3 minimoogs, the quest
De twee orginelen/oudjes klonken redelijk gelijk. De serienummer 2000 naar mijn smaak wat zijdeachtigere oscillatoren en in de filter wel heel mooi subtiel resonantie . Bij de 10.000serienr kwam tijdens het tweaken wat sneller het volle basgeluid naar voren.
Dat was de 2000 ook snel realiseerbaar met wat omschakelen, misschien kwestie van callibrering .
Opvallend was ook dat de 2000's envelope mogelijk een kortere maximale decaytijd heeft ( nog altijd een 10 seconden of zo) en daardoor in de lagere decaytijden een wat groter bereik in de pot heeft ( vooral zo tussen de 0 en 2 ),op zich wel prettig.
Dat is overigens ook zo tov andere vergeleken hogere serienummer mini's en ook tov der nieuwe / rereleased versie.
Voor de rest waren de 2000 en 10000 wel gelijkelijk ook qua feel van de knoppen/ pots en wheels.
Ook de stemstabiliteit was eigenlijk niet verschillend, iets waar wel vaker over geschreven wordt .
tov de nieuwe / rereleased:
Die klinkt anders en voelt anders , ziet er wel gelijkelijk uit alleen veel nieuwer.
Toetsenbord speelt ook goed, pots voelen als bij voyager : erg smooth / geolied, ook de caps voelen wat gladder. denk niet dat dat alleen een kwestie van tijd is ( bij de voyager veranderd het ook weinig in de tijd) ze zijn gewoon anders.
De oudere mini's hebben ook iets zwaardere/drogere feel bij draaien, niet onprettig.
De wheels heb ik liever de oude: soepeler, minder harde tussengroef bij pitchwheel en het maximale modulatie-amount lijkt echt groter bij de oude mini's !
De klank van de rereleased: mij doet hij een beetje denken aan een soort voyager ( de geslewrateupgrade versie, die is me het best bekend) , het is een soort tussenvorm tussen voyager en minimoog: hij klinkt mooi,
tov de oudere misschien technisch beter en meer mogelijkheden maar vergt toch iets meer werk om er geluidstechnisch te komen..
de zaagtand heeft volgens mij eerder minder of andere boventonen.
Zij kan sprankelen, maar de oude sprakelt over een groter potbereik en is makkelijker tot sprankellen te brengen.
De basissound van beiden oudtjes is iets anders, wat meer-andere boventonen mn de zaagtand ,filter iets scherper/licht vervormd/tintelender, algemene sound wat directer ( ? betere vca-component )
De bas sound komt wat directer/beter afgegrensd/ iets minder "wolkig" eruit
De 2000 is daarbij wat zijdezachter als dat een beetje duidelijk is ?
Zou ik een nieuwe aanschaffen als ik er geen had: twijfel, lijkt me een hele fijne gebruiksvriendelijke en degelijke synth ( behoudens dat pitchwheel ).
Hij is wel sneller te tweaken en klinkt wat beter en makkelijker als minimoog dan de voyager , verschil is wel duidelijk.
Voor sequencen partijen lijkt het me bv een prima synth
zou ik hem meenemen voor live/optredens ipv de voyager , weet ik niet , daar zou ik hem wel eerst eens een paar weken voor willen beproeven . ( de voyager is ook een erg goede synth )
Zou ik puur voor de spinechilling sound gaan, zou ik ( puur persoonlijk, neem me niet kwalijk ) toch voor een oude gaan, beide versies volstaan :-).
Die dronendedreun diep laag en toch afgegrensd is daarmee wel handiger te maken. en het bereik van het modulatiewheel is een stuk groter , sweetspot lijkt groter, gaat extremer/anders , livefactor ++
Nadelen van de oudjes is natuurlijk ze aan de gang te houden kost iets meer moeite, ze hebben hun eigenaardigheden , geen midi, ze zijn duurder.
verder blijft uw eigen lief natuurlijk altijd uw grootste lief, ook al staan er nog twee andere beauties in de kamer voor u bereid :-)
ik vond het leuk , moeten we vaker doen