Mixdown

The Man Machine

Gedeactiveerd account
Stel je koopt een Roland FA06 en een Korg King Korg met eventueel nog een derde mono synth (Moog Sub Phatty) en ooit nog een dedicated vocoder/harmonizer (Roland VP03/550/770/Eventide).

Nu moet dit in de mix (liefst analoge mixer met nog een FX processor/compressor/limiter) en uiteindelijk waarschijnlijk helaas digitaal worden vereeuwigd.

Hier komt een MIXER, FX en RECORDER en SOFTWARE bij kijken.

Wat raden jullie mij aan om qua mixer, fx, recorder en software te kopen, mag nieuw als gebruikt.

12 sporen heb ik denk ik voldoende aan en dat is volgens mij waanzinnig weinig deze tijd :okdan:

Tips laat me iets weten want ik heb geen enkele kennis van DAW.

Ben opgegroeid met omni midi, en dat was toen een luxe :P

waarom "helaas digitaal"? Behalve de phatty zijn je bronnen dat ook.
Koop een beetje degelijke audio interface en kies er software bij die je fijn vindt werken, zoals Ableton Live, Cubase, Logic, Studio One en nog meer.

Plug je synths in de interface en mix eerst eens met het DAW programma, je kan er dan altijd nog een mixer en eventuele externe effecten bij kopen.

Zelf ben ik van analoge mixers en meersporen bandrecorder langzaam overgestapt naar een goede audio interface (RME) en Ableton Live + Pro Tools en het bevalt me prima.

Sorry maar die digitale meuk heeft het gewoon niet.

Het klinkt plat, geen soundstage en na enkele minuten zelfs slaapverwekkend.

Ben een redelijk fanatiek LP luisteraar met buizen versterker en mijn cd speler gebruik ik eigenlijk nooit.

Laat het mij zo stellen: vooral heel die "digitaal/analoog is beter" discussie is slaapverwekkend.
Wat ik niet begrijp is waarom je iets hebt tegen "digitale meuk" maar toch je oog zou laten vallen op een FA06 of een King Korg. Er is tegenwoordig heel wat nieuw analoog spul te koop voor redelijke prijzen.

Zoals ik ook al noemde: je bronnen zijn ook digitaal.
Heb je zelf ervaring met analoog vs digitaal opnemen en mixen, of heb je alleen wat meningen gelezen, want zo komt het nu wel over.

Ik las je andere topic en daar stond iets in over dat je de klanken minder belangrijk vind.. dus ik weet niet of ik dit wel serieus moet nemen.

Wanneer je mix plat en slaapverwekkend klinkt zou ik het toch ergens anders zoeken.

Maargoed, koop dan een fraaie analoge mixer en bandrecorder als dat voor jou beter werkt?

https://www.thomann.de/nl/presonus_studiolive_1602.htm Dit is gelijktijdig een hardware mixer en FireWire interface om multitrack op te kunnen nemen in je computer. Compressie etc heeft hij on-board.
En daarbij dan een pakket als Cubase voor het multitrack opnemen en bewerken in de computer en klaar ben je.
Je kunt er eventueel ook nog hardware FX processors inlussen. Inserts heeft hij niet, dus compressie etc doe je of op de Presonus of in je DAW als bv Cubase.

Zoals ik ook al noemde: je bronnen zijn ook digitaal.
Heb je zelf ervaring met analoog vs digitaal opnemen en mixen, of heb je alleen wat meningen gelezen, want zo komt het nu wel over.

Ik las je andere topic en daar stond iets in over dat je de klanken minder belangrijk vind.. dus ik weet niet of ik dit wel serieus moet nemen.

Wanneer je mix plat en slaapverwekkend klinkt zou ik het toch ergens anders zoeken.

Maargoed, koop dan een fraaie analoge mixer en bandrecorder als dat voor jou beter werkt?

Nooit van soundstage gehoord? Klinkt analoog opgenomen en afgespeeld veel beter dan errrr CD.

Trouwens we gaan weer analoog opnemen.

Digitaal is niet alleen slaapverwekkend om over te discussieren als naar te luisteren.

Het is te flexibel en men wordt lui, foutje wordt ge-edit. Muzikant hoeft geen enkele moeite te doen.

Die klanken discussie of nu Korg of Roland of Yamaha beter klinkt wil ik omzeilen, vandaar die opmerking.

En ja er komt analoog spul, ook qua synths maar als workstation heb je geen andere keuze.

Ja, ik heb wel eens wat opgenomen, analoog als digitaal.

Nooit van soundstage gehoord? Klinkt analoog opgenomen en afgespeeld veel beter dan errrr CD.

Je noemt het 2 keer dus kennelijk vind je dat belangrijk. Maar wat je hier zegt is in theorie eigenlijk best raar, want juist de soundstage zou digitaal realistischer kunnen worden weergegeven. Bij vinyl mastering wordt er veel bas mono gepand en lage frequenties (grofweg alles onder de 20Hz) worden gecut om 'rumble' te voorkomen, wat digitaal niet hoeft. Wat jij prettig vind klinken, is niet persé beter (of slechter).

Waarom heb je je centjes niet gestoken in een 2" master recorder en artiesten aangeschreven voor hun master tapes? Afspelen vanaf je audiofool platenspelertje, hoe mooi de buisjes op je versterkertje ook gaan gloeien van al die analoge warmte, is dan toch een compromis. Misschien moet je in de studio ook tot een compromis komen,en accepteren dat digitaal versus analoog vanaf een bepaald punt redelijk verwaarloosbaar is. Audiofielen zijn goed in zichzelf dingen aanpraten, dus misschien kun je jezelf ook het volgende voorhouden: het is niet 'beter' of 'slechter', maar 'anders'.

Qua klank is het niet alleen anders maar ook beter.

Kijk eens op youtube.

Daar worden zes verschillende persingen van LZ II vergeleken je hoort het verschil, ja zelfs via youtube.

Een linkje voor de ongelovige tomassen:

Vreemd vind ik dat mensen die muziek maken in geluidskwaliteit niet geinteresseerd lijken te zijn.

Laat je eens een goede persing spelen op een MC element met een klasse A buizen versterker...

Qua klank is het niet alleen anders maar ook beter.

Kijk eens op youtube.

Daar worden zes verschillende persingen van LZ II vergeleken je hoort het verschil, ja zelfs via youtube.

Volgens mij onderschrijft dit meer mijn punt dan het jouwe. Het is niet het medium dat beter of slechter klinkt, het is wat er in de mastering mee wordt gedaan. Een goede opname op een digitaal of analoog medium klinkt niet persé beter of slechter, de ervaring zal hooguit anders zijn. Maar goed, can of worms, ik doe hem weer dicht.

Volgens mij onderschrijft dit meer mijn punt dan het jouwe. Het is niet het medium dat beter of slechter klinkt, het is wat er in de mastering mee wordt gedaan. Een goede opname op een digitaal of analoog medium klinkt niet persé beter of slechter, de ervaring zal hooguit anders zijn. Maar goed, can of worms, ik doe hem weer dicht.

Ja in de mastering lekker fixen wat al kapot is.

En jij maakt een punt denk je.

Het filmpje gaat NIET over analoog maar over verschillende keuzes, in dit geval mastering.

Atlantic had in eerste instantie een hot cut uitgebracht die op brakke platenspelers van de supermarkt niet goed speelden. Toen had men besloten om de kwaliteit te verminderen met een tweede persing en de eerste uit roelatie te halen.

Zelfs in het youtube filmpje hoor je de verschillen.

Maar wanneer je bron brak is valt er weinig eer aan te behalen.

En laten we niet over buizen en transistors beginnen want dat verschil horen we beide hoop ik.

Met buisjes is het nog altijd veel goedkoper om goed geluid te krijgen dan met transistoren.

U vraagt in uw eerste post o.a. tips.
Mag ik deze tip geven:

Als u om advies vraagt en dit vervolgens krijgt, wees dankbaar voor het feit dat anderen tijd voor u hebben gemaakt. Ga niet meteen in verweer als het advies niet naar uw zin is. Voor je het weet ontstaat er een negatieve sfeer en krijg je alleen meer maar adviezen waar je niet op zit te wachten. Weest vriendelijke meedenkend en uitnodigend is dan ook mijn tip.

Soundstage is een aanname :stupid

Dat wist ik niet :D

ik had het voornamelijk over je andere punten, maar je weet het zo te filteren dat het lijkt alsof ik het begrip 'soundstage' ontken en dat zelfde principe is in de rest van je berichten ook te zien.
Jezelf beduvelen is gratis!

Zoals Chinetti ook zegt: digitaal en analoog klinken anders. Een analoge opname heeft over het algemeen meer ruis en vervorming dan bij digitaal, en vooral voor vinyl heeft het masteringproces een grote invloed.
Dat je een analoge opname mooier vindt, prima.

Maargoed, can of worms indeed. Ik vraag me af hoe veel echte ervaring jij met dit alles hebt, maar je bent in ieder geval weinig ontvankelijk voor een gewone discussie.

Na voor pretentieus te worden uitgemaakt zonder navraag over ervaring ben je het snel beu.

Back