Dela's en overlap

bobaphat

Ouwe rot
Ik ben met een nummer bezig waarbij ik een delay heb over een geluid, maar soms gaat de vorige noot door de nieuwe heen waardoor het vals wordt. Weet iemand mischien een plug in waarmee ik zorgen dat de delay een soort van monofoon is. En dus niet de hele tijd overlap is van voorgaande noten????

Re: Dela's en overlap

Origineel geplaatst door bobaphat
Ik ben met een nummer bezig waarbij ik een delay heb over een geluid, maar soms gaat de vorige noot door de nieuwe heen waardoor het vals wordt. Weet iemand mischien een plug in waarmee ik zorgen dat de delay een soort van monofoon is. En dus niet de hele tijd overlap is van voorgaande noten????

Je kan natuurlijk ook de snelheid van je delay aanpassen ;)

Groeten!

Goh daar had ik nou totaaal niet aan gedacht:confused: ,,,, DUHHHH.:L

Het probleem is dus dat als je lange stukken hebt waar geen geluid is,,, dat je delay dan ook kort is,,, en die leegte niet opvult.
Ik wil dus een soort van monofone delay, die niet met andere noten overlapt,,,, echt raar dat zoiets niet standaard erop zit, want dit probleem moeten meer mensen hebben die een delay gebruiken.

...of de feedback van je delay zo kort mogelijk zetten. Als dat niet helpt kun je misschien de delay faken door extra midi noten te programmeren. Zo heb je gelijk meer controle of wanneer je wat hoort.

Een monofone lijkt me lastig, omdat die delay natuurlijk nooit kan weten of en zo ja wanneer er noten achteraan gespeeld worden en wanneer niet. Je kunt natuurlijk een soort midi-gate patroon maken als je het volume van de delay via midi kan regelen.

Origineel geplaatst door King of Snake
...of de feedback van je delay zo kort mogelijk zetten. Als dat niet helpt kun je misschien de delay faken door extra midi noten te programmeren. Zo heb je gelijk meer controle of wanneer je wat hoort.

das inderdaad wel een goede!

Ja maar in de synth die ik gebruik kan ik niet volume met velocity doen helaas.

Ja maar in de synth die ik gebruik kan ik niet volume met velocity doen helaas.

Dan wordt het lastig. Ik ken helaas niet zo'n puginnetje. Xal het ff navragen aan een plugin expert ;)

Als je een plug in neemt in Cubase kun je natuurlijk het effect bypassen (tekenen) of eventueel de feedback automatiseren mits mogelijk.

of de delay heel zacht zetten en dan signaal + delay compressen zodat alleen in stille stukken de delay goed hoorbaar is

uiteindelijk is het misschien toch het makkelijkste om het probleem bij de bron aan te pakken en je arrangement te veranderen :)

Goh daar had ik nou totaaal niet aan gedacht:confused: ,,,, DUHHHH.:L

Het probleem is dus dat als je lange stukken hebt waar geen geluid is,,, dat je delay dan ook kort is,,, en die leegte niet opvult.
Ik wil dus een soort van monofone delay, die niet met andere noten overlapt,,,, echt raar dat zoiets niet standaard erop zit, want dit probleem moeten meer mensen hebben die een delay gebruiken.

Ik begrijp denk ik wel wat je bedoeld ik zit er ook altijd mee te klooien.
Probleem is dat bijvoorbeeld 1 gedeelte precies goed klinkt met 2 repeat delay tewijl het bij een ander gedeelte weer totaal niet klinkt omdat die 2 repeat delay dus daar weer niet in past.
Dus met andere worden elke stukje/passage heeft zijn eigen specifieke delay nodig.
Dus kan het zijn dat je verschillende delay's nodig hebt.
Een intelligente delay die eerst bekijkt wat jij speelt op dit gebied ben ik nog niet tegen gekomen.
Maar is ook niet leuk lijkt me als dat zou kunnen,dan krijg je weer van die voorggekauwde fantasieloze dingen.

Ik weet niet of dit werkt maar op de RS700 zit er een midi delay functie: stel nou dat je de betreffende track monofoon maakt, misschien dat ie dan psies doet wat jij wilt? Hmm, moet je wel eerst een RS7000 aanschaffen :D

Arv

Je kan de delay ook bouncen en daarna de volume tekenen, of pak de noten die je wel wilt hebben zet deze op een andere track en gooi daar delay overheen.

Nou ik heb een oplossing gevonden hoor, het was wel een leuke breinkraker (leuke vraag voor de synthforum iqtest).

Back