedere keer probeerde ik wat nieuws te maken, soms met de gedachte "hoe kan ik in déze patch díe module nog nuttig toevoegen?" of "hmm, als ik nou dát wil... hoe doe ik dat dan met wat ik heb?"

Dat was wel het moment dat ik tegenaan liep dat de analoge Behringer 182 sequencer niet gequantised is, dus er kwam een Intellijel uScale.
Vervolgens had ik meer envelope generators nodig, vooral een snelle voor tjompie filtergeluidjes, dus er kwam een Doepfer A-140-1 ADSR.
En er moest een input attenuator komen om inkomende signalen op te trekken naar Eurorack-sterkte: Bear Modules AMPY.

Vervolgens, omdat de portamento van de Behringer 297 me slecht beviel (daar is overigens een mod voor om dat te verbeteren), kwam de Befaco Slew Limiter.
Echt een leuke module, heel precies in gebruik.

Tijd voor een wat spannender VCO en omdat Befaco me wel beviel, was dat de Pony VCO. Geen teleurstelling!

Ik werk toch nog steeds veel met MIDI en zocht daarom manieren om voor weinig geld een MIDI signaal de modular in te sturen.
Het werd door toeval een Winterbloom Sol, gewoon omdat die voor weinig geld op m'n pad kwam én omdat je die andere functies kunt geven door zelf te programmeren (nog niet aan toegekomen).

Tot slot een prototype van Bear Modules mogen ontvangen, de STOMPY, om externe FX te integreren in de modular.
En als laatste nog een envelope generator gekocht van een bekende, de Bear Modules ENVY.
Volgende week komt er nog Buffered Mult bij, als voorbereiding om een tweede case te gaan bevolken (waarschijnlijk met Befaco spul).

Het geheel zit overigens nu in een Behringer Go case gepropt.
Eerst dat leeggehaalde Eurorack Rack weer uit de doos halen, maar als die vol zit... óf een tweede Behringer Go (of TipTop Mantis) óf een grotere case met 4 of 5 rijen.

We zien wel, niet te hard gaan, dan leer je de spullen goed kennen en toepassen.

Back