Wat is er béter dan een minimoog? Rara

Ik begrijp de gedachte volkomen. Het blijft heel gek hoe zelfs een poepsimpel goedkoop seventies monootje die vintage room heeft terwijl het zo moeilijk blijkt om te recreëren. De Vermona 14 komt in de buurt, de Minimoog re-issue ook, maar naast elkaar blijkt het toch weer afwezig te zijn.

En waarom het bij een uitzondering dat weer wel lukt (die VCS3) ook geen idee.

begrijp ik goed dat het onzin is om een oude ems te kopen?? help! als ze daar op ebay achterkomen...

3 minimoogs, the quest

De twee orginelen/oudjes klonken redelijk gelijk. De serienummer 2000 naar mijn smaak wat zijdeachtigere oscillatoren en in de filter wel heel mooi subtiel resonantie . Bij de 10.000serienr kwam tijdens het tweaken wat sneller het volle basgeluid naar voren.
Dat was de 2000 ook snel realiseerbaar met wat omschakelen, misschien kwestie van callibrering .

Opvallend was ook dat de 2000's envelope mogelijk een kortere maximale decaytijd heeft ( nog altijd een 10 seconden of zo) en daardoor in de lagere decaytijden een wat groter bereik in de pot heeft ( vooral zo tussen de 0 en 2 ),op zich wel prettig.
Dat is overigens ook zo tov andere vergeleken hogere serienummer mini's en ook tov der nieuwe / rereleased versie.

Voor de rest waren de 2000 en 10000 wel gelijkelijk ook qua feel van de knoppen/ pots en wheels.
Ook de stemstabiliteit was eigenlijk niet verschillend, iets waar wel vaker over geschreven wordt .

tov de nieuwe / rereleased:

Die klinkt anders en voelt anders , ziet er wel gelijkelijk uit alleen veel nieuwer.
Toetsenbord speelt ook goed, pots voelen als bij voyager : erg smooth / geolied, ook de caps voelen wat gladder. denk niet dat dat alleen een kwestie van tijd is ( bij de voyager veranderd het ook weinig in de tijd) ze zijn gewoon anders.
De oudere mini's hebben ook iets zwaardere/drogere feel bij draaien, niet onprettig.
De wheels heb ik liever de oude: soepeler, minder harde tussengroef bij pitchwheel en het maximale modulatie-amount lijkt echt groter bij de oude mini's !

De klank van de rereleased: mij doet hij een beetje denken aan een soort voyager ( de geslewrateupgrade versie, die is me het best bekend) , het is een soort tussenvorm tussen voyager en minimoog: hij klinkt mooi,
tov de oudere misschien technisch beter en meer mogelijkheden maar vergt toch iets meer werk om er geluidstechnisch te komen..
de zaagtand heeft volgens mij eerder minder of andere boventonen.
Zij kan sprankelen, maar de oude sprakelt over een groter potbereik en is makkelijker tot sprankellen te brengen.
De basissound van beiden oudtjes is iets anders, wat meer-andere boventonen mn de zaagtand ,filter iets scherper/licht vervormd/tintelender, algemene sound wat directer ( ? betere vca-component )
De bas sound komt wat directer/beter afgegrensd/ iets minder "wolkig" eruit
De 2000 is daarbij wat zijdezachter als dat een beetje duidelijk is ?

Zou ik een nieuwe aanschaffen als ik er geen had: twijfel, lijkt me een hele fijne gebruiksvriendelijke en degelijke synth ( behoudens dat pitchwheel ).
Hij is wel sneller te tweaken en klinkt wat beter en makkelijker als minimoog dan de voyager , verschil is wel duidelijk.
Voor sequencen partijen lijkt het me bv een prima synth
zou ik hem meenemen voor live/optredens ipv de voyager , weet ik niet , daar zou ik hem wel eerst eens een paar weken voor willen beproeven . ( de voyager is ook een erg goede synth )

Zou ik puur voor de spinechilling sound gaan, zou ik ( puur persoonlijk, neem me niet kwalijk ) toch voor een oude gaan, beide versies volstaan :-).
Die dronendedreun diep laag en toch afgegrensd is daarmee wel handiger te maken. en het bereik van het modulatiewheel is een stuk groter , sweetspot lijkt groter, gaat extremer/anders , livefactor ++
Nadelen van de oudjes is natuurlijk ze aan de gang te houden kost iets meer moeite, ze hebben hun eigenaardigheden , geen midi, ze zijn duurder.

verder blijft uw eigen lief natuurlijk altijd uw grootste lief, ook al staan er nog twee andere beauties in de kamer voor u bereid :-)

ik vond het leuk , moeten we vaker doen

Laatst gewijzigd:
Moeten we inderdaad vaker doen! Ik was al aan het denken aan de opvolger voor de MiniMoogMeeting: het KlassiekeKorgKoor. :) Tussen ons drietjes hebben we al een hoop oude/reissue Korg bakken.

als je het vaker gaat doen, zou het zomaar kunnen dat de volgende 2000 en 11000 weer anders klinken. om van de 7000 maar te zwijgen ;) zou me niet verbazen dat als je achter de komma gaat kijken, de knoppen steeds net iets anders uitwerken bij elke andere model d.

als ik het sterk overdrijf, zou ik zeggen dat de nieuwe extreem laag gaat tikken en extreem hoog gaat gieren, terwijl de oude model d zijn muzikale klank meer behoudt, zeker aan de onderkant.

ik las in de eerste post over de kast. als het goed is heeft de 2000 echt een andere kast, met dunner hout, geen naad tussen zijkanten en het verbindingsstuk boven de toetsen en anders afgeronde hoeken voorop.
erg mooi hardhout.

die 11-12000 waren geen hardhout, maar donker gebeitste kasten. het hout is juist licht.

persoonlijk vond ik m rond 8000 het mooist, cognac-kleur kast, geribbelde wielen, nog het oude oscillatorbord, keyboard stabilisatie,
en natuurlijk weggedaan, een paar keer.

maar die nieuwe is ook een mooie synth, met een stevig geluid. toetsenbord is super. dat + de moderne extra's maken hem toch echt het overwegen waard, zou ik denken.

als purist , voor de sound , zou ik nooit de oude wegdoen voor een nieuwe.
heb ik trouwens ook niet bij alle ms20 rereleases ( inclusief de toch goed gelukte ms20m)
we hebben wel al vaker meerdere 2000'en , 4000, etc vergeleken. eigenlijk bij iedere gelegenheid die zich voordoet. is toch wel een beetje algemene trend waar te nemen tmho.
sta altijd open voor de volgende pepsitest, graag :-)

Goed nieuws voor degenen die de gok hebben gewaagd met een nieuwe re-issue, die hoeven hier geen spijt van te hebben. Volgende keer de Behringer Model-D ernaast (als die het daglicht gaat zien) :P:P

De foto is erg donker maar naast de drie mini's staat er nog een sub37 dus 4 moogs ? :)

Goed nieuws voor degenen die de gok hebben gewaagd met een nieuwe re-issue, die hoeven hier geen spijt van te hebben. Volgende keer de Behringer Model-D ernaast (als die het daglicht gaat zien) :P:P

De nieuwe doet een aantal dingen heel goed. Maar dan moet je wel echt een sound maken en goed spelen. Plat filter en osc vergelijken is wat anders.

De foto is erg donker maar naast de drie mini's staat er nog een sub37 dus 4 moogs ? :)

close but no sigar

De nieuwe doet een aantal dingen heel goed. Maar dan moet je wel echt een sound maken en goed spelen. Plat filter en osc vergelijken is wat anders.

We hebben ook niet plat osc en filter vergeleken
Gewoon gespeeld erop en diverse malen onderling gewisseld van instrumenten
Denk dat hierboven de meest opvallende verschillen staan die ons opvielen , aangevuld met recente ervaringen met andere mini's
Heel praktische vergelijking

Van die "init patch osc 1 saw" dingen zijn inderdaad niet aan de orde geweest. Het verste dat we van "lekker muziek spelen" gegaan zijn is soms proberen een muzikale patch op beide synths in te stellen en kijken wat hij doet. En dan vielen bovenstaande verschillen al snel op, ook tijdens het vervolgens proberen dichterbij brengen van de patches over de synths.

Heeft de leeftijd een dusdanige invloed op de klank waardoor deze meer organisch klinkt?
Meerdere componenten die door de tand des tijds zijn gaan afwijken van hun originelen waardes? Je leest wel eens dat de oudere synths van elkaar afwijken qua sound. Bijvoorbeeld mini moogs klinken net even anders. Al komen ze oorspronkelijk van dezelfde productie periode.
:beard:

Zoals eerder aangehaald: leeftijd zal een invloed hebben, maar het verschil in karakter is ook te horen op 70's opnames van Minimoogs, toen ze dus nog nieuw waren.

Heeft de leeftijd een dusdanige invloed op de klank waardoor deze meer organisch klinkt?
Meerdere componenten die door de tand des tijds zijn gaan afwijken van hun originelen waardes? Je leest wel eens dat de oudere synths van elkaar afwijken qua sound. Bijvoorbeeld mini moogs klinken net even anders. Al komen ze oorspronkelijk van dezelfde productie periode.
:beard:

Deze verschijning hoor je goed op drum computers als de 808.

Zoals eerder aangehaald: leeftijd zal een invloed hebben, maar het verschil in karakter is ook te horen op 70's opnames van Minimoogs, toen ze dus nog nieuw waren.

Maar heeft dan de opname aperatuur (mix tafel, EQ, tape deck) dan niet oom een enorme invloed op het geluid? Ik bedoel, lastiger te horen hoe de moog toen klonk omdat er andere kleuring mee speelt.

Ze klinken gewoon echt iets anders , de oude en de nieuw. Heeft weinig met leeftijd te maken denk ik

Maar heeft dan de opname aperatuur (mix tafel, EQ, tape deck) dan niet oom een enorme invloed op het geluid? Ik bedoel, lastiger te horen hoe de moog toen klonk omdat er andere kleuring mee speelt.

De opname-apparatuur heeft ook enige invloed, maar in opnames waarin de boel maar weinig effecten heeft (zoals heel veel seventies Minimoog opnames) hoor je gewoon heel duidelijk dat timbre dat een oude Minimoog vandaag nog heeft, en een re-issue niet. Meer kan ik er ook niet van maken, minder ook niet.

En oh ja zeker, in een mix ga je -zeker bij bepaalde patches- zeer moeilijk een reissue van een oude kunnen onderscheiden en in een ABX ga je ook geen 100% score halen etc. Maar wij waren gisteren gewoon lekker met de drie aan het spelen en waar de #2000 en de #11000 het klankequivalent van een identieke tweeling hadden kunnen zijn (je moet ze goed kennen voordat je de verschillen opmerkt), is de re-issue een broertje van de tweeling. Duidelijk van dezelfde ouders, maar wel ietsje anders.

Wat ik na gisteravond een boeiende vraag vind: Minimoog D re-issue of Voyager Old School? Ik denk dat Leo beiden gehad heeft, die heeft hier misschien iets over te melden? De re-issue heeft natuurlijk mee dat hij nog een pak meer op een Minimoog lijkt dan de OS dus de beleving is nog dichter bij het origineel.

Originally a Dutch name:

Dus:

Oog -> Ogen
Minimoog -> Minimogen

Lekker makkelijk voor ons, en laat die Amerikanen er maar mee worstelen.

Back