Only a Synthi - Remix

demian

Ojee
Hela..

Ik kwam er van de week achter dat iemand (ongevraagd) een remix heeft gemaakt van een track van mij die ik ooit eens had gereleased op een forum. (oa ook hier)
Ik beschouw het als een compliment en vind het eigenlijk wel verfrissend en stiekum ook vet wat er mee is gedaan.

Hier is de remix :

en hier het origineel :

Lekker zweven :)
Van de remix vind ik de hoge intro chords mooi.
Van het origineel vind ik het continu veranderen (qua sound en karakter) van de melodielijn erg knap gedaan :)
Is dat analoog / modulair?

Top dat je het wat vindt. :-)

Het origineel is enkel een Synthi AKS opgenomen in 1 take met wat delay en reverb.
Voornamelijk draai ik aan de Oscillator frequency knoppen, de waveshape knoppen en de levels van de osc's.

Nice one Erwin :okdan:
Is dat analoog / modulair?
beide.....
AKSfull.jpg

Ik durfde niet te luisteren naar deze track(s) omdat ik een "nogal obsessieve extreem overdreven" (en dan druk ik mij nog zacht uit) Pink Floyd fanaat ben. En de Synthi AKS is de heilige graal van Dark Side Of The Moon. Het apparaat is niet meer te vinden, niet te begrijpen en werd en wordt bijna door niemand gebruikt (op PF en Jarre na en die laatste heeft er een stuk of 4 die hij alleen gebruikt voor de white noise, zie ). Als ik hoor dat er iets meer met de VCS3 (pardon: Synhi AKS) is te doen dan 'On The Run' of witte ruis dan moet ik er een hebben. Alleen zal ik er nooit een kunnen veroorloven of vinden al verkoop ik mijn rechterarm (ik ben links).

Anyway, met trillende zwetende handjes toch maar op "play" gedrukt alhier. Aaaaaaaarrgghhhhhh! Er is dus toch echt meer te doen met de Synthi dan je denkt. Heb je echt niets anders gebruikt dan de Synthi? Gebruikte jij iPad emulator of een "echte"? Er lijkt mij behoorlijk wat delay op te zitten. En het lijkt me dat je het in twee keer (lees: twee tracks in je DAW) hebt opgenomen. Of de Synthi is multi-timbraal. Ik wist niet dat de VCS3 zulke mooie "etherische" klanken kon maken. en het laag v/e Synthi (danwel VCS3) is fenomenaal. Daar gebruikte PF het ook voor op het album 'Obscured By Clouds' in het titelnummer en om extra diepte te geven aan de gitaar in het instrumentale begin van 'Time' (van DSotM). Luister maar naar 'Time': als de gitaar aangeslagen wordt, dan wordt tegelijkertijd de VCS3 gebruikt voor een zeer lage bastoon/drone.

Een fatsoenlijke VST ben ik nog niet tegengekomen v/d VCS3: je wordt gek van het gebrek aan het fysieke patch board met de staafjes, het gebrek aan de joystick en het gedraai aan knoppen met een muis is gewoon v.e.r.s.c.h.i.k.k.e.l.ij.k. Misschien eens een goede VST zien te vinden. Op een goede tutorial is mij al eens gewezen alhier! Zoek ik wel uit. De goede emulator is overigens v/e iPad. En misschien de Behringer BCR2000 voor de rotary controls.

Bedankt voor het delen. :)

Ik had deze track (het origineel) ook aan Robin Wood laten horen, hij dacht ook dat het meerdere takes waren, maar het is toch echt in 1x opgenomen. Het mooie van 3 oscs die je met zoveel vrijheid via het matrix paneel kan routen en eigen levels per oscs die je in kan stellen geeft je mogelijkheden om geluiden er in te mixen en er weer uit te mixen zodat je ondertussen weer wat veranderingen kan maken alvorens een oscillator er weer in te mixen.

De basis patch van deze track is overigens ook de On the run patch van Pink Floyd die ik heavily edit tijdens het afspelen.

Opgenomen met een echte Synthi AKS overigens (die ik nooit weg had moeten doen, oa omdat ie als nieuw was)

Maarja, dit jaar zou ik een nieuwe Synthi moeten hebben (hopelijk op mijn verjaardag) en die blijft.

Ik had deze track (het origineel) ook aan Robin Wood laten horen, hij dacht ook dat het meerdere takes waren, maar het is toch echt in 1x opgenomen. Het mooie van 3 oscs die je met zoveel vrijheid via het matrix paneel kan routen en eigen levels per oscs die je in kan stellen geeft je mogelijkheden om geluiden er in te mixen en er weer uit te mixen zodat je ondertussen weer wat veranderingen kan maken alvorens een oscillator er weer in te mixen.

De basis patch van deze track is overigens ook de On the run patch van Pink Floyd die ik heavily edit tijdens het afspelen.

Opgenomen met een echte Synthi AKS overigens (die ik nooit weg had moeten doen, oa omdat ie als nieuw was)

Maarja, dit jaar zou ik een nieuwe Synthi moeten hebben (hopelijk op mijn verjaardag) en die blijft.
Een Synthi AKS wegdoen? Aaarghh. Komt op mij over als een 808 in nieuwstaat hebben en 'm wegdoen "om ruimte te besparen", ha ha. Ieder z'n motivatie natuurlijk. Ik dacht altijd dat je zo'n apparaat niet meer kunt vinden. Zoals een klassieke auto: als je er een hebt die is opgeknapt dan issie goud waard. Te vervangen? Onmogelijk. Maar goed: jij krijgt er weer een voor je fjaardag! Alvast gefeliciteerd, man! :) Waar zou je nog een goed werkende Synthi AKS vandaan kunnen halen, behalve bij David Gilmour?

Laatst gewijzigd:
Inderdaad een verfrissende remix, en het origineel is ook erg lekker

Thanks!

Een Synthi AKS wegdoen? Aaarghh. Komt op mij over als een 808 in nieuwstaat hebben en 'm wegdoen "om ruimte te besparen", ha ha. Ieder z'n motivatie natuurlijk. Ik dacht altijd dat je zo'n apparaat niet meer kunt vinden. Zoals een klassieke auto: als je er een hebt die is opgeknapt dan issie goud waard. Te vervangen? Onmogelijk. Maar goed: jij krijgt er weer een voor je fjaardag! Alvast gefeliciteerd, man! :) Waar zou je nog een goed werkende Synthi AKS vandaan kunnen halen, behalve bij David Gilmour?

Een mint TR808 heb ik ook nog eens gehad en weggedaan, maar dat vind ik niet zo erg.
De Synthi AKS deed ik weg omdat ik m te duur vond om te houden, zo'n zeldzaam en duur / kwetsbaar ding daar durfde ik niet te veel aan te zitten, zeker niet omdat ie zo mooi was.
Beetje vreemd misschien, maar aan een Rembrandt ga je ook niet met je vingers zitten de hele tijd.

Waar ik hem haal? 'Gewoon' nieuw bij EMS. Ik sta al ca 9 jaar op de wachtlijst en ben bijna aan de beurt, als t mee zit in augustus.

Thanks!

Een mint TR808 heb ik ook nog eens gehad en weggedaan, maar dat vind ik niet zo erg.
De Synthi AKS deed ik weg omdat ik m te duur vond om te houden, zo'n zeldzaam en duur / kwetsbaar ding daar durfde ik niet te veel aan te zitten, zeker niet omdat ie zo mooi was.
Beetje vreemd misschien, maar aan een Rembrandt ga je ook niet met je vingers zitten de hele tijd.

Waar ik hem haal? 'Gewoon' nieuw bij EMS. Ik sta al ca 9 jaar op de wachtlijst en ben bijna aan de beurt, als t mee zit in augustus.
Heuh? Gewoon nieuw kopen? Via deze site die al sedert 1998 niet meer geüpdatet is: http://emssynthesisers.co.uk ? Issie eigenlijk net zo makkelijke te bespelen met het "touch screen" keyboard in de AKS versie als met het "fysieke" keyboard dat bij de VCS3 hoorde? Is de Synthi/VCS3 monofoon? Lijkt me anders lastig accoorden spelen met het "touch screen" keyboard.

Ik neem aan dat 'ie een duizendje of 3 à 4 in GBP kostte? Hoef je niet te zeggen hoor. Maar lijkt mij een koopje voor een Synthi AKS. Succes ermee! :)

Dank je. :-)

Prijs is wel iets omhoog gegaan en gaat jaarlijks nog steeds iets omhoog.
De koffer synthi is niet meer verkrijgbaar voor mensen die zich niet een lange tijd geleden op de wachtlijst hebben laten plaatsen, ik ben de laatste die er op staat voor die uitvoering ongeveer.
Voor VCS3's kan je je wel inschrijven dacht ik nog, maar wat ik zei, ik sta bijna 9 jaar op de wachtlijst, de kans voor nieuwe inschrijvers is niet heel groot meer omdat ook de matrixpanels op raken op een gegeven moment.

Lees hier meer : https://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?p=1404316

Die site waar je naar verwijst is trouwens niet de officiele site van EMS, maar een op het web geslingerde kopie van de niet meer bijgewerkte oude site van EMS. :)

Issie eigenlijk net zo makkelijke te bespelen met het "touch screen" keyboard in de AKS versie als met het "fysieke" keyboard dat bij de VCS3 hoorde? Is de Synthi/VCS3 monofoon? Lijkt me anders lastig accoorden spelen met het "touch screen" keyboard.
Het touch screen keyboard werkt als een normaal keyboard en deze verstuurt alleen note on en note off. Je kan wel de scaling veranderen. De standaard synthi is monofoon inderdaad, maar ik weet niet of er modificaties of expanders zijn die dat kunnen veranderen, maar daar weet ik verder weinig van. Je kan natuurlijk wel 3 osc's anders stemmen waardoor je een chord kan spelen, maar dan heb je 1 osc per stem, (die uiteraard wel 2 golfvormen tegelijk heeft die je kan shapen.)

Ik gebruikte het keyboard van de KS overigens alleen om de sequencer te programmeren.

Laatst gewijzigd:
Deze heb ik eerder dus volledig over het hoofd gezien. Ik was even in een parallele dimensie terecht gekomen. Dank daarvoor. Heb je nou tijdens het maken van deze track een maatsoort aangehouden? Was het 3/4?

Wat Skies ook al zei, van de remix vind ik vooral die akkoorden prachtig. Past ook uitstekend in het geheel van jouw track. Die lompe klop vind ik dan weer lichtelijk storend. Had liever alleen laag gehoord met een lange decay. Over die remix zou je heel mooi een female vocal kunnen zetten of een gitaar of een muted trompet. Of alle drie. Misschien wel een aardig idee dat jij weer verder gaat met die remix.

Heerlijke sound(s).

Thnx :-)

@Dr. van Lansberg : ik heb die track niet bewust gemaakt met een bepaalde maat, maar gewoon een arpeggio ingespeeld en daarna ben ik aan de knoppen gaan draaien. Ik gebruik arpeggios vaker op die manier in tracks, op vrij hoog tempo niet in sync met de rest van de track, je hoort het toch niet meer op een gegeven moment en gebruik ik het meer als effect.

Het idee om meer met de track te doen is zeker leuk. Ik zou zeggen, leef je uit. :D :okdan:

Hier kan je een hoge kwaliteits versie vinden : https://archive.org/details/ca412_tsg

Back