Covers en rechten

de oplossing:

hele goede slimme sound-a-likes maken!

dan wordt je er zelf schatrijk van als je het goed doet en die andere wereldberoemde artiest krijgt geen cent

Dat lijkt mij toch niet helemaal de juiste conclusie :). In die exploitatielicentie worden toch voorwaarden gesteld door BUMA/STEMRA? Onderdeel daarvan is dan toch de auteursrechtenvergoeding voor de maker?

als je een leuk CDtje maakt om kado te geven aan vrienden en familie, dan zou ik
me niet zo zorgen maken
pas als je het gaat verkopen of in grotere aantallen massaal openbaar en officieel gaat aanbieden en verspreiden in dienst van je eigen profijt (financieel en/of reclame) dan heb je een probleem

je mag gewoon niet aan de muziek zitten van anderen dan want je bezit niet de rechten daar over
buma stemra gaat Madonna echt niet uitbetalen omdat ik haar muziek cover op een CD die ik overal verspreid
dan is de zaak afgehandeld? zo werkt het volgens mij niet

als hobbyist hoef je je geen zorgen te maken denk ik maar als je prof te werk wilt gaan dan moet je per nummer heel wat werk verrichten wil je toestemming krijgen muziek van anderen uit te brengen, of te verspreiden

een nummer is al een gedoe laat staan een CD vol!

aanbieding van de dag: je mag mij coveren voor 8 miljoen per song!

oei!
ja, het is een vak apart!

daarom zei ik ook: hele goede slimme sound a likes! :dj:

Het is belangrijk van te voren vast te stellen; wanneer gaat het om een cover en wanneer gaat om een bewerking?
Dit is een interessante vraag, de mail geeft hierop geen eenduidig antwoord. Jij gaat uit van een cover als alles 100% is nagespeeld. Waar ligt de grens van cover en bewerking precies, en hoe is dit terug te vinden in de auteurswetgeving. Ik kan mij zo voorstellen dat er een verschil is tussen bijvoorbeeld

1, een popstuk dat is origineel is opgenomen met band te coveren met alleen piano/zang
2, een stuk met een bepaalde geloofsovertuiging voorzien van een compleet tegenovergestelde tekst, en dito uitvoering die in grote tegenstelling is met het origineel

Ik kan mij zo voorstellen dat in het tweede geval er problemen kunnen ontstaan, omdat dan de uitvoering niet meer in de geest is van het origineel.
Een hele muziekstijl als de jazz is gebaseerd op covers. Jazzstandards zijn composities afkomstig uit films en musicals. Uiteindelijk blijft hier alleen een herkenbaar thema/melodie van over, zelfs de harmonieen zijn vaak zodanig veranderd dat ze weinig meer met het origineel te maken hebben. Het verzinnen van nieuwe akkoordprogressies op de standards is juist een kenmerk van een jazzuitvoering, en onderscheidt de ene van de andere uitvoering, om van de improvisaties maar even niet te spreken. Spreek je dan van een cover of van een bewerking?

De rechten van het werk blijven bij de originele makers
Dit vind ik ook een interessante zin. Ik weet niet hoe het precies meer in de contracten van Bumastemra staat, maar als je je als componist/tekstschrijver aansluit bij Bumastemra machtig je ze exclusief om namens jou op te treden/onderhandelen voor de auteursrechten. Dit mag je niet meer zelf doen voor de geregistreerde stukken. Zij geven aan ook buitenlandse zusterorganisaties te vertegenwoordigen. Toestemming van Bumastemra, lees rekening betalen, zou dus in de meeste gevallen voldoende moeten zijn. Wat is hun bestaansrecht als dit niet zo zou zijn….

Stel je voor, je bent een beroemd popartiest met een hit. Duizenden mensen spelen/zingen je liedje en zetten het bv. op Youtube. Dan zouden ze allemaal die artiest moeten gaan mailen/schrijven om toestemming te krijgen. In de praktijk geef je aan wie de rechthebbenden zijn en Youtube doet de rest ism de auteursrechtenorganisatie. De video´s die verwijderd worden zijn over het algemeen opnames van de originele artiesten zelf, niet van de covers., of de credits moeten niet goed zijn vermeld.
In een enkel geval was dit wel problematisch, bijvoorbeeld Prince, daar was tijden lang niets van te vinden, ook covers werden verwijderd. Misschien is dat wel een voorbeeld van wat je bedoelt.

Als je de afdracht aan Bumastemra netjes regelt hoef je iig normaal gesproken geen problemen te verwachten. Ik heb ook nooit gehoord van cover-cd´s die uit de handel moesten worden gehaald, tenzij er echt totaal andere teksten op de muziek waren geschreven. Wat dat betreft is er een verschil tussen het op de letter lezen van de juridische teksten en de dagelijkse praktijk. Ik kan mij niet voorstellen dat je problemen krijgt als particulier met een cover cd´tje waar je netjes de auteursrechten voor betaald, hoewel dat juridisch blijkbaar toch niet 100% is dichtgetimmerd. Blijft interessante materie……

Het is en blijft n lastige materie. Ik heb het zelf al diverse malen meegemaakt originele tekstdichters of componisten n liedje offline hebben laten halen. Gewone covers die qua stijl aangepast waren. Dus ja, dat kan gewoon. Als je track niet opvalt, hoef je geen problemen te verwachten. Covers van liedjes op bijvoorbeeld youtube worden vaak gewoon doir de vingers gezien. Maar ik ken artiesten die gewoon in hun recht staan en t offline laten halen.

Heb dagelijks met dit soort zaken te maken en geloof me, de praktijk brengt interssante zaken met zich mee. Ik laat zelf ook wel eens door mijn uitgever werken offline halen. Dat zijn vaak tracks die de promotie van de originelrlen in de weg zitten.

Het klopt dat t n vaag gebied is, maar de stelling "alles namaken mag gewoon" zoals dat tussen de regels doir genoemd word klopt gewoon niet altijd.

Zo, nu weer verder met platen maken. Haga

over covers en bewerkingen en rechten:

copyrights gelden in eerste instantie voor melodie & harmonie en ook de tekst

het geldt in eerste instantie niet voor arrangement en daar valt een drumgroove ook onder
en zo ook de uitvoering, opname, dus een synth-klankje is in principe ook copyright-free

dus als je duidelijk herkenbaar een melodie en of harmonie kopieert van iemand anders dan ben je in principe strafbaar bezig als je daar geld mee verdiend
of je nu letterlijk een nummer naspeelt (covert) of je eigen totaalwaanzinnige vergezochte draai aan geeft (bewerking), je gebruikt nog steeds het creatieve muzikale werk van een ander en dat mag niet

er zijn altijd wel uitzonderlijke gevallen te noemen en Tom Waits heeft bijvoorbeeld het met veel gezeur voor elkaar gekregen dat ie patent heeft op een soort gerammel op blikjes en potten en pannen als drumklanken (wat ik zelf ronduit belachelijk vind!)
maar bovenstaande is wel de norm!

en een tweede partij kan je ook mee te maken krijgen wat betreft copyrights, en dat zijn studio-technici, artiesten en ik weet niet wie allemaal die verbonden kunnen zitten aan een liedje

bij een jazzband/orkest dat een jazz-standaard speelt is het een ander soort verhaal,, dat kan je niet een cover of bewerking noemen, zo moet je dat niet zien en zal wel anders worden behandeld

Back