Synth beginner stand alone

Msbox

Nieuwkomer
Hallo

Ik ben een newbie op dit gebied.
Op zoek naar een instap portable synth op batt. Of accu die niet aangesloten hoeft te worden op laptop of pc. Ik wil hem dus stand alone met kopteefoon gebruiken, evt met ingebouwde speaker.

Tips, merken, etc zijn welkom.

toetsen?
sequencer?
mono? poly?
analoog? digitaal?
prijs?
welke sounds zoek je?
hoeveel oscillators, envelopes en lfo's heb je daarvoor nodig?
of gewoon een goeie filter?

Ik zou dit serieus overwegen.

https://us.novationmusic.com/circuit/circuit-mono-station

Edit:
Ow ik kan even niet vinden of ie op batterijen kan.
Tweede puntje is dat ik niet weet of je veel akkoorden wilt spelen, want dat kan deze dan weer niet/.
Vertel eens wat voor dingen je er mee wilt gaan doen?
Wat Freddy zegt inderdaad..
Hoe meer we weten hoe beter we kunnen meedenken.

Laatst gewijzigd:
Ligt er inderdaad aan wat je wil? Meer een workstation-achtig ding met veel geluiden? Of een (virtueel) analoge synth?

Voor dat laatste, en als je met toetsen wil, kan je denken aan:
Reface CS, Microkorg, Monologue

Zonder toetsen is er nog meer keus op batterijen.

Voor een "alleskunner" met veel geluiden en presets: Microstation, vr-09, waarschijnlijk nog meer.

Wat wil ik er mee

Wat wil ik er mee

Gewoon een beetje experimenteren, niet te moeilijk.
Geen controller, het moet een instrument op zich zijn.
En vooral ook niet te duur.

Extreem goedkoop (2e hands 100 a 120 Euro): Korg Volca Keys

Echt leuk (ong. 350 Euro): Korg Monologue

Beide kunnen op schoot met batterijen en koptelefoon. Koop er een Blackstar Fly 3 Bass (ook op batterijen) bij en het klinkt nog lekker ook zonder dat je buren boos worden of dat je vriendin gaat mekkeren. Ik heb vooral v/d Monologue heel erg veel plezier. Je krijgt er veel verschillende geluiden uit; de Volca Keys is een "one trick pony" (lees: speelgoed). Met de Monologue kun je blijven experimenteren.

de roland boutique series kunnen kwa portabiliteit in vraag komen.

kan met/zonder k25m keyboard module gekocht worden, heeft speakertjes en batterijen.
misschien zijn er goede deals op ebay of marktplaats :verkoght:

het zijn moderne interpretaties van klassiekers:
JP08 = jupiter 8
JU06 = juno 106
JX03 = jx3p

of de nieuwe, analoge, SE-02

zeker leuk om mee te spelen, maar ik zou niet weten hoe leuk ze op lange termijn zijn. de meningen over de boutique serie zijn verschillend ;)

Ik gooi even een balletje op voor de microKORG/microKORG S. Mooi klein bakje, werkt op batterijen en de laatste heeft ook nog ingebouwde speakers (2,1).

Voordelen:
- Betaalbaar
- Compact
- Polyfonisch (handig als je net begint dus noem ik hier een voordeel)
- Veelzijdig
- Ook nog een vocoder (meer voor de leuk in mijn ervaring)

Nadelen:
- Kleine toetsen (wen je aan)
- Niet direct toegang tot alle parameters

https://www.bax-shop.nl/synthesizer/korg-microkorg-s-synthesizer-vocoder

Laatst gewijzigd:
Ik raad je de Roland jd-xi aan.
Weliswaar niet op batterijen maar wel gewoon op het lichtnet als dat geen bezwaar is, hoeft niet op pc.
Klein, portable en met 2 va polyfone synthesizers (supernatural sound) en een analoge monofone synth en een drumcomputer met oa alle drummodules van het Roland verleden zoals de 606, 707, 808 en 909 en nog meer en vocoder.
Uitgebreide effecten serie, een sequencer (zowel live als step te bespelen) en een arpeggiator en je kan je sequences live dmv je filter, lfo, envelope enz beïnvloeden.
Er zit ook nog een geluidskaart in mocht je in een later stadium toch op een daw in de pc tracks willen maken, hoef je die niet meer te kopen.
Er is ook een gratis editor te verkrijgen op het moment dat je wel iets op de pc wilt doen.
Het leukste van dit ding is dat juist door die sequencer je even een ritmetrack aanmaakt en dan snel een synth/baslijntje eroverheen ligt, heel uitnodigend dus, kijk op youtube voor clips.
Nadelen; voor echt diepere synthese moet je menu diven en kleine toetsen.
Staat nu te koop in het wit bij musicstore.de voor 399.

Laatst gewijzigd:
Inderdaad de JD-Xi. Qua bang for buck, geluidskwaliteit en specs denk ik wel de beste instapper op dit moment.

Back