Drum rack module & sequencer?

MeneerJansen

Ouwe rot
Je ziet wel eens rack versies van hele mooie drummachines zoals de Novation Drumstation V2 staan op de marktplaats hier. Hoe maak je daar een drum sequentie mee? Zou je daar zoiets als de SQ1 voor kunnen gebruiken? Ik denk het niet.

Met een DAW zou het natuurlijk ook kunnen, maar als je een DAW voor je drum machine gebruikt kun je wat mij betreft, met alle respect, meteen een VST gebruiken.

Zoveel opties. Novation Drumstation aansturen met Midi. Out of In the box.
Korg Electribe, Roland Tr 707 / 727, Social Entropy’s Engine, Arturia Beatstep, Akai MPC

Of toch aansturen met DAW & Controller, NI Maschine / Push Ableton / Launchpad.

Sequencers zat idd, ze moeten alleen minimaal 5 stemmig polyfoon zijn (8 voor de D-Station), dus de SQ-1 zal niet genoeg zijn.

Ik moet wel zeggen dat de D-Station niet echt een topper is. Ondanks 8 stemmen gaat 'ie toch vrij snel over z'n nek omdat 'ie niet voldoende rekenkracht heeft. Ik kan hem daardoor eigenlijk nauwelijks als volwaardige drum module gebruiken, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Jomox Airbase 99.

Niet om de drumstation af te branden hoor, het is een leuk ding voor erbij, maar het is m.i. niet de moeite waard om puur voor de Drumstation alleen een hardware sequencer te kopen.

Bedankt voor de replies. Ik begrijp nu een beetje hoe je dat soort rack drum modules aansturen moet. Sleutelwoord is "polyfoon" qua sequencer. En polyfone sequencers zijn niet goedkoop. Zou je een Drum Station fatsoenlijk kunnen aansturen met een Electribe ER-1 (= drum computer die ook als Midi sequencer gebruikt kan worden)? Die geeft output op één enkel Midi channel maar dan wel meerdere noten (= polyfonie) tegelijk, denk ik. Of moet je een sequencer hebben die meerdere Midi cnannels "aankan"?

Zou je een Drum Station fatsoenlijk kunnen aansturen met een Electribe ER-1 (= drum computer die ook als Midi sequencer gebruikt kan worden)? ?

Ja, jaren terug al eens gedaan, kwestie van de midinotes gelijk zetten op beide units en aan elkaar hangen. Een TR8 is handiger.....

Sequencers zat idd, ze moeten alleen minimaal 5 stemmig polyfoon zijn (8 voor de D-Station), dus de SQ-1 zal niet genoeg zijn.

Ik moet wel zeggen dat de D-Station niet echt een topper is. Ondanks 8 stemmen gaat 'ie toch vrij snel over z'n nek omdat 'ie niet voldoende rekenkracht heeft. Ik kan hem daardoor eigenlijk nauwelijks als volwaardige drum module gebruiken, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Jomox Airbase 99.

Niet om de drumstation af te branden hoor, het is een leuk ding voor erbij, maar het is m.i. niet de moeite waard om puur voor de Drumstation alleen een hardware sequencer te kopen.

meteen aanvulluh ; leuk leuk ']
de jomox air base is idd dikke oudere alweer drummodule zeker de moeite waard ...

vriendvanmij [patamet programeerde watmeerdanik [luimode;]
die had m ook aan beaTSTEP ,.. EN DE JOMOX AIRBASE VERLEENT ZICH EASY ..dmv cc controllers tot editting pitchsweep/ noise snare editing

goed idee meteen weers mee aan de slag .....:mega:

[mn drum station inditgeval;]

En polyfone sequencers zijn niet goedkoop

De keystep van Arturia kost net iets meer dan 100 euro, die is polyfoon en je kan zowel via midi alswel cv gate aansturen.
Hij is wat beperkter dan een beat step pro maar voor een polyfone sequencer voor die prijs doet Arturia het niet verkeerd.

Ik ken de drumstation niet, maar zou een beatstep (pro) hier noet handig voor zijn?
Ik vrees van niet. De Beatstep en zijn grote broertje, de Pro, zijn monofoon. Dat wil zeggen - voor zover ik het heb begrepen tot nu toe - dat een step van de sequencer de bassdrum of de hihat laat horen. Niet beide. De Keystep is wel polyfoon, maar da's een keyboard en geen "TR-808 achtige" sequencer.

Ik vrees van niet. De Beatstep en zijn grote broertje, de Pro, zijn monofoon. Dat wil zeggen - voor zover ik het heb begrepen tot nu toe - dat een step van de sequencer de bassdrum of de hihat laat horen. Niet beide. De Keystep is wel polyfoon, maar da's een keyboard en geen "TR-808 achtige" sequencer.

Correctie: Beatstep Pro is 2 keer monofoon tonaal en 16 track drumsequencer
zie https://www.arturia.com/beatstep-pro/overview

Correctie: Beatstep Pro is 2 keer monofoon tonaal en 16 track drumsequencer
zie https://www.arturia.com/beatstep-pro/overview
I stand corrected. :) Maar dat betekent denk ik dat de BSP niet meer dan twee drum instrumenten tegelijk kan laten horen, toch? Dus op 1 step de hi hat en de bass drum. En op de volgende step de snare, etc. Ik heb het idee dat de BSP is bedoeld om bijvoorbeeld 16 synths tegelijk aan te sturen (niet 16 noten tegelijk op 1 synth/drum). Bedenk dat elk instrument op een drumcomputer 1 Midi CC heeft, net zoals een noot op een toetsenbord. Ik heb dus het idee dat een sequence op een drumcomputer net zoiets is als een aantal akkoorden op een syth sequencen.

De bsp kan 16 drum geluiden tegelijk sequencen via Midi , Of 8 via triggers en 8 via Midi. Daarnaast Kun je 2 monofone melodielijnen sequencen, via Midi of de cv gate uitgangen.

Met een DAW zou het natuurlijk ook kunnen, maar als je een DAW voor je drum machine gebruikt kun je wat mij betreft, met alle respect, meteen een VST gebruiken.

Er zijn volgens mij een hoop andere redenen om voor hardware drumsynths te kiezen dan alleen het sequencen in hardware. Ik werk graag met hardware bij het maken van geluiden maar maak mijn muziek juist graag in Cubase. Een drumsynth zonder sequencer is wat mij betreft niet heel anders dan iedere andere synth zonder sequencer.

Als je graag mixt op een analoge tafel is een bak als de drumstation ook handig. Je kan je drumgeluiden op aparte uitgangen naar buiten gooien en zo netjes afmixen.

Wat sommige losse drumsynths ook wel leuk maakt juist doordat je ze via midi bedient is dat ze wat flexibeler zijn in hoe je ze gebruikt. De drumstation kan bijvoorbeeld een paar geluiden(flexibel in te stellen) op meer dan 1 noot afspelen.

Heb nu de Bastl tea kick en noise gekocht voor de drumsounds , mooi spul maar nog goed spelen met alle opties om te ontdekken wat er allemaal uit kan komen

De bsp kan 16 drum geluiden tegelijk sequencen via Midi , Of 8 via triggers en 8 via Midi. Daarnaast Kun je 2 monofone melodielijnen sequencen, via Midi of de cv gate uitgangen.

duidlijk']:halleluja

Back