Hard of Soft ?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Nerve

Ettertje
Hey,

ik weet dat hierover al threads geweest zijn, maar daar zijn mijn belangrijkste vragen niet in beantwoord...

Ik overweeg om mijn Akai sampler buiten te smijten ten voordele van een soundcard/softsampler setup. Waarom ? Omdat ik eigenlijk niet zo hou van het gewriemel en geediteer op dat prulleschermpje (Akai S3000XL) EN eigenlijk zou ik mijn samples liever op PC bewaren en niet op een sampler harddisk. Hetgeen me het meeste tegenhoudt is: hoe zit het met de geluidskwaliteit van softsamplers ? Hou er rekening mee dat het wel over een kwaliteitsgeluidkaart zal gaan (RME ofzo). Soms lees ik wel eens dat een Akai toch 'anders' klinkt dan een geluidskaart, en dat de filters in softsamplers te 'digitaal' klinken (die van Akai zijn ook digitaal maar best wel goed). Wat is hiervan aan ?

Enkele argumenten die ik alvast de kop in wil drukken :

- Outputs: doet er niet toe, de akai heeft er 8, de geluidskaart ook...
- Live gebruik: interesseert me niet
- Stabiliteit: sorry, maar vastlopen van PC's is zwaar overroepen door mensen die hun PC niet kunnen configureren, en als het dan al eens gebeurt, so what, effe booten en opgelost.
- Nee, ik heb echt geen zin om een scsi kaart in mijn pc te steken om aan sampletraffic tussen mijn PC en Akai te doen.

Ook graag jullie gedacht over de AKAI Z4, is dit een goede sampler ? Met de USB transfert lijkt me dit een goed alternatief om samples naar PC te sturen, te editeren en terug te sturen.

Discuss, no bullshit, facts and experiences plz ;)

Alvast bedankt!

akai DAC's klinken natuurlijk anders dan EMU DAC's of RME hammerfall DAC's ....

Wat is er nou erg aan het versturen van samples via SCSI....... gaat een stuk sneller dan USB en is ook een stuk betrouwbaarder. Ow ja en als je harde schijf crasht ben je al je samples/tracks kwijt !

Origineel geplaatst door C-Code
Wat is er nou erg aan het versturen van samples via SCSI....... gaat een stuk sneller dan USB en is ook een stuk betrouwbaarder. Ow ja en als je harde schijf crasht ben je al je samples/tracks kwijt !

Zoals ik dus zei: ik heb geen ZIN om een scsi kaart in mijn PC te steken. Het kan me dus geen fluit schelen via welk medium die samples getransferd worden, zolang het maar pakken sneller gaat SDS...

En wat dat crashen betreft, ooit al van mirror en backup gehoord ? Een harddisk in een sampler kan evengoed crashen weet je wel?

Bon, ik zal dan maar wat verder 'searchen' blijkbaar. 2 minuten gepost en er staat al niks dan waardeloze info...

Trouwens, zoeken op Z4 bvb, gaat al niet, want minder dan 3 letters wordt niet aanvaard...

Re: Hard of Soft ?

Origineel geplaatst door Nerve
Enkele argumenten die ik alvast de kop in wil drukken :

- Outputs: doet er niet toe, de akai heeft er 8, de geluidskaart ook...
- Live gebruik: interesseert me niet
- Stabiliteit: sorry, maar vastlopen van PC's is zwaar overroepen door mensen die hun PC niet kunnen configureren, en als het dan al eens gebeurt, so what, effe booten en opgelost.
- Nee, ik heb echt geen zin om een scsi kaart in mijn pc te steken om aan sampletraffic tussen mijn PC en Akai te doen.

het klinkt alsof je er zelf al uit bent en voor de softwareversie kiest...

Ik wil toch ff nog wat melden over de kwaliteit van de geluidskaart.
Deze doet er dus in 9 van de 10 gevallen niet eens toe.
Waarom niet? Omdat de geluidskaart vaak alleen maar voor monitoren gebruikt wordt en men gewoon kan bouncen cq digital mixdown doet. Als je dat dan mastered in bijv. wavelab kun je direct naar CD branden.
Dan blijf je dus 100% in het digitale domein en zijn de DAC's van de afspeelapparatuur van belang.
De kwaliteit vd geluidskaart heeft in bovenstaande situatie dus 0% invloed op de klank van het eindresultaat.
Blijft natuurlijk wel een feit dat het monitoren wel belangrijk is dus een goede kaart is wel aan te bevelen.

Oja advies, ik zou gewoon voor software gaan, veel makkelijker/sneller in gebruik.

Ronald.

Re: Hard of Soft ?

Waarom loopt een apple dan meestal nooit vast?
Ik heb zelf een PC mety XP omdat ik ook andere programma's wil kunnen gebruiken en de diversiteit aan programma's is groters.
Maar als ik naar mijn vrienden kijk die beide een apple hebben.
Zij hebben geen vastlopers of spontane resets en hoeven weinig verstand te hebben van configureren.
Waarom moet je als leek eigenlijk een PC moeten kunnen configureren?
Dat ik toevallig iets meer van PC's weet is voor mij meegenomen.
Maar het is en blijft natuurlijk wel raar dat als je als leek een PC in de winkel koopt dat je overgeleverd bent aan de grillen van je PC, onkundig personeel en 1 jaars helpdesken die nooit te bereiken zijn.
Ik heb al in diverse gezinnen de PC naar zolder zien verhuizen.
Dat ding moet gewoon zijn werk doen, zodat ik muziek kan maken zonder problemen.

Dit wilde ik even kwijt ten voordele van de zwaar overroepen mensen die hun PC niet kunnen configureren.;)

Exzit, ik herken je verhaal hierboven volledig, ik heb mijn pc ook eruitgeflikkerd om precies die redenen. Ik had destijds een pc waar zelfs doorgewinterde IT'ers (vrienden cq medeforumleden) een zware taak aan hadden. Ik heb toen besloten om ook op apple over te schakelen.......en ik werk nu met een G4 450 mhz en dat ding doet prima zijn werk.

En verstand hebben om continu je pc te moeten configureren na elk nieuw geinstalleerd stukje software is natuurlijk niet fijn, waarom denk je dat in veel prof studio's alleen mac's staan............die mensen willen tijd besteden aan muziek maken / mixen whatever....niet aan harware & software problemen ;)

macs lopen ook wel eens vast hoor. En sommige mensen vergeten nog wel eens dat een PC (= software) een behoorlijk complex (en krachtig) stukje techniek is waar je gewoon wat tijd in moet steken om het te leren kennen. Het is immers geen stofzuiger :)
Over de stabiliteit, Macs zijn natuurlijk "op maat" gemaakt en hebben daarom over het algemeen geen hardware conflicten die je met een doorsnee PC wel eens kan hebben (omdat de onderdelen van tenminsten 6 verschillende fabrikanten komen).

Maar als ik soms zie hoe de gemiddelde gezins-PC is geconfigureerd springen de tranen me idd in de ogen :D

Wat betreft het topic, als je het geen probleem vindt om achter de PC te werken en waarschijnlijk toch al met een sofware sequencer werkt is er bijna geen nadeel te verzinnen voor een softsampler t.o.v. een hardware sampler.

gisteren nog een apple zien vastlopen ;)

maarre..volgens mij is dit een zinloze thread...retorische vraag all over the place

vage draadje dit, volgens mij ben je er zelf wel uit zoals cyan het al zegt, en loop je een beetje de bink uit tehangen. stoer hoor.

Origineel geplaatst door King of Snake
macs lopen ook wel eens vast hoor

1 keer per 2 jaar ofzo.......haal je de stroom eraf zet je hem weer aan en ........voila......

Bij een PC (in mijn geval):

5 keer per maand ofzo , loopt ie eenmaal vast.....kun je 2 avonden besteden om al je instellingen weer in orde te krijgen.

Origineel geplaatst door EDP
vage draadje dit, volgens mij ben je er zelf wel uit zoals cyan het al zegt, en loop je een beetje de bink uit tehangen. stoer hoor.

Ja hallo zeg. Hoever kan je naast elkaar praten. Als je wil flamen, doe dit dan via pb, want ik zie hier maar 1 persoon 'de bink uithangen'. Ik ben er HELEMAAL niet uit, ik heb nog altijd info nodig betreffende het belangrijkste, zijnde de geluidskwaliteit. De enige die hier geprobeerd heeft te antwoorden is Roonan, waarvoor dank, alleen ben ik niet 100% akkoord: op het moment dat je effectief sampelt zit je toch met een DA conversie, dus dan stap je toch uit de digitale loop, niet ? Ik NEIG inderdaad zwaar naar softsampler, maar als het met de geluidskwaliteit niet goed zit blijf ik bij het oude.

In ieder geval, zeer spijtig betreffende al die onvolwassen reakties, ik vroeg gewoon info en nu word ik geflamed, en mijn thread wordt naar een PC-Mac discussie gehijacked. TOPPIE! :okdan:

Origineel geplaatst door olafmol
gisteren nog een apple zien vastlopen ;)

maarre..volgens mij is dit een zinloze thread...retorische vraag all over the place

ik eergisteren:Z

Ja hallo zeg. Hoever kan je naast elkaar praten. Als je wil flamen, doe dit dan via pb, want ik zie hier maar 1 persoon 'de bink uithangen'. Ik ben er HELEMAAL niet uit, ik heb nog altijd info nodig betreffende het belangrijkste, zijnde de geluidskwaliteit. De enige die hier geprobeerd heeft te antwoorden is Roonan, waarvoor dank, alleen ben ik niet 100% akkoord: op het moment dat je effectief sampelt zit je toch met een DA conversie, dus dan stap je toch uit de digitale loop, niet ? Ik NEIG inderdaad zwaar naar softsampler, maar als het met de geluidskwaliteit niet goed zit blijf ik bij het oude.

In ieder geval, zeer spijtig betreffende al die onvolwassen reakties, ik vroeg gewoon info en nu word ik geflamed, en mijn thread wordt naar een PC-Mac discussie gehijacked. TOPPIE! :okdan:

you've got some nerve... en dat meen ik..zelden zo'n vervelende tone of voice tegengekomen hier op het forum..en dat is maar goed ook

Hihi, hardware samplers lopen ook wel eens vast hoor. Emu's bijv best wel veel.
Of de snelheid van de Ax000 serie van Yamaha is ook zeer rustgevend.
En ik heb hier wel eens mensen openbaar zien klagen over de magere digitale filters van Akai.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back