Drukknoppen JP 8080

SKE

Stamgast
De drukknoppen van mijn Roland JP 8080 reageren niet allemaal even lekker.
Weet iemand waar ik die drukknopjes zou kunnen bestellen?
In de handleiding kan ik geen schema vinden hierover.

je bedoelt die onderaan? Even open doen (de behuizing) en dat even grofweg demonteren deed al erg veel bij me. (dus de plastic er af en terug monteren)

Ik zou in google het volgende zetten: "Roland JP8080 tact switches" en dan op afbeeldingen klikken.
Dan zie je dat er een hoop gangbare tact switch varianten voorbij komen.
Van dit soort schakelaars bestaan heel veel verschillende soort waarbij het verschil meestal in de drukknop / het asje bovenop zit.
Om zeker te zijn welke je precies nodig hebt zou ik de JP8080 open maken en kijken welk plaatje precies overeenkomt met wat er in de JP8080 zit.
Waarschijnlijk vind je dan op internet ook het bijbehorende typenummer.

succes

Alleen de plastic knoppen overnieuw bevestigen helpt niet. Had al weinig gebruikte knoppen overgesoldeerd naar meer gebruikte, maar die weinig gebruikte ga ik nu toch gebruiken:P

Ik ga op zoek naar de knopjes, laat dan nog wel weten welke de juiste zijn. Misschien dat iemand anders er dan ook nog wat aan heeft.

Let wel op de maat. Vaak is het bij Roland's uit die periode 6x6x5mm (6x6 lengte x breedte van de tact switch en 5mm totale hoogte) Maar je hebt ook 6x6x4,3 6x6x4,5 6x6x5 6x6x6 enz. Te laag en het werkt niet goed, te hoog ook niet :-) En ook even goed checken of je ze met 2 of 4 pootjes nodig hebt.

Origineel zijn het vaak Alps. Ik heb ze ook wel eens uit China besteld. Kostte 2 cent per stuk ofzo. Werkte prima (maar voor hoe lang) maar ze maakten wel een hard irritant klik geluid.

Ik ga ze bestellen en post dan nog een foto van de nieuwe en de oude.

Ik heb inmiddels de knoppen van Conrad binnen gekregen en ook al gesoldeerd.
Werkt allemaal weer super.

De bestelde knopjes zijn 1 mm korter (indruk diepte).
Ik heb dit zelf opgelost door een ruimte van 1 mm tussen de print en de knop te houden met een plat haakje van 1 mm.
Daarna heb ik een mini drupje lijm als opvul gebruikt.

Rood is origineel, wit is de nieuwe.
IfI77hqN

wDWgjEDp

Conrad link: https://www.conrad.nl/nl/namae-elec...end-1-stuks-705234.html?sc.ref=Search Results

Back