Welke synth hoort in de top 3 qua best klinkende synth (audio)

Huh? Dit zijn toch hele crappy rompler moduletjes?
Kan toch niet op tegen.. zeg een Jupiter 4?
(Die je vogens mij zelf ook hebt)

uh ja ik had de lolbroek aan dat waren de meest crappy synths die ik zo kan bedenken, alhoewel de MT32 valt nog wel mee

hier dan een serieuzere ;)

Ensoniq SQ80 (en ESQ-1) - woest maar ook lekker sludgy, unieke sound
Roland D50 - wat een krachtige warme sound zeker met die EQ met die weldadige Q sweetspot
en 3e ach er is zoveel Oberheim, Waldorfjes, andere Rolands...

@ smackos
In het rijtje "Oberheim, Waldorfjes, andere Rolands" past wat mij betreft ook Korg... En in een ander rijtje de Moog's en Sequential Circuits / Dave Smith's.

Ik mocht er maar 3 noemen, maar Ensoniq SQ-80, ESQ-1/M en Roland D-50 zou ook zo in mijn top-3 mogen. 8~

Ik vind zoveel mooi! En de wat modernere machines hebben vaak zó veel mogelijkheden dat ik echt alle kanten op kan. Toch springen er bij mij een paar bovenuit:

1) Roland Jupiter 8
Met twee vingers in de neus en één hand op de rug de sterkste klankkleur, klinkt altijd overal doorheen, niet weg te drukken in de mix.

2) Waldorf Microwave XT
Heel wat anders, maar baggervet en af en toe helemaal maf!

3) Novation KS-Rack
Echt een heel fijn ding dat Multi-inzetbaar is. En genoeg knoppen om 'm niet zat te worden.

Van wat ik niet zelf in de studio heb staan, zou de Yamaha CS80 en DX1/DX5 ook heel hoog kunnen scoren. Misschien toch maar voor zo'n Deckhard's Dream gaan...

Wel grappig dat iedereen (incl TS) zijn top 3 gaat opnoemen terwijl er om 1 synth gevraagd wordt.

Access Virus hoort in de top 3.

Wel grappig dat iedereen (incl TS) zijn top 3 gaat opnoemen terwijl er om 1 synth gevraagd wordt.

Access Virus hoort in de top 3.

Hij vraag niet expliet om je beste synth te noemen maar die in je top 3 staat. Dat kunnen er dus 3 zijn.

Zo herkenbaar!
Het is echt een werkpaard, hij kan ontzettend veel maar mist toch een beetje karakter, mijns inziens. Dit los je gedeeltelijk wel op met een simple pre filter drive mod. Hierdoor kunnen de VCO's harder het filter in en elkaar wegdrukken.

Heb je een link naar deze mod

Nope, is mijn eigen mod.. Heel simpel: overbrug de weerstanden (10k meen ik mij te herinneren) na de mixer pots. Je verschaalt zo de werking van de potmeter, 0 tot ong. 4 is normale werking. Na 4 word het harder.
Je kan ook een lagere waarde weerstand doen als je overbrugt wat veel vind.

Deze mod werkt overigens op veel synths.

Nope, is mijn eigen mod.. Heel simpel: overbrug de weerstanden (10k meen ik mij te herinneren) na de mixer pots. Je verschaalt zo de werking van de potmeter, 0 tot ong. 4 is normale werking. Na 4 word het harder.
Je kan ook een lagere waarde weerstand doen als je overbrugt wat veel vind.

Deze mod werkt overigens op veel synths.

Hmmm, interessant, heb ook al de more snappy envelopes mod gedaan, was ook zoiets... een weerstand omzeilen. Ga deze ook wellicht doen!

Zie ook dat het veranderen van de Opamp (vooral bij de mixer), voor veel verbetering zorgt. Daar ga ik eens induiken

Gewoon even wachten, uiteindelijk wordt elke synth hier wel genoemd :D

:r sorry hoor maar als er iets brak klinkt..

Haha, idd het was dan ook een slechte grap.

Er zijn zoveel synths die mooi zijn. Zelf vind ik de Ob6, ESQ-1 en de P4mer mkii erg goed klinken. Maar er zijn er wel meer die helaas niet in de top 3 passen maar er wel horen.

Kwam deze thread tegen via Google :)

Mijn favorieten:

1. Analogue Solutions Leipzig-S
Ook al komen Minimoog VSTs dicht in de buurt als je luistert naar losse waveforms en filterfragmenten, tijdens het bespelen brengt deze toch altijd iets extra.
Ik heb dit een tijdje beschouwd als een not-so-poor man’s Minimoog, maar na het toevoegen van een extra oscillator via een externe synthmodule kan deze Leipzig zo ongeveer alles dat een Minimoog kan, maar dan meer! Denk aan modulaties en de analoge sequencer. Toch met lekker grote knoppen.
Ik heb tot nu toe dan ook de neiging kunnen onderdrukken om zo’n Behringer of Roland kloon op te pikken.

2. Roland sh-1000
Magische klank! Ik heb soms op het punt gestaan deze te verkopen, omdat ik hem niet zo vaak bespeel. Maar na enkele minuten is het duidelijk dat niets zo warm en lekker klinkt als deze synth. Het is ook een van de weinige synths waar ik niet probeer mijn standaard patches en truuks op toe te passen.

Er is verder niks dat ik gehad heb dat zo lang zoveel enthousiasme teweegbracht, al zijn er natuurlijk fantastische synths te krijgen, denk aan het mono spul van Dreadbox (Erebus een tijdje gehad), Vermona Lancet, etc.

Ook de system-1(m) van Roland vond ik bijzonder, maar ik werd op beide versies knettergek van die groene LEDs in de avond.

Ik zag trouwens een paar keer de Dominion langskomen in deze thread en vroeg me af wat mensen zo bijzonder vonden aan de klank. Ik heb er nooit eentje kunnen proberen, maar heb vaak op het punt gestaan eentje te bestellen. Helaas kwam ik dan altijd op arpeggiated youtube filmpjes, wat altijd zo’n afknapper is voor mij.

Eentje die er wat mij betreft echt in moet is de Polykobol.
Verder zijn er nog wel een paar die wat mij betreft in aanmerking komen voor een top 3 notering oa Waldorf microwave, een Novation Peak, EMS Synthi en een Minimoog, maar de Neutron die net uit is klinkt ook heel lekker vind ik.

1. Een synth die ik heb
2. Een synth die ik nog wil
3. Een obscure synth die bijna niemand kent

Back