[Speelgoed piano] [Hout] [Dikke lol]

Fatar

Drum Pad?
Hallo,

ik heb een speelgoed pianootje gekocht op een grote rommelmarkt hier in de buurt. Hij's ongeveer 15/20 jaar oud en heb hem voor een astronomisch bedrag van 2 euro gekocht. Hij's van hout en het geluid komt uit een metalen balkje waar staafjes aanzitten van kort naar lang (8). Mijn intensie is om het ding op te knappen en het houtwerk te restaureren/vervangen en er iets moois van te maken. Misschien wil ik het geluid ervan ook wel aanpassen, dus dat ie een andere klank heeft (modification lol..gwehehe). Ik heb er echt zin in en wil hem gebruiken als Item in mijn nog te bouwen studio. Misschien ga ik er af en toe ook wel ff lekker op pielen/rammen. Ik ga hier nog foto's van maken met een digitalen camera en ze in deze thread hangen. Mijn vraag is of iemand een paar lekkere ideeen heeft om toe te passen op dat ding. Bijv. zorgen voor een andere klank uit dat ding en leuke doe-het-zelf tips voor speelgoedpiano's. Misschien bouw ik er nog wel midi in...muhahaha.. ;) neh, maar goed.. Misschien zijn er wel meer van die mafkezen trouwens die dit soort maffe ideeen hebben en gaarne jullie verhaal en details enzo.. :D

tof en bedankt alvast,

Fatar

Post zo snel mogelijk maar een pic van dat ding en van dat metalen balkje. Er is vast wel wat leuks mee te doen.

heb soortgelijk project ondernomen toen ik ±12 jaar was.. niet meer van over gebleven.. behalve dan ijzeren ding met een heleboel staafjes van dik naar dun (mooie klank trouwens)..
als je hem wilt fatar, wil ik wel ruilen tegen enkele midi kabeltjes :W

Ik zal morgen ff aan me zusje vragen of ik ff snel een paar digitale fototjes kan maken dan pleur ik die hier ff op dit forum. Het ding heb 8 toetsen trouwens. De deksel zat erop gespijkert met kleine schroefjes, maar die heb ik al los. Ik wil dit ook anders gaan doen met een soort scharnier, zodat de vleugel dan open kan blijven met een stokje ofzo. Daar ben ik nog niet uit. Misschien koop ik er ook wel zo'n barby geval bij en een krukje (Ken zijn eerste vleugel wordt het dan..lol) Ik ben druk aan het nadenken over hoe ik het geluid kan veranderen van het pianootje. Iets met ledjes lijkt me trouwens ook enige, dat moet toch ook niet al te moeilijk zijn. Dus als je een toets indrukt gaat een ledje aan boven de toets :D

oh!

Vroegâh had ik ook zo'n ding. Een KLM blauw pianootje.
Het nummer 'Hilversum 3' van Herman van Veen zit ook zo'n speelgoed pianootje in (een rooie volgens mij).
Maar dat is wel grappig inderdaad. Misschien een microfoon inbouwen in de kast? Mooi een jack aansluiting achteraan :D.

Gaaf gaaf gaaf!

-C-

Ik heb er niet zoveel verstand van :engel: maar misschien kun je er van die sensoren van een elektrische gitaar onder duwen 8)

Nou hij is nu al in een ver stadium. Ik heb alles los liggen nu. de stukken hout heb ik mooi bewerkt en de diverse strookjes met schuimrubber die dienden voor de bescherming boven de toetsen en het hout zijn ook vervangen. Ik moet alleen nog ff wachten met mijn verdere idee, omdat dit ff een klein beetje geld kost en ik dit niet heb op dit moment. :D Tevens moet ik bepaald gereedschap hebben, wat niet in mijn bezit is. Van die gitaar sencoren vind ik idd wel een cool idee, maar de toetsen zijn hol van de onderkant. Ik heb wel een mooi blauw achtig lampje gezien wat ik aan de voorkant in ga bouwen met een 9volts adapter derbij. dat is al iig iets. verder worden het een strak mahonie houten pianootje met een modern lookje ;)

ik zou er iets van een (de)tune functie op zetten, voor het geval hij in en hele koude of hele warme kamer staat 8o)

En als je dan toch bezig bent, een matrix bijbouwen om de verschillende buisjes elkaar te kunnne laten beïnvloeden.

:{

Fatar,

Ga 'ns naar onderstaand linkje. Dat is een amerikaans forum voor de zelfbouw en reparatie van instrumenten, en dan met name akoestisch.

http://www.mimf.com

Een andere weirde site is deze van meneer Dennis Havlena. Misschien ken je die wel. Deze man maakt doedelzakken van PVC-buis, een koffiebekertje en een wijnzak, en een basgitaar van een koektrommel, etc.. Je kijkt je ogen uit. Nog een andere suggestie is om een Piëzo-gitaarelement te maken van een buzzer. Een buzzer is zo'n trilapparaatje, dat koop je voor ong. twee euro bij de elektronica-speciaalzaak. In die link van meneer Havlena wordt dit genoemd, en anders even zoeken op "piezo buzzer DIY".

Succes.

http://www.ehhs.cmich.edu/~dhavlena/

ook leuk

http://www.bc1.com/~ereiswig/ssp_make.htm#top

Attachments

• doodle5.jpg
    doodle5.jpg
    29,9 KB · Bekeken: 142
die piezo buzzer dingen zij idd erg handig, je moet er wel een filter achter plaatsen want die dingen registren ook hele lage frequenties. er komt net als bij een dynamische mic gewoon een spanning af.

Origineel geplaatst door hilbren
die piezo buzzer dingen zij idd erg handig, je moet er wel een filter achter plaatsen want die dingen registren ook hele lage frequenties. er komt net als bij een dynamische mic gewoon een spanning af.

Hilbren,

Heb jij ooit 'ns zo'n pick-up gemaakt? Zo ja, kun je hierover iets vertellen? 'K heb ongeveer een jaar geleden een poging gewaagd, maar dit was gedoemd te mislukken, voornamelijk door gebrek aan tijd. Toen het dus niet meteen tot resultaat leidde, heb ik de hele rommel in de prullenbak gegooid (kostte maar 1,50 euro).

Attachments

• electric.gif
    electric.gif
    7,8 KB · Bekeken: 155
Nog een plaatje, maar dan van een viool met zo'n zelfgemaakt piezo-element. Het gaat dus om dat "muntje" met dat snoer ern aan. De jack-plug zit bevestigd onder die kinklem (of hoe het ook mag heten). Wat die groene prop is; ik weet het niet./

Attachments

• henningsen_piezo.jpg
    henningsen_piezo.jpg
    23,5 KB · Bekeken: 143
En deze gewoon omdat 'ie zo "inspirerend" is.

Attachments

• kozel_guitar.jpg
    kozel_guitar.jpg
    26,1 KB · Bekeken: 147
Origineel geplaatst door pjeut
Hilbren,

Heb jij ooit 'ns zo'n pick-up gemaakt? Zo ja, kun je hierover iets vertellen? 'K heb ongeveer een jaar geleden een poging gewaagd, maar dit was gedoemd te mislukken, voornamelijk door gebrek aan tijd. Toen het dus niet meteen tot resultaat leidde, heb ik de hele rommel in de prullenbak gegooid (kostte maar 1,50 euro).

niet voor muziek maar wel voor bewegingen, (detector voor een alarm) waar je voor moet zorgen is dat het piezo element tegendruk heeft. Op dat plaatje van die viool zie ook een muntje bovenop het element liggen, deze zorgt voor de tegendruk.
Ik had toen een M10 bout gebruikt om extreem lage tonen te kunnen detecteren (je vinger voorzichtig op het bureau leggen waar het element op lag was al genoeg om het alarm te trigeren)

Net als bij die viool kun je het element op een plaats plakken dat lekker meetrilt met het geluid wat uit je piano komt. het signaal kun je versterken met een opamp en vervolgens zo op je line-in oid gooien. en als je het helemaal mooi wil doen dan gooi je er een paar filters achter zodat omgevings geluiden gedeeltelijk weggefilterd worden.

Buzzer

Buzzer

Origineel geplaatst door hilbren
niet voor muziek maar wel voor bewegingen, (detector voor een alarm) waar je voor moet zorgen is dat het piezo element tegendruk heeft. Op dat plaatje van die viool zie ook een muntje bovenop het element liggen, deze zorgt voor de tegendruk.
Ik had toen een M10 bout gebruikt om extreem lage tonen te kunnen detecteren (je vinger voorzichtig op het bureau leggen waar het element op lag was al genoeg om het alarm te trigeren)

Net als bij die viool kun je het element op een plaats plakken dat lekker meetrilt met het geluid wat uit je piano komt. het signaal kun je versterken met een opamp en vervolgens zo op je line-in oid gooien. en als je het helemaal mooi wil doen dan gooi je er een paar filters achter zodat omgevings geluiden gedeeltelijk weggefilterd worden.

Hilbren,

Ik had destijds bij een elektronicazaak een tweetal van die buzzers gekocht, en zorgvuldig opengeknipt. Daaronder zat een klein elektronisch circuitje en dus het piezoplaatje met daarop drie (!) contactjes. Ik heb vervolgens dat circuitje d'r maar afgehaald, de twee kleine contactjes kort gesloten, en vervolgens deze twee samen en de grote als de twee polen gebruikt. Nada signaal, vervolgens braken de contactjes af -> gepriegel. Bij de tweede buzzer hetzelfde verhaal. Vervolgens heb ik de hele boel weggekieperd en was ik 4 Euro armer.
Nog steeds heb ik er wel een onbevredigd gevoel over; had dit niet anders gekund? Als je de diverse artikelen op internet bekijkt, lijkt het zo simpel maar bij mij brak het belijk bij de enkels af.

Hoe kijk jij daar tegenaan. Let wel, het gaat mij er dus in eerste instantie om om een "werkend" contactelement te krijgen. Filtering en voorversterking komt later. Maar bij mij ging het dus al mis omdat de materie (dun koperplaatje met "kristal"coating en daarop brakke tincontactpuntjes) te fragiel was om er iets mee te doen.

Re: Buzzer

Re: Buzzer

Origineel geplaatst door pjeut
Hilbren,

Ik had destijds bij een elektronicazaak een tweetal van die buzzers gekocht, en zorgvuldig opengeknipt. Daaronder zat een klein elektronisch circuitje en dus het piezoplaatje met daarop drie (!) contactjes. Ik heb vervolgens dat circuitje d'r maar afgehaald, de twee kleine contactjes kort gesloten, en vervolgens deze twee samen en de grote als de twee polen gebruikt. Nada signaal, vervolgens braken de contactjes af -> gepriegel. Bij de tweede buzzer hetzelfde verhaal. Vervolgens heb ik de hele boel weggekieperd en was ik 4 Euro armer.
Nog steeds heb ik er wel een onbevredigd gevoel over; had dit niet anders gekund? Als je de diverse artikelen op internet bekijkt, lijkt het zo simpel maar bij mij brak het belijk bij de enkels af.

Hoe kijk jij daar tegenaan. Let wel, het gaat mij er dus in eerste instantie om om een "werkend" contactelement te krijgen. Filtering en voorversterking komt later. Maar bij mij ging het dus al mis omdat de materie (dun koperplaatje met "kristal"coating en daarop brakke tincontactpuntjes) te fragiel was om er iets mee te doen.

haal maar weer snel weer uit de prullebak want die draadjes kun je gewoon op dat element solderen http://ferry.student.utwente.nl/modelbuilding/i/IMG_0020.JPG

Back