Tuinkantoor als studio. Haalbaar?

paul

Joe haj
Dag allen!

Simple question; Zou het haalbaar zijn om in een tuinkantoor een studio te maken met isolatie, zonder dat omwonende of buren die in de avond in de tuin zitten er last van hebben.
Waar ik me het meeste zorgen om maak is frequenties onder de 500hz.

Heb zelf isolatieplaten van 10cm dik om het mee af te werken.
Heeft iemand een idee hoe ver die frequenties dragen?

Speakers; Mackie 824

Mvg. Paul

Of er spouw in gaat hangt erg van de reacties af. Spouw is meteen 10k duurder.
Ben zelf wel van t type "monitor vrij pittig" eigenlijk.

Het gaat om dit soort huisjes.

url]

Een maat van mij heeft in zijn tuin in hartje Amsterdam een omgebouwde zeecontainer staan en die helemaal geluidsdicht gemaakt; werkt perfect! Je hoort helemaal niks als je de deur dicht hebt

Beste isolatie is MASSA. Zoek eens door de prefab beton elementen. Prefab kelderbak is wel een goeie denk ik. Graaf m ook lekker in, scheelt stookkosten.

Heb zelf isolatieplaten van 10cm dik om het mee af te werken.

Wat voor platen zijn dit? 10cm PIR of PUR hardschuim platen zijn voor koude/warmte isolatie zeer efficient maar voor geluidsisolatie doen ze erg weinig (veel minder dan glas/steenwol bijvoorbeeld).

Zoals al eerder werd gereageerd: om geluid tegen te houden moet je massa hebben, zeker als je het over lage frequenties hebt.

Dat ziet er wel gaaf uit :)

Ik vermoed dat het meeste geluid door het glas of eventuele ventilatie heen komt
En het is van hout dus dat is ook niet echt soundproof, alhoewel (warmte/koude) isolatie wel zal schelen

Kan je niet een paar speakers meenemen naar een demo unit die ze ergens hebben staan om even te testen?

Voor geluidsisolatie wordt vaak vlokkenschuim of Polypress gebruikt maar is een erg duur product en eigenlijk gewoon afval wat op een commerciële manier in een ander jasje is gegooid.
Het gaat er om dat het product wat je gebruikt een hoog soortelijk gewicht heeft. Met Steenwol kun je ook goede resultaten bereiken.
De truc is eigenlijk om een ruimte te maken zodat de binnenmuren en vloer geen trillingen aan de buitenmuren afgeven. Het gebied beneden de 500hz is juist het moeilijkst om te dempen.. daarboven kun wel met wat absorberend materiaal dempen maar bij bassen is dat onmogelijk.. dat is contact geluid.
Zoek eens op de begrippen 'kamer in kamer' of 'massa veer massa'.

Als je een raam wilt zijn er wel soorten thermopane glas die redelijk isolerend zijn door gebruik van 2 verschillende diktes. Ik heb in mijn hokkie met alleen het glas vervangen al best goeie resultaten (speel een blaasinstrument en was buiten erg hard te horen).. maar een raam is sowieso een lek. Wil je het echt goed doen moet je het glas in de binnen en buitenruimte aanbrengen zodat trillingen minder worden doorgegeven.

Als je het tuinhuis/unit op hardhouten palen in de grond zet in de tuin is er al weinig kontakt mogelijkheid met de grond dat scheelt een stuk.
Die hardhouten palen zet je eventueel in flinke emmers/bakken in de grond en giet je vol met beton, dan verzakt het niet en staat stevig.
Als je nog meer/beter wilt dempen dan hier een stuk met 10 methodes voor aardbevingsbestendig bouwen in Nederland.
Lijkt misschien overdreven in dit geval maar wellicht kan je het stuk naar de voor jou specifieke situatie vertalen.
Dan gaat men uit van methodes om schokken van de grond te dempen zodat het huis overeind blijft.
Je kan het ook omdraaien zodat het tuinhuis/unit minder trillingen doorgeeft aan de grond.
Waar het in feite op neer komt in zo'n geval is met materialen te werken die trillingen in je fundatie opvangen.
https://www.hanze.nl/assets/kc-noor...- Maarten Sulmann - Fundering en Bevingen.pdf
Voor de rest, hier een overzicht van dempingskwaliteiten van materialen
https://rigolett.home.xs4all.nl/GV/buren/materia.htm

Hier een link over hoe je je studio isoleert; http://www.zilenz.nl/studio-hifi-akoestiek/isoleren-studio

Back