DX7 sticky keys

Ik vind niet meteen nuttige info op google, en een zoekactie hier op het forum leidt ook tot niks.

Ik heb last van iets wat lijkt op 'plakkerige' toetsen bij mijn DX7. Vooral de middelste C blijft soms een seconde hangen nadat ik hem loslaat. Dat is de ergste. Andere toetsen hebben het ook, maar veel minder.

Wat is eraan te doen?

Openmaken, oude smeervet eruit halen en nieuw aanbrengen.

Dat klinkt alsof het best wel zelf te doen is, maar ik vind hier echt nergens info over.

Kan je me vertellen welk smeervet? Of is er ergens een nuttige link?

Ik schroef dat ding niet open zonder te weten waar ik aan begin :-)

De link verduidelijkt al veel. Ziet er echt wel peuterwerkje uit. Het juiste smeervet vinden zal nog het moeilijkste zijn. Is dat echt nodig, dat vet?

Maw: als ik de toetsen en 'scharnierpunten' reinig, maar geen nieuw smeervet aanbreng (aangezien ik daar niet gewoon vaseline kan aansmeren en het juiste vet vinden lijkt een hel)... doe ik mn DX7 dan naar de knoppen?

Of kan het wel, met vaseline? :-)

Ik kan er wel inkomen, dat vet, maar waar ik minder kan inkomen is dat ik hier voor de DX7 niets over vind online. Het kan niet dat ik de enige DX7 gebruiker ben die last krijgt van een stroef keyboard.

Ik denk dat ik deze week het toestel maar eens probeer open te maken en kijk wat ik met de ergste toetsen kan aanvangen.

Ik heb net een Korg M1 opgekuist, en die speelt weer heerlijk soepel nu. Er zit een Yamahaplank in, dus die zou best eens hetzelfde als in de DX7 kunnen zijn.

Ik heb geen nieuw vet aangebracht, het klemmen kwam vooral door tjap aan de zijkant van de witte toetsen die tegen de zwarte aan plakten. Alles goed kuisen helpt.

Tips:
- U-strip aan de achterzijde omhoog erafschuiven, anders krijg je de toetsen er niet af
- Zorg dat de metalen stripjes goed in de toets zitten bij het terugplaatsen
- Eerst de witte eraf, dan de zwarte, bij in elkaar zetten omgekeerd
- Zet de plank rechtop, kijkend op de onderkant, bij het weer assembleren. Kijk dan goed of je niet met de nokjes de aluminium lipjes ombuigt. Toen ik van boven werkte is dat een paar keer gebeurd. Gelukkig kon ik ze recht buigen, en werkt alles weer goed, maar die contacten zijn kwetsbaar.

Ik moest een heleboel schroeven extra losmaken om de toetsen eruit te krijgen, maar dat is nu gelukt. De ijzeren lipjes waren losgeklikt uit de toets (ik dacht eerst dat ze afgebroken waren maar die dingen zitten daar gewoon los in).

Wat me opvalt: ik zie geen vuil of vettigheid op de toetsen, zeker niks dat 'plakt', enkel veel stof onder de toetsen. Zou verder ook niet weten waar dat vet zich bevindt, ik zie het niet.

Laatst gewijzigd:
Het reinigen van de toetsen (binnenkant en buitenkant) en de plekken waar de toets contact maakt, helpt niks, vreemd genoeg. Het enige wat iets uithaalt is het omdraaien (!) van het metalen stripje. Ik heb dit bij verschillende toetsen die stroef gingen getest, eerst reinigen, toets terug, nog stroef, lipje omdraaien, toets terug plaatsen, stroefheid een pak minder.

Het blijft wel een 'klikkerig' keyboard. Alsof je eerst een bepaalde treshold moet overschrijden alvorens te toetsen ingedrukt kunnen worden.

Post eens wat foto's. Kijken of ie echt op de Yamaha plank uit de M1 lijkt.

Heb hem net terug toegevezen, maar nu merk ik dat er toch bij één toets het lipje niet goed moet zitten want die klemt nu compleet vast. Zal het opnieuw moeten openmaken, ik zal dan wat foto's posten, maar da's niet meer voor vandaag, mijn kalmte-reserves zijn uitgeput. De DX is zo voorzien dat je het keybed verticaal kan vastklikken om eraan te werken, willen die rotkabels u toch net te kort zijn om dat te kunnen doen. Maakt het allemaal niet makkelijker.

Ik heb hier een Korg 01w/fd met hetzelfde probleem. Als ik deze week een beetje tijd heb ga ik er mee aan de slag. Ik zal mijn bevindingen dan hier wel posten. Mijn idee is gewoon alle toetsen en veren te verwijderen, alles schoon te maken en weer (waar nodig) nieuw vet aan te brengen. Wees wel zuinig met vet, want het trekt ook vuil en stof aan. Anyway.. Ik hou jullie op de hoogte.

Eindelijk een keer tijd gehad om de 01/wfd open te schroeven. Toetsen allemaal verwijderd. Blijkt vet en stof op de buffers onder de toetsen te zitten. Dat is een plakkerig goedje geworden. Alles schoongemaakt en geen last meer van sticky keys...

Back