keuze drumbox voor 80's

KeplerFinn

Ingeburgerd
Ik ben op zoek naar een drumbox om samen met mijn JD-XA realtime tracks te maken.

Mijn stijl is overwegend 80's geïnspireerd: New Wave, synthpop à la Yazoo, Duran Duran, Depeche Mode, ... maar ook Prince, Terence Trent d'Arby, etc.

Ik doe graag covers die zo dicht mogelijk aanleunen bij het origineel. Ik speel live, ik gebruik geen computer en geen DAW.

Mijn JD-XA heeft voldoende parts om volledige nummers te spelen maar de sequencer is te gelimiteerd.
Daarom kijk ik vooral uit naar een combo sequencer-drumbox.
Ik heb (nog) geen mixer, dus het zou mooi zijn moest de drumbox ook gewoon audio in hebben.

Ik heb al eens de DrumBrute en TR-8 bekeken maar voldoen die wel aan hogerbeschreven verwachtingen?
De TR-8 spreekt me aan omwille van:
- audio in
- 16 kits, dus veelzijdig lijkt me, maar welke zijn deze precies? Zit er bijvoorbeeld een Linndrum bij?

Nog interessante alternatieven?

ik moet het niet zeggen, want ik wil er zelf 1.

drumtraks of tom van sequential, dx of dmx van oberheim, eventueel drumulator (is aan de magere kant) of voor de dikke buidel linn lm2 of emu sp12.

Kijk eens naar de demo's van Harlem Nights Music op Youtube.
80's ritmes uit een Korg ESX met Linn, Oberheim,... Samples

zou ook 626 707 en korg ddd1 checken
echte 80's bakken

en als je veel verschillende kits wil zoek een 2e hands MFB Kult of een Roland R8mk2 of een mk1 met veel kaarten

626 707 vind ik slappe hap, maar die MFB Kult is voor mij echt een eye opener.
heb vroeger wel mfb 501 512 60 en zo gehad. was leuk, maar ook wel goedkope rommel n beetje. niet altijd betrouwbaar.

de Kult klinkt goed, ik ga er eens over lezen. kan je ook sequencen ermee of is het echt allen n bakje met samples?

kult klinkt goed, maar heeft nog n sequencer nodig - misschien dan toch samples downloaden en bv n electribe

waarom is de esx zo geliefd, in tegenstelling tot de sampler 2, die ik veel aangeboden zie?!

Zonder verstand of ervaring te hebben (helaas): als het je gaat om de 80-er jaren dan moet je een Roland TR-8 (ong. € 520) hebben: da's een kloon v/d 808. Zien wie er allemaal de 808 gebruikte en hoe: zie deze documentaire: http://www.imdb.com/title/tt2268622/. Maar als je houdt van Prince zijn werk uit de jaren 80 dan is een Linndrum belangrijk. Ik wist niet dat hij het album '1999' in zijn eentje inspeelde. O.a. met de Linn Drum. Voor zover weet gebruikte Prince een Linn Drum 1 (LM-1). Die was toen al zeldzaam. Ik weet niet of de LinnDrum (LM-2) het zelfde klonk.

En, tja, wat is een goede Linndrum of 808 kloon? De anderen hier weten dat vast wel. Even snel uit mijn hoofd en m.b.v. Google (op volgorde van onbetaalbaarheid):
  • Dave Smits Instruments 'Tempest'. Schijnt de Linn goed na te doen of gewoon officieel het alternatief er voor te zijn. Ik moet nog nazien wat het nu is. Weet ook niet of 'ie een (goede) sequencer heeft. Ik geloof dat mensen hier de Tempest hebben. Hoop dat ze reageren. Quote v/d website: "Tempest is the brainchild of legendary instrument designers, Dave Smith and Roger Linn". Kost ong. 2.200 Euro!!
  • Elektron Analog Rytm misschien? (ong. 1.600 Euro!)
  • Schijnt dat de Arturia Drumbrute best geschikt is voor wat 808 en/of Linndrum achtig werk. Misschien het beste van 2 werelden? (ong. 550 Euro)
  • Zomaar een gokje: de Alesis SR-18 omdat 'ie 2x zo goedkoop is als de eerste de beste concurrent. (€ 250)
  • AKAI XR20 (€ 300). Zie youtube video genaamd "Akai XR20 Demo: More than just a Hip Hop beat box ". Bij het commentaar staat dat er o.a. een Linn en een 808 in zit. Maar ja: in de youtube video hoor ik dat niet zo... Een 808 op 3:22 minuut en op 6:30? En een Linn achtige op ong. 7:00 minuut?
  • Alesis SR-16 kost maar € 140 (Bax). Ik vrees dat dat echt geen optie is. Is meer voor oefenen.

Lastige lijkt mij dat drumcomputers (of een DAW) die met samples v/d 808 werken misschien niet de decay v/d kick drum kunnen aanpassen. Die lange decay zorgde volgens de 808 documentaire voor een "revolutie" in de Hip Hop en House omdat die kick dan zeer vet klinkt. Uit deze review v/d SR-18 (in vergelijk tot de SR-16): "In addition, the extra editing controls expand the potential of the sounds considerably, especially the envelope decay for drums and the filter cut‑off for bass.".

Ten slotte lijkt het mij interessant om van anderen te horen wat voor betaalbare en goed beschikbare 2e hands alternatieven er zijn (van drumcomputers die uit productie zijn verdwenen).

Laat horen wat je uiteindelijk kocht :)

waarom is de esx zo geliefd, in tegenstelling tot de sampler 2, die ik veel aangeboden zie?!

Ik denk dat velen (ik ook) ervaren dat de ESX de sweet spot raakt waar geluid, gebruiksvriendelijke xox sequencing, flexibiliteit en gebruiksvriendelijkheid in de juiste combinatie samenkomen.

Twee minpuntjes wat mij betreft:

1. Initieel sample management. De freeware esx wave organizer helpt wel maar het blijft enigszins omslachtig. Eenmaal alle samples op een SDtje staan is het probleem verholpen.

2. Het is niet eenvoudig om in 1 pattern meer dan 11 samples te gebruiken. Meestal (voor de doorsnee drumcomputer use case) vind ik dat niet zo'n probleem, en het kan ook wel. Het is alleen niet zo rechttoe rechtaan als het zou kunnen.

Precies hiervoor werk ik nu met een Roland S-550 en dat bevalt me goed! Even wennen wel.
Ik zag dat je ook sequencer mogelijkheden wilt, misschien is die Director S software dan wel iets voor je? ...

Een Boss Dr770 (een DR660 met meer sounds) heeft een beetje van alles wat ook CR78, 909, 808 en jaren 80 power rock funk linndrum achtige drums, gedesigned door Roger Linn met super simpele sequencer.

Een Akai XR10 is ook helemaal jaren 80 wat je zoekt

Ik zou persoonlijk toch voor een sampler-sequencer gaan (en een mixer, want 1 inputje op een andere machine is toch wel onvoldoende :) ). De voordelen van een sampler zijn zeker in jouw geval groot; weinig beperkingen qua sounds en daardoor relatief goedkoop (samples zijn er genoeg te vinden, legaal en gratis) en hij zal daardoor beduidend minder snel vervelen. Zeker zolang je zonder computer blijft werken is een sampler naar mijn idee nooit overbodige luxe.

Yamaha RS7000. Zou nog steeds mijn voorkeur hebben, hoewel die te groot en met z'n smart media behoorlijk out-of-date is (en individual outs alleen als extra optie had) is het nog steeds één van de beste hardware midi sequencers / samplers (en rompler) die ik ooit ben tegen gekomen. Maar goed, de nadelen kunnen wel erg vervelend zijn, dus misschien toch maar niet. Blijft doodzonde dat Yamaha nooit met een waardige opvolger is gekomen, want het idee achter het ding is echt subliem.

Korg ESX-SD is misschien wel je beste optie. 4 individual outs, sd kaart, eenvoudig te gebruiken 16 sporen x0x step sequencer en (beperkte) controle over de samples. Als drumcomputer zeker geschikt. Niet te duur ook.

Akai MPC1000 of 2000 met JJOS2XL
Standaard geen step sequencer, maar met JJOS wel. 6 individual outs en ook te gebruiken als sequencer voor externe apparatuur. (heeft ook 2 midi outs). Met JJOS is 'ie uitgebreider, maar ook iets omslachtiger dan een Korg ESX. Lijkt me geen echt nadeel, is gewoon even wennen.

Dat zijn de sampler-sequencers waar ik zelf ervaring mee heb. De Elektron's heb ik zelf nooit gebruikt, maar de Octatrack is ook nog een optie, lijkt me, maar niet de goedkoopste. Elektron Analog Rytm heeft ook sample support, en is dus ook als drum-sampler zeker het overwegen waard. Maar wederom: niet goedkoop.

kult klinkt goed, maar heeft nog n sequencer nodig - misschien dan toch samples downloaden en bv n electribe

Ik heb de Electribe 2 sampler voor 4 dagen in bezit gehad.
Helaas kwam ik er achter dat er te veel scrol werk in zit.
Ook vond ik het geluid niet warm klinken.
Daarnaast zaten er nog te veel bugs in.(misschien dat die nu opgelost zijn)
En persoonlijk vind ik een 8 om 8 step sequencer niet fijn werken.

Wel vond ik het wel koel dat die met Ableton samen werkte.

Voor mij hadden ze het model/werking mogen behouden.
Een USB poort met iets meer geheugen was voor mij al voldoende geweest.

2. Het is niet eenvoudig om in 1 pattern meer dan 11 samples te gebruiken. Meestal (voor de doorsnee drumcomputer use case) vind ik dat niet zo'n probleem, en het kan ook wel. Het is alleen niet zo rechttoe rechtaan als het zou kunnen.

Misschien kan je hier wat mee:

De Korg ESX spreekt me enorm aan, maar ik kom hem helaas weinig tegen.

Maareuh... de Volca Sample, zou dat geen leuk alternatief kunnen zijn?
Al ken ik diens beperkingen nog niet zo goed.

Het inladen van eigen samples ziet er mij wel een beetje gedoe uit. Vooral via non-Mac devices.

Ik heb een JD-XI gehad en de drum section vond ik heel fijn en inspirerend. Heel wat (uitgebreide) kits, zeer tweakable, automation.
De rest van de synth vond ik maar niets, voornamelijk door het gebrek aan controls. (wat haatte ik dat enkele knopje voor de amp env :r, maar dat is een aparte discussie)
En geen song mode :frons:

Had em eig te snel verkocht omdat ik dacht dat ie in de weg zou staan van m'n JD-XA :stupid

Laatst gewijzigd:
@KeplerFinn: TR-8 heeft geen song mode. Wellicht iets om rekening mee te houden

Thx voor de info!

Op synthlearn.com lees ik het volgende:
The sequencer at this time has no song mode, however, all 16 patterns can be chained and the TR8 can run through them in sequential order. You don't have to chain all 16 patterns, but can choose any amount.

Nu, qua sound zijn enkel een 808 en 707 te beperkt voor mij.

Back