LFO met random rate?

Dit kan in verschillende topics thuishoren, maar ik zet het even hier neer.

Het is al sinds ik met synthesizers speel dat ik af en toe een patch opzet waarbij ik een random LFO nodig heb. Soms vergeet ik dat random LFO's enkel in amplitude random zijn.

Wat ik dus soms 'mis' is een LFO met een random rate (en/of randaom amplitude).

Ik begrijp niet dat er niet één gekke synth is met dat erop.

Zelfs modulair lijkt me dit niet zo snel opgelost, maar ik heb zelf geen modulair spul (enkel MS20 komt in de buurt). Ik heb een workaround gevonden, met noise naar een trigger in, en dan zo instellen dat hij soms eens triggert, maar dat is prutswerk en geeft niet het resultaat dat ik wil.

Het is verder totaal onbelangrijk, maar zulke dingen vind ik interessant.

Op sommige synths kun je via het mod-matrix de LFO speed aanpassen. Als je daar als modulatie bron een S&H kiest, dan krijg je in feite een LFO met random speed.

Right, ik herinner me dat in de Microkorg een van de mod sources LFO2 kan zijn. Analoog ben ik het zelf echter nog niet tegengekomen. Er bestaan random triggers in modulair, dat ook, maar een echte random LFO moet je blijkbaar toch altijd wel 'maken'.

In het modulaire wereldje is het niet zo heel moeilijk. Je hebt een clocksyncable LFO nodig (veel LFO's zijn dat) en een clock die je kunt moduleren. Meestal zijn grote verschillen in clocksnelheid ineens lastiger, maar binnen een redelijke marge kun je prima variëren in snelheid.

Die LFO met clock ingang... dan heb je nog steeds een random trigger nodig voor die clock, en waar haal je die dan weer. Kom je weer bij die random trigger modules uit en dat is natuurlijk een te simpele oplossing.

Onlangs op 2 MS20s elke een S&H patch gemaakt in het idee dat we de ene S&H met de andere konden clocken... dat werkt uiteraard niet, om een random rate te krijgen :')

Wat me vooral opvalt aan deze kwestie is niet hoezeer ik dit nodig heb, maar in hoeverre dit op geen enkele synth bijna zit. Ik ben veel geïnteresseerder in random trigger dan in random amplitude.

Dacht dat de ESQ1 een "human" functie had op LFO's die de rate minder constant maakt.

Als een lfo een cv of mod matrix ingang heeft voor speed (of rate) dan kan je daar toch een random lfo aan vast knopen?
In modular kan dit ook met 1 module zoals de studio elektronics ste16. Dit is een dual lfo waarbij je kan kiezen of de amplitude, of de frequentie van de 2de beinvloedt wordt.

Wat heb je eigenlijk aan een LFO met een random snelheid, tov een S&H icm een slew limiter?

Net even nagebouwd in de Nord Modular demo; zoiets bedoelde je toch?:

randomLFO_zpsybruyui8.jpg

Leuk effect, eigenlijk nog nooit geprobeerd. Bedankt voor de tip! Klinkt iig heel anders dan een s&h met slew. Maar om 'm random te maken ontkom je bijna niet aan random modules of s&h. Het lijkt me dat je bv met de burst out van een Wogglebug in combinatie met een clock ook een end moet komen.

gewoon automaten en wat random aan die knop draaien

Zoals je zelf al aangeeft is dat mogelijk met de Microkorg.
Je hebt vier virtual patch slots en twee LFO met ieder S/H waveforms.
Deze kan je crossmoduleren Amplitude source LFO1 naar Frequency LFO2.
Output LFO2 naar VCO / VCF of VCA sturen.
Beide instellen op S/H en je krijgt een random speed en random depth.

Zoals hierboven al staat, zeker in de modulaire wereld is dit echt niet moeilijk. Zelfs een Korg MS-50 had al een LFO waarvan de speed/rate extern beinvloed kan worden. Hang er een S/H signaal in en je bent klaar :)

Tis maar net wat je wil doen toch? Een sine lfo die bij iedere clockpulse (of iedere beat bv) een andere snelheid loopt geeft een heel ander effect dan een slewed s&h

Als je hem zo muzikaal ziet snap ik hem wel, maar dan zit je al snel te wobbelen toch?

Maar echt random een LFO speed aansturen gaat behoorlijk raar doen, dus ik vraag mezelf af hoe je dit in wilt zetten...

Back