Wat is er béter dan een minimoog? Rara

klinkske

boeketje voor de vrouw
Dat was niet zo moeilijk, wel?

Dank voor jullie bezoek heren.

Er is ook video met hopelijk goed geluid - dat komt nog, als ik een tof stukje kan vinden.

Wat jullie zien? Links een oudje, midden een nieuwe, en rechts een nog oudere (heb ik begrepen)

Ik ben een sucker voor de looks van oude, dus mijn middelste was de minst mooie ;)

14bl1dg.jpg

Hoeveel Moog zien jullie op de foto... Goed kijken...

great setup klink, lekker roomy
wist niet dat er loslopende mm rondwaren
die jij dan nog eens slaagt te vangen
beesjes getemd?

wat is die (witte) menger in het midden?

Laatst gewijzigd:
haha zijn niet de mijne hoor, ik heb enkele mannen op bezoek met elks wat brandhout met knoppies ;)
Dat wit ding is de koma komplex. Die had ik nog niet toen jij hier was.
Is ondertussen hersteld - had 'n kapotte fader - maar ik ben er nog niet uit of ie nu bugvrij is - wist afgelopen dagen vd warmte, denk ik.

Even afgerond van links naar rechts:

Een 2000 serienummer Model D, oude osc boards. 40 jaar oud ofzo.
Een re-issue van geen jaar oud
Een 11000 serienummer Model D, "nieuwe" osc boards. Nieuw is hier ook alweer 36 jaar oud ofzo.

Geen relevante modificaties op de synths, allen in goede staat van werking maar niet maniakaal overhauled ofzo.

Het hout van de 2000 serie was heel mooi: donker met goed zichtbare nerf. De 11000 had al wat extra vernis gezien ofzo, mooi donker maar niet veel nerf meer te bespeuren. De re-issue heeft veel lichtere kleur hout, maar wel mooi. Algemeen is de re-issue een degelijk, mooi gebouwd instrument en heeft men heel veel moeite gedaan om het er allemaal exact als een Model D uit te laten zien. Aai dit instrument 10 seconden en heel dat "200€" verhaal van Uli heeft geen enkele betekenis meer. Op een dure viool liggen vast ook betaalbare snaren.

Natuurlijk hebben we de synths klankmatig vergeleken. Geen ABX of ander strak gedoe. Lekker spelen, soms proberen dezelfde patch te bouwen, soms gewoon met verschillende patches samen spelen. Conclusie: drie lekkere bakken, subtiele en minder subtiele verschillen te bespeuren. Daar ga ik in een volgende post dieper op in (andere heren, wees welkom om uw deel te doen). Ik probeer eerst het geluid van een opname goed te krijgen.

In ieder geval: heel leuk avondje, lekker op 3 Minimoogs kunnen pielen en omringd door de topsetup en goede zorgen van Klinkske!

Was erg gezellig , smaakt naar meer moogfeestjes

@Klinkske in heb het geluid in de video een pak luider kunnen maken, kwaliteit blijft wat ondermaats maar nu hoor je dat tenminste. :) Ik ben de video as we speak aan het uploaden.

waar?
ben benieuwd! hoop dat er ook simpele saw met open en dicht filter helemaal in het laag zijn gedaan...

Het uploaden loopt niet als verwacht...voor video kan je kiezen tussen sites die een google of facebookaccount vragen (hebiknie) of baggersites.

@Leo de video is gewoon sfeerbeeld van lekker muziek maken, geen ABX vergelijking gedoe. Met name de saw van de reissue was het meest verschillend tov de oudjes. Bespreking van de verschillen volgt later vandaag nog wel.

Zo, nu is het even wachten tot Klinkske de bijgewerkte video op YouTube gooit en dan kunnen jullie wat sfeerbeelden van het minimoogminifest zien.

Wat is eigenlijk het meervoud van een minimoog? Minimoogs of minimoogen

Tja engels vs nederlands... Nog niemand deed n telpoging Moogs? Filmpje komt er aan hoor

manymoog

Muchimoog

Even heel kort proberen in woorden de 3 synths klankmatig te vergelijken:

-de oudste Minimoog #2000 (oud osc bord) klonk bij momenten het "rondst". Ik wou zeggen het "liefst" maar dan klinkt de omschrijving alsof het een dun iel dingetje is en dat is nogal ver van de waarheid. "romiger" zou nog kunnen, maar dan vooral bij de "kleinere" klanken. Heel moeilijk in woorden te bevatten zonder mensen meteen naar hun vooroordeel over "oud" versus "nieuw" te sturen, want zo simpel was het niet.
-de andere Minimoog #11000 (revisie osc bord) had het meest bas, moest ook vaak het meest getemd worden als je nog meer dan alleen hem in de mix wou horen. Kon dezelfde trucjes als de #2000 doen maar had soms wat meer zoekwerk nodig om in bepaalde delen van het klankpallet te komen, alsof sommige timbres een iets kleinere sweetspot toebedeeld hadden gekregen in ruil voor meer van het ruige, basrijke gebied. Beiden klonken doorheen het pallet helemaal "minimoog" en beiden klonken "oud" en algemeen "romig".
-de re-issue van dit/vorig jaar klonk helderder, bij gebrek aan beter woord. Overall een ander timbre dan de twee oudjes. Hij heeft op zich een Minimoogachtig karakter, maar in vergelijking met de oudjes viel op dat hij dus wat helderder was, alsof er altijd een groter aandeel hoge boventonen aanwezig was. Tegelijk ook wat minder basrijk, zeker dan de 11000. Hij had wel bas hoor, zeker geen dunne bak. Bij de VCO's was er een verschil te merken. Ruwweg heeft de klassieke Minimoog 4 rijke waveforms qua boventonen: 3 blokgolven en de saw. De triangle en trisaw zijn dunner. Bij de re-issue zou je het eerder verdelen in 3 rijke blokgolven en 3 dunnere tri/trisaw/saw. De saw klonk dus aardig anders, alsof hij een pak minder harmonisch spectrum innam. En laat de saw nu net één van de karakteristieke klanken van de oude Minimoog zijn.

Eindverdict over de nieuwe Minimoog zijn klank: sowieso een heel mooi klinkende synth, ook een duidelijke Moog klank. Klank ligt zo ergens tussen Minimoog en Voyager in vertelde men mij, ik heb zelf nooit een Voyager bespeeld. Het is vooral als je er originele Minimoogs naast hebt dat begint op te vallen dat hij wat anders klinkt, maar al zet je er 20 Mini's naast: het blijft een lekker klinkend beest. Door zijn iets helderder karakter en iets mindere hoeveelheid bas ook aardig geschikt voor sequences.

En los van de klank dus een prachtig gebouwd instrument en heel, heel getrouw aan het uiterlijk van het origineel. Tot in de zeer kleine details.

Het blijft opmerkelijk: bij de originele Minimoogs is oud versus nieuw osc board een groot verschil qua circuit, het resultaat klinkt echter heel gelijkaardig. Bij de re-issue heeft men het circuit van een oude 1 op 1 overgenomen maar dan met componenten die nu verkrijgbaar zijn, en het klinkt ineens toch meer verschillend dan tussen oudjes onderling. Komt dat door veroudering? Is vast een factor. Maar zelfs op 70's opnames van Minimoogs hoor ik het verschil dat gisteren ook hoorbaar was.

Wat mij ook opviel: het timbreverschil van de re-issue tov de oudjes kon ik ook op de online demo's horen, dus "filmpjes kijken" is misschien toch nog niet zo'n slechte manier om klank te beoordelen.

Eindconclusie: een beetje synthliefhebber zorgt dus dat hij een Model D met laag serienummer heeft, eentje met hoog serienummer, en een re-issue. ;)

Leuk om te lezen, Nicolas!

Wat is dat toch met die oudjes en hun klank, zo moeilijk om daar de vinger op te leggen.. Ik heb een minimoog VCF tot zover mogelijk getrouw aan het origineel gebouwd die goed klinkt maar niet zoals de oude. Hij klinkt scherper/minder rond, echt nieuwer. Terwijl mijn VCS 3 clone VCO's veel ouder klinken.
Het is natuurlijk een vergelijking van niks, al helemaal omdat ik nog nooit een echte VCS 3 heb gehoord maar het zet me toch elke keer weer aan het denken..
Waarom klinkt die Korg 700 zo ontzettend mooi, warm en levendig en waarom krijg ik die eigenschappen nauwelijks uit al mijn DIY projecten die toch ook vaak van oude schema's gebouwd zijn? Maar met de VCS 3 VCO's dan weer wel..?!

Excus voor het OT, ik zat vast in een gedachten. Helaas voor jullie was ik ook aan het typen. :D

Back