Goedkoopste optie om zelf een controller te makrn

timkermans

Ingeburgerd
Heren en dames,

Ik ben op zoek naar een manier om zelf een Midi controller met 49 toetsen keyboard te maken voor de micromonsta.

In bijlage zie je al m'n constructie. Daarop zou ik een 40tal functies willen bedienen (35 draaiknoppen, en een 5tal drukknoppen).

Ik dacht aan 2 Teensy's 3.2 voor 42 analoge inputs? Of is er een andere optie? Goedkoper?

Attachments

• IMG_20170301_130232.jpg
    IMG_20170301_130232.jpg
    70,2 KB · Bekeken: 104
Woepsie, blijkbaar gisteren al een topic hier gemaakt. Negeer die topic maar :-s

Hoi, het duurste is die 49 toetsen.
Waar wil je die halen ?, mischien kun je beter een oude Casio slopen ?
Anders laat mij weten waar je die toetsen haalt.

Ook heb je een diode matrix nodig, die zit zoiezo al in een casio.
Helaas worden alle goedkope Casio`s weggekaapt door andere piraten.

Ook werkt het met velocity, elke toets heeft 2 knopjes, hoe sneller je de toets indrukt, hoe minder tijd tussen die 2 knopjes zit.

Voor de rest kun je gewoon een 8bit PIC chip nemen, lekker simpel.

edit : oh je hebt de toetsen al zie ik, srry.
Wat heb je daarvoor gesloopt ?

Ik gebruik zelf rotary encoders, van die oneindig doordraaibare knopjes, die kosten 2 gewone digitale ingangen per encoder, geen ADC.
Anders hang je er een beelschermpje aan, om maar een paar rotary encoders te gebruiken een heel menu erbij om in te stellen voor wat ze doen.
Zo een beelschermpje kost maar 1,50 gratis verzending via bay-E, zorg dat je de gele hebt met zwarte text, niet de blauwe met witte tekst.
Oei wat moet je nu met al die ruimte ?

Hoe wou je die MIDI samenvoegen van 2 chips ?, beter neem je 1 chip.

Gewoon 2 Behringer BCR2000 met rotary knoppen kopen en je bent klaar.

Waarom 2 teensy's?

Je kunt prima 1 teensy gebruiken en dan wat I2C of SPI gpio expanders er aan.

Hoe meer knoppen, hoe trager de reactietijd, knoppen worden 1 voor 1 gesampled.
Maak eerst een projectje van iets kleiners om alles te testen ( MIDI & ADC evt. LCD ),
als eerste project gaat deze waarschijnlijks mislukken en blijft het erbij, maak het jezelf eerst eigen.

ik zou ook zeker voor het midibox principe gaan, Ucapps.de en dan moet je hier wezen:http://ucapps.de/index.html?page=midibox_ng.html
Ontzettend uitgebreid, ongekende mogelijkheden, het meeste is al voorgeprogrammeerd en dat kun je dan in een softwaretool naar eigen wensen aanpassen. Het enige is dat de instap leercurve wel erg steil is. Het duurde bij mij ook ff, (paar jaar), voordat het kwartje viel. Maar dat kwam omdat ik het eerst wilde begrijpen en steeds door de bomen het bos kwijt raakte, totdat ik gewoon met een praktisch ding aan de gang ging en toen werd het wel duidelijk.

Guys, thnx!

Ik check de midibox.

Mijn schoonbroer gaat het programmeergedeelte op zich nemen. Hij heeft al meerdere adruino's geprogrammeerd en zegt dat dit een lieve of cake wordt. Dat valt nog te zien natuurlijk...

De ingewanden van mijn gesloopt miditech midikeyboard net overgezet naar het monster , en alles werkt naar behoren!

Nu op naar de knoppen en controllers !

Teensy 3.2 , Jumper cables en 3 pots besteld.

Mis ik iets?

Ik zou de multiplexers meteen meenemen in het verhaal ook al ga je eerst even testen met minder pots, zie USBMidi. Het uitlezen van potmeters gaat toch net even anders als er gemultiplexed wordt.

Heb je al bedacht hoe je de controller met de synth laat praten? USB of MIDI? Als het via Midi moet dan heb je nog een transistor en wat weerstanden nodig om de 3,3V van de Teensy naar 5V op te krikken. Als het via USB moet dan is de vraag of er altijd een computer in het spel is, zo ja dan is de Teensy USB midi device en ben je snel klaar. Is het de bedoeling de synth via USB direct aan de Teensy te hangen dan moet de Teensy USB host spelen, dat kan wel maar ik zou even niet weten hoe het dan met de midi zit.

Tenslotte: Is het een eenvoudige controller die maar één kant op gaat (controller naar synth), of moet de controller ook weten hoe de synth staat als je een andere preset kiest (een heel stuk lastiger)?

Ik zou de multiplexers meteen meenemen in het verhaal ook al ga je eerst even testen met minder pots, zie USBMidi. Het uitlezen van potmeters gaat toch net even anders als er gemultiplexed wordt.

Heb je al bedacht hoe je de controller met de synth laat praten? USB of MIDI? Als het via Midi moet dan heb je nog een transistor en wat weerstanden nodig om de 3,3V van de Teensy naar 5V op te krikken.

Via Midi. Hoe zou jij dan van 3,3 naar 5v gaan?

Via Midi. Hoe zou jij dan van 3,3 naar 5v gaan?

Ik heb het zo gedaan:

Teensy-MIDI-out.jpg

In het plaatje staat 'Due', het is oorspronkelijk gemaakt voor de Arduino Due, die draait ook op 3,3V. De BC547B transitoren kosten €0,20 bij Conrad.
Voor de voeding van het geheel zou ik in jou geval gewoon een USB adapter pakken, niet direct aan de teensy maar wel via een USB doorvoer in de kast.

Begrijp ik het goed dat de controller maar één kant op hoeft te werken?

Je zou eventueel de MIDI ook via 3,3v doen, je hebt zoiezo een 7414 nodig voor MIDI out en TRU, als je al 5 volt hebt kan dat op 5 volt, anders ook zonder met zwakkere aan signaal is nog boven 2,5v.
7414 heeft schmitt trigger erin, die zijn beter, anders een 7404 kan ook, transistors word niet aangeraden in de officiele MIDI documenten.

midihw.gif

Back