Welke Wavetable Synth kies jij (of zou je aanbevelen)... én waarom ?

Een M002 klink wel héél erg goed hoor.... echt geloof me ben nog geen andere synth tegengekomen die ZO GOED kan klinken als een Modal.
Maar of deze een SCI P VS kan nabootsen, weet ik niet.

Klopt, maar is helaas net zoals de Quantum een beetje boven mijn budget. Ik zie de Peak een beetje als een poor-mans-modal. Niet de bouwkwaliteit van maar wel een vergelijkbare synthese-engine. Ik zou ze graag eens naast elkaar horen, ben benieuwd of hij qua geluid ook overeind blijft.

Waarschijnlijk dan wel een MW 1 rev. b, die veelal ca. 250-300 euro goedkoper is dan een MW 1 rev. a. Maar idd een MW 2 gaat tegenwoordig voor ca. 600 euro en dan heb je nu met de MW 1 een meer dan uitstekende keuze gedaan.

Het is inderdaad een rev b. Voor mij goed genoeg, subtiele verschillen in klank hoor ik alleen als ik twee apparaten naast elkaar heb staan en ben ik zo weer vergeten als ik met een van de twee muziek aan het maken ben. Uiteindelijk wordt ik blij als ik een breed scala aan klanken tot mijn beschikking heb. Dus ik heb inmiddels toch ook maar een MW II aangeschaft. :-) Zijn er ook pilletjes tegen Gear Acquisition Syndrome?

Grappig, in techno-kringen(lees: de puristen-kring) is de Rev B juist meer gezocht, vanwege het feit dat Basic Channel voor een groot deel een Rev B is. Voor elk wat wils dus :)

Novation Circuit is ook een wavetable synth. 2 in 1 zelfs.

Het is inderdaad een rev b. Voor mij goed genoeg, subtiele verschillen in klank hoor ik alleen als ik twee apparaten naast elkaar heb staan en ben ik zo weer vergeten als ik met een van de twee muziek aan het maken ben. Uiteindelijk wordt ik blij als ik een breed scala aan klanken tot mijn beschikking heb. Dus ik heb inmiddels toch ook maar een MW II aangeschaft. :-) Zijn er ook pilletjes tegen Gear Acquisition Syndrome?
Dan heb je denk ik de juiste afwegingen gemaakt en voor jou ook de beste keuzes gemaakt. :okdan:

Ik wilde per se een synth hebben die het dichtst qua sound bij de PPG Wave komt en dan 'moet' je denk ik een MW 1 rev. a hebben. Maar het verschil tussen een MW 1 rev. a en b is idd subtiel en dat is niet iedereen 300+ euro waard.

Als alles uit de MW 1 rev. a

komt kun je een (subtiel) verschil horen tov een rev. b, maar in een mix met andere instrumenten zul je dit veelal niet meer horen.

MW 2 is digitaal, maar vind ik toch ook echt een aanrader! :)

En om je vraag te beantwoorden: Nee, er bestaan geen pilletjes tegen virussen en dus ook niet tegen het Gear Acquisition Syndrome. :mega:

Wat gaat je volgende gear/synth worden? ;)

Is de Rev B niet juist de Wave?

"microWave in the hardware revision B
  • frontpanel is made from Nextel, gray-blue, silkscreening blurry, rubs off
  • high quality red dial
  • rotary encoder has 24 ticks per revolution, has even, flattened plastic shaft
  • uses Curtis CEM 3387 (low noise VC signal processor)
    Was used also on the Waldorf WAVE"

Ik heb zowel een PPG Wave 2 als Waldorf Microwave Rev A & Rev B en kun je zeggen dat ze allemaal iets verschillend klinken. Maar ze kunnen ook allemaal het zelfde klinken. De PPG is wel de winnaar als het komt op organische klank. De beide Waldorfs klinken relatief clean vergeleken met de PPG.

Wbt de Waldorf Microwave 2, XT en XTK....die halen het niet bij zowel de Microwave's 1 serie en de PPG. Echt een andere klank. Wil niet zeggen dat ze slecht klinken maar wel anders.

Is de Rev B niet juist de Wave?
Nee, met rev. B wordt de Microwave 1 bedoeld. Maar daar bestaat dus ook een Rev. A versie van.

De Wave moet je overigens niet verwarren met de PPG Wave...

Ik heb zowel een PPG Wave 2 als Waldorf Microwave Rev A & Rev B en kun je zeggen dat ze allemaal iets verschillend klinken. Maar ze kunnen ook allemaal het zelfde klinken. De PPG is wel de winnaar als het komt op organische klank. De beide Waldorfs klinken relatief clean vergeleken met de PPG.

Wbt de Waldorf Microwave 2, XT en XTK....die halen het niet bij zowel de Microwave's 1 serie en de PPG. Echt een andere klank. Wil niet zeggen dat ze slecht klinken maar wel anders.
Mee eens! Ik wist alleen niet dat ze ook allemaal het zelfde kunnen klinken. Maar bedoel je daarmee dat je dit kan bereiken met andere instellingen of dat dit al standaard in de synthesizer zelf gebakken zit?

Van de PPG Wave zijn er volgens mij niet heel veel gemaakt, dus dan ben je wel een van de gelukkigen!

Attachments

• esq1.jpg
    esq1.jpg
    62,9 KB · Bekeken: 176
Zoals ik citeerde:

• high quality red dial
Zelfde Cems als de Waldorf Wave. Kawai K3 heeft meen ik dezelfde filters als de PPG?(SSM) Rev A is een ander filter dan PPG of Wave.

Microwave 1 revisions

Microwave 1 revisions

Hier worden beide revisions van de Waldorf Microwave 1 vergeleken:

Ik weet het ......
Subtiele verschillen, maar om zijn meerwaarde (die ik er overigens ook voor betaald heb) en grote schare liefhebbers toch voor de rev A gegaan.

Absoluut rev B hier, Basic Channel maakt hier echt een soort dwangneurotische toestand los, noem het het europese techno-evangelie.

Mee eens! Ik wist alleen niet dat ze ook allemaal het zelfde kunnen klinken. Maar bedoel je daarmee dat je dit kan bereiken met andere instellingen of dat dit al standaard in de synthesizer zelf gebakken zit?

Van de PPG Wave zijn er volgens mij niet heel veel gemaakt, dus dan ben je wel een van de gelukkigen!

Door te tweaken krijg je het redelijk gelijk qua geluid. Heb het ooit met twee of drie geluiden gedaan met redelijk succes. Maar om eerlijk te zijn boeit me dat niet echt.

Volgens mij zijn er 100 van de PPG Wave gemaakt en denk dat daar de helft van over is. Die van mij had ik in zeer slechte staat gekocht maar mbv een forumlid en een duitse programmeur is ie weer helemaal tiptop.

Ik geloof het graag dat Basic Channel voor een groot deel een Rev B is. Maar minimal/dub techno zit niet per se vast aan een Rev. B, dat kan ook goed met andere synth's.

Zoals ik citeerde:

• high quality red dial
Zelfde Cems als de Waldorf Wave. Kawai K3 heeft meen ik dezelfde filters als de PPG?(SSM) Rev A is een ander filter dan PPG of Wave.
In de Wave en de MW 1 Rev. B zitten idd dezelfde filter chips (Curtis CEM 3387), maar de Wave heeft twee analoge filters (24dB low pass + 12dB high pass) met ook meer filter functies. Ze klinken dus ook anders. De MW 1 Rev. A heeft andere filter chips, nl. Curtis CEM 3389.

Ik weet niet welke filter chips in een K3 zitten, maar wel dat de filter chips van de PPG Wave 2.2/2.3 (SSM2044) ook in de Polysix, de Emulator-I en de SP-12/1200 zitten. In de PPG Wave 2 zitten filter chips van CEM.

Door te tweaken krijg je het redelijk gelijk qua geluid. Heb het ooit met twee of drie geluiden gedaan met redelijk succes. Maar om eerlijk te zijn boeit me dat niet echt.

Volgens mij zijn er 100 van de PPG Wave gemaakt en denk dat daar de helft van over is. Die van mij had ik in zeer slechte staat gekocht maar mbv een forumlid en een duitse programmeur is ie weer helemaal tiptop.
Ok, duidelijke uitleg!
En het zou mij ook niet boeien om ze redelijk gelijk qua geluid te krijgen.
Dat opknappen van je PPG Wave moet wel een hele grote klus geweest zijn, want dat gaat meestal niet even snel, simpel of probleemloos. Dat moet ook wel een heel tevreden gevoel zijn als hij er dan eindelijk weer helemaal tiptop bij staat.

Ben niet perse een fan van dub techno, enkel van basic channel/Maurizio. Dat is van een volstrekt andere orde wat mij betreft :)

Novation Circuit is ook een wavetable synth. 2 in 1 zelfs.

Ja, daar kwam ik recent ook achter. En ook de mininova en ultranova doen wavetable synthese. Blijkbaar komen de wavetables in de Peak dus niet helemaal uit de lucht gevallen.

Back