Collin Benders 50.000 $ modulair setup.

Geen vrouw, geen kinderen, niet roken, niet drinken ,en elk centje opzij leggen. Slim kopen - dus voornamelijk 2ehands. .
zo kreeg ik mijn eerste troep ook bij elkaar..en voornamelijk veel vervelende uitzend baantjes!! ik kocht ook voornamelijk ouwe troep die nog weinig mensen wilde hebben (daar zat toen de minimoog d de mellotron en de yamaha cs 80 ook bij destijds) en kon bij kick music in hilversum toen alles op afbetaling mee nemen.. die was al lang blij er van af te zijn.. wisten wij veel dat dat zo,n enorme prijs opleving zou die gaan maken.. mijn korg ms 20 kreeg ik nog 150 gulden voor terug..
later begon ik een geluidsopname studio en kon alles uit de inkomsten daarvan uit bedruipen.

Alle invalshoeken en ontstane discussies die TS met zijn post teweeg gebracht heeft vind ik wel legitiem. Maar modular heeft me nooit geïnteresseerd. (Zelfbescherming). Wat me wel interesseert is wat Benders heeft doorgemaakt en waar hij als muzikant nu staat en bovenal wat hij met apparatuur doet...

Op Smackos na hoor ik niemand over de muziek die hij er mee maakt. Ik zou ook graag meer van jullie willen horen wat jullie van zijn producties vinden. Ik vind het knap hoe hij structuur en muzikaliteit weet te produceren met z'n modular koffers!

Laatst gewijzigd:
Ik ken niet erg veel van modular, maar wat me opviel is dat de sequencers die hij gebruikt niet van het type WISYWIG step sequencer zijn. Zelf hou ik daar wel van; zien welke nootjes je erin gedraaid hebt. Benders werkt blijkbaar graag met de visueel wat abstractere sequencers.

Zie dat hij wel op lowlands staat, ben wel heel benieuwd hoe die set er daar uit ziet!

Volgende maand ook op Awakefest, ga ik zeker ff kijken.

Ik was meer onder de indruk toen hij nog trompet speelde.
Nou heb ik toch al niet zo veel met modulaire sessies.
Gaat mij al gauw vervelen al die eindeloze noodles.

Verder vind ik Collin Benders iemand met grote muzikale talenten.
Tegelijkertijd is het ook een omhoog gevallen verwend jochie ;)

heerlijk al die reacties op de kostprijs van iemands instrument. Toevallig omdat modulair grid de adviesprijzen bij elkaar optelt. Ik weet zeker dat met de kostprijs van de cases, de kabels, de mixers, de streaming apparatuur en de monitors die Colin gebruikt de genoemde prijs nog wel eens over de kop kan gaan. Dit is gewoon gereedschap voor een zelfstandig ondernemer die als onderneming in de muziek zit. Als iemand een klusbedrijf heeft ga je toch ook niet in discussie over de aankoop van een ingerichte VW transporter en de €50.000 die dit gekost heeft. Kan niet anders zeggen dat ik graag in de positie kom dat ik me dit kan veroorloven. En laten we niet vergeten dat Colin door zijn naamsbekendheid en door meer mainstream muziek te laten horen meer mensen inspireerd om modulair te gaan. Meer eurorack gebruikers is meer markt is grotere omloop in modules en dus meer 2e hands. Meer aanbod is lagere prijzen en kan deze Jan ook een grotere case vullen. Hoppa.

Ik vind het heel knap - zowel zijn systeem als wat hij ermee doet, ook al heb ik weinig verstand van modulaire systemen. Ik vraag me altijd wel af - zuiver uit interesse - of hij met een vooraf gedefinieerd idee aan de slag gaat en daar redelijk doelbewust naartoe werkt, of dat hij gaat 'aanrommelen' en toevallig ergens bij uitkomt. Het zal wel een combinatie zijn.

Ik vind het heel knap - zowel zijn systeem als wat hij ermee doet, ook al heb ik weinig verstand van modulaire systemen. Ik vraag me altijd wel af - zuiver uit interesse - of hij met een vooraf gedefinieerd idee aan de slag gaat en daar redelijk doelbewust naartoe werkt, of dat hij gaat 'aanrommelen' en toevallig ergens bij uitkomt. Het zal wel een combinatie zijn.

Ik denk wel dat er het één en ander aan voorbereiding plaatsvindt.
Een soort basis met wat drumvariaties en melodielijnen, en dat ie van daar uit werkt.

In deze video legt hij uit waarom hij de O|D ER 101 sequencer gebruikt.

Verder vind ik Collin Benders iemand met grote muzikale talenten.
Tegelijkertijd is het ook een omhoog gevallen verwend jochie ;)

Omhooggevallen en verwend zou ik niet weten, ik ken hem niet persoonlijk, maar het is natuurlijk wel een feit dat dat hele kytopia er zonder zijn vader nooit was geweest. Tenminste, die heeft hem flink geholpen, ik neem aan ook financieel wel iets. Waarmee niets mis is trouwens zeg ik er gelijk maar even bij.

Mijn zoontje van 10 drumt menig volwassen drummer er regelrecht uit. Ik overdrijf niet. Dat was hoogstwaarschijnlijk niet zo geweest als ik hier niet al zijn hele leven een drumstel etc. had staan waar hij op kan spelen wanneer hij wil.
Dus om daar iemand op af te zeiken is niet redelijk denk ik. De één heeft wat meer mazzel dan de ander in het leven, zo gaat dat.

Ik ken hem ook persoonlijk niet maar ik heb eens een documentaire gezien over zijn jeugd waaruit dat vrij snel duidelijk werd.
Het is ook niet mijn bedoeling hem af te zeiken.
Hij brengt het hele modulaire verhaal wel naar een hoger nuveau en hij poogt er echt muzkiek mee te maken in plaats van eindeloze loopjes zoals modulars doorgaans gebruikt worden. Maar in zijn geval zijn het loopjes van 64 steps en die gaan mij op den duur ook vervelen.
Ik hoor hem liever trompet spelen.. dat doet hij overigens ook niet onverdienstelijk.

Ik vond vooral interessant om te zien wat voor functionaliteit ie erin heeft zitten, relatief veel VCO's, drummodules en sequencers. Weinig logic modules en comparators e.d., dus zijn workflow lijkt me gericht op live een groove maken, niet zo zeer interessante chaotische drones of zo.
Wat het allemaal kost interesseert me geen biet, maar als ie hem op de vrijmarkt heeft gescoord, dan heeft ie dat heel goed gedaan :D

Update: hij heeft m gescoord op de vrijmarkt!

Ja, ik had hem hier nog op zolder liggen. Groot apparaat met veel knoppen, maar je kon er niet eens koffie mee zetten. Hij was dus duidelijk kapot en toen heb ik 'm maar voor een paar tientjes op de vrijmarkt verkocht. Ongelofelijk dat mensen geld betalen voor dit soort oude rommel!

:geslaagd:

Alle invalshoeken en ontstane discussies die TS met zijn post teweeg gebracht heeft vind ik wel legitiem. Maar modular heeft me nooit geïnteresseerd. (Zelfbescherming). Wat me wel interesseert is wat Benders heeft doorgemaakt en waar hij als muzikant nu staat en bovenal wat hij met apparatuur doet...

Op Smackos na hoor ik niemand over de muziek die hij er mee maakt. Ik zou ook graag meer van jullie willen horen wat jullie van zijn producties vinden. Ik vind het knap hoe hij structuur en muzikaliteit weet te produceren met z'n modular koffers!

https://youtu.be/ZDB-4DbPMGM

Pcies die rooftop sessies vond ik erg leuk. Daarna is het volgens mij standaard 4x4 achtige muziek geworden die voor mijn gevoel al duizenden keren is gemaakt, maargoed dat is misschien ook een smaak dingetje

Als ik videos van modulars zie op youtube komt er vaak geen muziek uit.. Het lijkt meer dat de makers er op kicken dat ze wat kabels in en uit kunnen patchen en het fantastisch vinden dat dat ding wat random pruttelt en piept.
In video's van die Colin Benders zie ik dat je ook echt house tracks er mee kan maken.

Erg gaaf zo'n groot modular systeem.. maar men, ik zou he-le-maal kriegel worden van die chaos aan kabels.. :)

Dit is gewoon gereedschap voor een zelfstandig ondernemer die als onderneming in de muziek zit. Als iemand een klusbedrijf heeft ga je toch ook niet in discussie over de aankoop van een ingerichte VW transporter en de €50.000 die dit gekost heeft. .

Misschien wel als je zelf klusser bent en interesse hebt in ingerichte VW busjes, en daar een mening over hebt.

"Eej kul, hedde gij die neie Mercedes Vito al gezien jonge, vette woage" :D

Maar eh, dat was mijn punt, geld maakt niet uit, maar het is interessant om te zien wat ie wel en niet gebruikt (zelf zou ik niet zo veel geld uitgeven aan Cwejman of MacBeth oscillatoren, voor 1 zo'n VCO koop je er een handvol van een ander merk).

Voor de geintresseerden, op Muff loopt inmiddels dezelfde draad, leuke reacties ook. Moet Enzo-F gelijkgeven en zelf ook reageren op het topic en niet de reply's:
Persoonlijk vind ik het echt wel heel tof wat hij live doet, hij heeft zo te zien echt wel door wat hij doet en wat hij moet doen om bepaalde sequences en geluiden uit dat systeem te toveren.
Het verhaal hoe hij tot muziek maken met modulair is gestart en hoe dit zich heeft ontwikkeld is interessant.
Kan me herinneren hoe Colin zelf een aantal jaar geleden hier op dit forum info vroeg:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=131461

Back