Novation Nova vs. Roland JP8080

Bass

Gepokt en gemazeld
Hallo,

Ik zat eraan te denken om mijn Nova te ruilen met en JP8080.

Maar nu vroeg ik me af waarom een JP8080 duurder is dan een Nova terwijl een Nova :

- meer stemmen heeft
- meer filters heeft
- meer modulatie mogelijkheden heeft
- meer effecten heeft

Waarom is een JP8080 dan duurder 2e hands??

Re: Novation Nova vs. Roland JP8080

Origineel geplaatst door Bass
Hallo,

Ik zat eraan te denken om mijn Nova te ruilen met en JP8080.

Maar nu vroeg ik me af waarom een JP8080 duurder is dan een Nova terwijl een Nova :

- meer stemmen heeft
- meer filters heeft
- meer modulatie mogelijkheden heeft
- meer effecten heeft

Waarom is een JP8080 dan duurder 2e hands??

ja als hij alles meer en beter heeft dan een JP8080, dan versta ik niet waarom je hem wil ruilen?

een beetje op uitgekeken..

Misschien moet hem herontdekken ofzo...

Al eens het geluid vergeleken ?

Grootste kwaal vd JP-80x0 is de multitimbrality (slechts 2-part, of zelfs monotimbraal als je twee parts in layers zet); maar het geluid is prima en heel eigenzinnig (m.i. veel beter dan om het even welke Novation synth, zelfs de Supernova II met zijn 3 oscillators kan er m.i. niet aan tippen).

Origineel geplaatst door THM

Grootste kwaal vd JP-80x0 is de multitimbrality (slechts 2-part, of zelfs monotimbraal als je twee parts in layers zet); maar het geluid is prima en heel eigenzinnig (m.i. veel beter dan om het even welke Novation synth, zelfs de Supernova II met zijn 3 oscillators kan er m.i. niet aan tippen).

dat bepaald deels ook de prijs, in belgie vind je ze niet, ik heb voor de mijne naar Hamburg gereden 620km enkele reis!
Maar ik rij dan ook graag met de wagen, heb er nog geen halve seconde spijt van. Hij klinkt niet aleen goed, hij is zeer intuitief om mee te werken, mooie nette gezellige layout. Alleen het filter zuigt als de pest! Maar daar zijn mouwen aan te passen. En voor diegene die alleen maar zeggen; " Rank 1 Supersawgeluid en meer kan hij niet!"-------> poor mind! Dat kan ik je verzekeren, dat is iemand die hem nooit in huis heeft gehad die dat zegt. Het is een supermachine, ik doe hem nooit meer weg.

Al eens gehoord van "Program changes"? Maar ook "Performance Changes" geeft bij de JP heel veel mogelijkheden!

Origineel geplaatst door Prophet
Al eens gehoord van "Program changes"? Maar ook "Performance Changes" geeft bij de JP heel veel mogelijkheden!
Hoe bedoel je precies ?? Spreek je over de morphing feature ?

Wat de jp vooral zo duur heeft gemaakt is het superstring geluid wat in veeeeeeeeeeeeel trance-nummers wordt toegepast. Daarom heeft hij een bepaalde status (klassieker....hmmm... ik voel een reaktie) gekregen.
Uiteraard kan je er veel meer mee doen, maar het superstring geluid is wel iets wat deze bak behoorlijk uniek maakt. Ik heb hem uit meerdere synths proberen te halen, maar iedere keer klinkt hij toch net iets anders.

Maar als je niet op zoek bent naar dat geluid, dan moet je met je nova net zoveel, zoniet meer kunnen.

Origineel geplaatst door BananaWorld
Wat de jp vooral zo duur heeft gemaakt is het superstring geluid wat in veeeeeeeeeeeeel trance-nummers wordt toegepast. Daarom heeft hij een bepaalde status (klassieker....hmmm... ik voel een reaktie) gekregen.
Uiteraard kan je er veel meer mee doen, maar het superstring geluid is wel iets wat deze bak behoorlijk uniek maakt.
Die supersaw string bedoelde ik net met die "eigenzinnige" sound. Heb hem ook geprobeerd op o.m. Virus, Supernova II, JP-8, Memorymoog, ... en enkel de Virus kon iets soortgelijks teweegbrengen.

Hoe bedoel je precies ?? Spreek je over de morphing feature ?

Neen, niet morphing. De multitimbraal 2 part is misschien voor sommigen een handicap, maar ik zie een JP8080 dan ook niet als een bak waarvan je 8 geluiden tegelijkertijd wil uitkramen.
Het weinige aan multitimbraal 2 part, word dan toch altijd deels goedgemaakt doordat je onderweg in je nummer toch gewoon midimatig van klank(part) of van performance (2 parts tegelijk) kan verspringen op commando? via program change of performance change. Zoals met bijna alle synths.

Neen, niet morphing. De multitimbraal 2 part is misschien voor sommigen een handicap, maar ik zie een JP8080 dan ook niet als een bak waarvan je 8 geluiden tegelijkertijd wil uitkramen.
Het weinige aan multitimbraal 2 part, word dan toch altijd deels goedgemaakt doordat je onderweg in je nummer toch gewoon midimatig van klank(part) of van performance (2 parts tegelijk) kan verspringen op commando? via program change of performance change. Zoals met bijna alle synths.
Dat wist ik ook wel, maar ik dacht dat je het hier had over de morphing of over een speciale verborgen feature of zo. :stupid
Toch bedankt !! :biertje:

Belgie

Belgie

dat bepaald deels ook de prijs, in belgie vind je ze niet, ik heb voor de mijne naar Hamburg gereden 620km enkele reis!

Slightly off topic: gisteren kreeg ik een folder van (die veel te dure zeikwinkel) Rockpalace in Belgie, die hun laatste exemplaar van de JP8080 aanboden voor welgeteld 616 Euro ! Maar goed, vanochtend was die natuurlijk al weer weg.

de Nova is volgens mij zwaar ondergewaardeerd.....
en de supersaw geluiden die je maakt met de JP kun je ook met een Nova maken ( double saw x 3 = vet )....
met de sync en filter mogelijkheden van de Nova kun je meest bizarre geluiden maken,daar kan ook een Virus niet aan tippen...
tel daar nog 's de fx bij op en je moet wel goed gek zijn om je Nova in te ruilen tegen een 'Trance-bak' :D

( of heb je nog een oud OS in je Nova ? )

Nee ik heb gewoon OS 4.0..

Misschien gewoon houden..

Origineel geplaatst door dione

tel daar nog 's de fx bij op en je moet wel goed gek zijn om je Nova in te ruilen tegen een 'Trance-bak' :D

Uit de nova haal je nooit de klank van de JP, de virus bij benadering wel als het om die supersaw-lead gaat dan.
en trancebak trancebak trancebak, Ik zet je met elke bak in trance :L ;)

Uit de nova haal je nooit de klank van de JP, de virus bij benadering wel als het om die supersaw-lead gaat dan.
100% agree

De jp heeft een erg goede eigen sound die je echt niet kan imiteren met een nova/supernova.
Ze proberen allemaal om het supersaw geluid na te maken, maar nix weegt op tegen the original.
De doublesaw functie op de supernova vind ik eerlijk gezegd een lachertje, leuk als extraatje maar zeker geen vervanging.

trancebak trancebak trancebak, Ik zet je met elke bak in trance

Ik voel een kleine frustratie. Na alle standaard discussie van hard vs software, analoog vs digitaal hebben we er weer eentje bij: trancebak vs niet-trancebak. :D :D (LOL)

Maar goed, zullen we het er maar op houden dat de JP en de nova 2 verschillende synths zijn met verschillende klankeigenschappen en beide zijn zowel voor trance als voor andere muziek te gebruiken.
De een kan de andere natuurlijk nooit helemaal vervangen (geld voor de meeste synths).

Dus beluisteren maar weer en zelf een keuze maken.

het was een verwijzing naar de minachting van Bass voor trance....;)

anywho...uit de JP haal je in ieder geval ook niet de klank van de Nova...

Het zijn iig geval 2 hele goede trancebakken die je ook nog kunt gebruiken voor tibetaanse gebedsmuziek:D
Smaken verschillen maar iig kunnen ze samen perfect naast elkaar functioneren.

Back