keuze drumbox voor 80's

En wat is de levensduur van zo'n Revolution in de praktijk? Een jaar of dertig, zoals een fatsoenlijke eighties drummachine? Of vind je binnen 5 jaar geen OS meer waar Revolution op draait?

;)

Ik zou me meer druk maken over de kans dat een 30 jaar oude drummachine er tijdens een optreden mee ophoudt (en ik voor lul sta), dan de kans dat een plugin ergens in de toekomst geen updates meer zal krijgen.

Dan lijkt een ESX me een uitstekend compromis. En zo is de cirkel rond.
;)
(Ik geef zelden geld uit aan drumsamples. Er is immers genoeg gratis van goede kwaliteit te vinden. Zeker vintage drum machine geluiden. Een goede drumulator soundset had ik echter nog niet. Gisteren heb ik dan toch maar €4.99 uitgegeven. Hij zit nu al in m'n ESX, naast de Drumtraks, DMX, LinnDrum, TRetjes etc. Maar dit geheel terzijde)

En wat met dit vergeten bakje?
jomox xbase 09

Dan lijkt een ESX me een uitstekend compromis. En zo is de cirkel rond.
;)
(Ik geef zelden geld uit aan drumsamples. Er is immers genoeg gratis van goede kwaliteit te vinden. Zeker vintage drum machine geluiden. Een goede drumulator soundset had ik echter nog niet. Gisteren heb ik dan toch maar €4.99 uitgegeven. Hij zit nu al in m'n ESX, naast de Drumtraks, DMX, LinnDrum, TRetjes etc. Maar dit geheel terzijde)

Je vergelijkt appels met peren, kijk maar wat die Revolution doet, werkt heel anders dan een sample pack in je ESX. Ik heb geen aandelen ofzo, maar soms is iets gewoon goed. Ik wilde verder ook geen hardware vs software discussie, ik ben liefhebber van beide.

Bedankt voor de suggestie, Unholy, maar ik prefereer (momenteel) hardware.
In mijn originele post had ik overigens nog niet aangegeven dat een intuïtieve bediening zeer belangrijk is.
Daarmee lijkt de Electribe 2 af te vallen.

De ESX staat momenteel hoog op mijn lijst. Maar je moet blijkbaar wel wat geluk hebben om deze tegen te komen.
De data knob schijnt overigens gevoelig te zijn voor verspringende values.

Is de Korg Electribe EM-1 wat ?
Kan em voor een aardig prijsje op de kop tikken.

Is de Korg Electribe EM-1 wat ?
Kan em voor een aardig prijsje op de kop tikken.

Als de basisklanken in je smaak vallen kan de EM-1 een interessant alternatief zijn.
De manier van programmeren is analoog aan die van alle andere Electribes van die generatie.
Maar "what you see is what you get", nieuw samplemateriaal inladen is niet mogelijk.

Ik heb hier net een fase gehad waar ik dacht heel blij te worden van drummachines en ben nu weer terug bij Maschine, wat overigens ook een erg fijne controller is voor Revolution.

Na een rits analoge bakken, Machinedrums, Electribes, TR's etc ben ik nu weer een blij man. Alle kits van de 80's tot nu en vooral niet tegen nadelen oplopen, er is immers geen perfecte drumbak.

Werkt Revolution echt lekker met Maschine ja? Is Maschine dan als x0x sequencer te gebruiken, en kan je dan ook soepel met Machine switchen tussen de sounds van Revolution?

even dit draadje nieuw leven inblazen.
Ik heb immers nog steeds geen knoop doorgehakt.

Ik heb wel een beter idee van wat ik echt belangrijk vind:
- eenvoudige straight-forward bediening. Ik ben geen drum-guru. Vandaar ook:
- zichtbare steps. Heb ik steeds visueel een overzicht van waar ik mee bezig ben. 2x8 is ok.
- kits ipv pure synthese. Hoe meer hoe beter.
- < 500 EUR

Kort gezegd: ik wil zo snel mogelijk een bekend of geïmproviseerde beat kunnen uitwerken om er dan zo snel mogelijk met een synth er overheen te spelen. Ik zoek geen diepgang.

De JD-Xi blijft door m'n hoofd spoken. Maar om die alleen in huis te halen voor de drumkits lijkt me beetje stom.

Laatst gewijzigd:
Een overweging zou een AKAI s1k kunnen zijn. Kan je meerdere sounds in laden aanzwengelen met een goedkope beatstep.

Maareuh... de Volca Sample, zou dat geen leuk alternatief kunnen zijn?
Al ken ik diens beperkingen nog niet zo goed.

Het inladen van eigen samples ziet er mij wel een beetje gedoe uit. Vooral via non-Mac devices.
Het is een beetje een gedoe ja, maar niet meer of minder voor Windows of Android. ;)
De Elektron Digitakt of Analog Rytm al eens bekeken? Of de Akai MPC Live of MPC X...

Een volca is fijn.. (lekkere aliasing artifx bij downpitchen) maar doet maar 16 steps.. en idd omslachtig om files in te krijgen..

Maar idd gewoon voor een sampler gaan.. zijn er al genoeg genoemd die allemaal die visual step responce hebben.. :)

De MC909 is misschien ook een optie.. Er is ook een commercieel pakket met drumsamples te koop om deze sampler/rompler tot megadrummachine om te toveren.. http://www.donsolaris.com/?page_id=720

Of als je nog meer keuze wilt en er zelf wat tijd in wil stoppen.. hier de (welbekende) link naar 200 drumdozen.. :)

even dit draadje nieuw leven inblazen.
Ik heb immers nog steeds geen knoop doorgehakt.

Ik heb wel een beter idee van wat ik echt belangrijk vind:
- eenvoudige straight-forward bediening. Ik ben geen drum-guru. Vandaar ook:
- zichtbare steps. Heb ik steeds visueel een overzicht van waar ik mee bezig ben. 2x8 is ok.
- kits ipv pure synthese. Hoe meer hoe beter.
- < 500 EUR

Kort gezegd: ik wil zo snel mogelijk een bekend of geïmproviseerde beat kunnen uitwerken om er dan zo snel mogelijk met een synth er overheen te spelen. Ik zoek geen diepgang.

De JD-Xi blijft door m'n hoofd spoken. Maar om die alleen in huis te halen voor de drumkits lijkt me beetje stom.
Ik denk dat je dan een drummachine moet nemen met "808" bediening. De door jou in de top post genoemde Aria TR-8 is een goede lijkt me. Maar de Boutique TR-08 zou dan ook voldoen (is € 400, wat ik aan de dure kant vind, maar goed).

Ikzelf heb een Korg Electribe ER-1 uit 1999 (neem geen moeite om naar de moderne Electribes te kijken, die zijn k**). Is nog steeds een geliefd apparaatje bij velen. Kost 2e hands ong. € 180 (met mazzel). Maar let op: je moet zelf je "instrumenten" maken m.b.v. het synthesizer gedeelte (zoals de bass drum en de snare). Moet wel je ding zijn. En de open/closed hi-hats, de clap en de crash zijn samples. Hij klinkt in ieder geval beter dan de Korg Volca Beats (zoek maar eens op "korg volca beats vs. electribe er-1 -- which one to buy" op Youtube).

Verder zijn de MFB drumcomputers geïnspireerd op de 909 en de 808 en hebben ook x0x programming. Dat zijn de Tanzbär Lite en de Tanzmaus (beide onder de € 500).

Tenslotte is er nog het speeltje van Teenage Engineering dat "PO-12 Rhytm" heet (moet je niet meer dan € 70 voor betalen, hoor). Soort van x0x programming. Voor het geld niet slecht (zeker de bass drum niet, snare is ook wel oké). Bediening is een drama, maar het ding past dan wel in je borstzak.

Keuze te over voor x0x programming onder de €500. Succes met kiezen. :)

Back