Roland 06 FA

Wilma

Nieuwkomer
Ik heb een prangende vraag wb de werking van de ritmesectie op de Roland 06 FA. Hoe kan ik de ingestelde ritmes mee laten lopen met de akkoorden die ik speel? is dat uberhaupt mogelijk? Ik ben een een beginnende speler en ik zou het fijn vinden wanneer iemand een oplossing heeft voor mijn probleem. Alvast dank. Andy

Ik begrijp niet helemaal wat je probleem is.
Je kunt toch een ritme selecteren en spelen en dan je akkoorden spelen?

Zo simpel zal het vast niet zijn, dus kun je misschien iets specifieker je probleem uitleggen?

Mm, als ik een ritme instel dan blijft het ritme op dezelfde noot spelen ongeacht de akkoorden die ik speel. Dankeactie iig. voor r

Ik heb zelf ook een Roland FA-06 maar je vraag is mij ook niet echt duidelijk.

Mogelijks verwacht je dat het net zo werkt als op een arranger keyboard (Roland BK..., Yamaha PSR...) maar de FA-06 is geen arranger keyboard maar een workstation keyboard.

Op een arranger keyboard kan je de akkoordsectie synchroniseren met de ritmesectie (is standaard). Zodra je een akkoord speelt op het klavier, zal de ritmesectie starten (= synchro start). Op de FA-06 moet je afzonderlijk de ritmesectie starten. En dan speel je de akkoorden en gewenste melodie. Je kan wel, net als op een arranger keyboard, een andere frase oproepen.

Zodra je de knop RHYTHM PATTERN indrukt, zie je op het display 6 frases (patterns) verschijnen. Intro, Verse 1, Fill-In 1, Verse 2, Fill-In 2 en Ending. Zodra je een pattern kiest zal de ritme sectie starten. Akkoorden niet. Die moet je dus zelf nog spelen op het klavier.

Maar kijk zeker ook eens naar de CHORD MEMORY functie aangezien je daar wel akkoorden 'automatisch' kan laten spelen (ongeveer zoals op een arranger) en vergeet ook niet de ARPEGGIATOR functie. Mogelijks is dit wat je zocht.

Misschien kan je iets duidelijker zijn met jouw vraag zodat we exact begrijpen wat je bedoelt en je beter op weg kunnen helpen.

Als beginnend speler is de FA-06 zeker een goede keuze om te starten. Laat je zeker niet afschrikken door alle functies die misschien nog niet helemaal duidelijk zijn.

Ter info: er bestaat een tegenhanger van de Roland FA-06 en dat is de minder bekende Roland E-A7. Dat is wel een arranger keyboard.

Na de opmerking over het ritme in dezelfde noot krijg ik de indruk dat je het over de arpeggiator hebt.
Dat zijn wel 2 verschillende dingen.

Verder niets toe te voegen aan Hover zijn bericht.

Hoe moet ik het keyboard instellen om he?t ritme en de akkoorden gelijk op te laten gaan? FA 06 Roland

Wat alvast in de buurt komt is het volgende:

Kies een Studio Set waarbij het klavier in 2 delen is gesplitst (of maak zelf een split met de SPLIT-functie)
Kies voor 'links' een passende klank waarmee je de akkoorden wil spelen
Kies voor 'rechts' een passende klank waarmee je de melodie wil spelen
Kies voor 'links' een passende ARPEGGIO. (best P001 : note values) Dit zorgt ervoor dat de noten van het gespeelde akkoord worden gebruikt.
Kies vervolgens RHYTHM PATTERN en kies er eentje uit ... EN .... WIJZIG PATTERN KEY TRIGGER naar ON.

Dit zorgt ervoor dat het ritme start zodra je een toets indrukt. En, omdat je ook een arpeggio op 'links' hebt, zal deze ook samen starten met het ritme.

Zoiets?

Opmerking:

Wat je zal zien is dat je 'het ding' niet kan stoppen met de STOP-knop. Normaal stopt het ritme zodra je op de STOP-knop drukt. Logisch .... maar omdat er ook een arpeggio meespeelt (die eigenlijk doet alsof je zelf op het klavier speelt) ... wordt het pattern opnieuw 'getriggerd' en blijft dus spelen.
Gewoon de ARPEGGIO-knop indrukken en dan kan je wel de STOP-knop gebruiken (of je drukt ze allebei tegelijk in om alles te stoppen).

FF iets over het hoofd gezien.

Als je bij het arpeggio HOLD op OFF zet, dan kan je wel de STOP-knop gebruiken om alles te stoppen.

Maar als je de toetsen (van het part met arpeggio) ingedrukt houdt, dan zal de STOP-knop weer het ritme triggeren want dat is precies wat die KEY TRIGGER doet. Hé, een toets ingedrukt ... gaan met die banaan.

Back