Oatmeal rediscovered

Kwurqx

Happy synthing
Net een paar patches en een track in elkaar geknutseld met Fuzzpilzz Oatmeal. Een (fors resonerend tot distortion aan toe) choir, Alien voices eronder en een brass on top. Een simpele muzikele palindroom.

Oatmeal de afgelopen tijd toch te veel alleen voor de leads gebruikt. Het is toch echt wel een mooi apparaat. Ga ik vast weer meer mee doen.

ik vind'm wat schel klinken aan de oren, je maakt goeie muziek, maar deze track kon ik minder goed pruimen.. kijk uit naar je volgende track ;)

Gloomer,

Bedankt voor je feedback.

Deze valt ook wel een heel eind in de slooooow minimal ambient hoek....:Z
Moet wel een beetje je ding zijn....

Het valt me op dat deze track (en eerdere ook) bij jou schel klinken. Deze track is wel heftig resonant, zeker op hogere volumes tegen het randje. Maar op mijn monitors en verschillende koptelefoons niet "schel". Als in "pijn aan je oren".

Opvallend genoeg had de LUFS meter ook moeite met deze track. Bij mijn referentie van -14 LUFS, -1 dBFS was ie VEEEEL te hard. Dus op het oor naar beneden bijgesteld. Nu volgens mij max -7 dBFS (forse headroom, maar ook wel een klein beetje te zacht) . Er zal dus toch wel iets in de frequentiecontent zitten dat niet helemaal goed door de K-Weighting wordt meegewogen.

Ben wel benieuwd waarom dat bij jou schel zo uitpakt. Luister je op neutrale monitors of koptelefoons? En bij welk volumes? Ben je gewoon erg gevoelig voor een bepaald frequentie gebied? Ik begreep uit eerdere reacties dat je ook een beetje een bass head bent :P

Of.....ligt het aan mijn ouwe oren.....die onvermijdelijk achteruit gaan in het hogere spectrum....:beard:
Ik hoor nog wel tot zo'n 15kHz. Maar of dit ook nog een beetje in evenwicht is over het spectrum?
Misschien moet ik daar zo langzamerhand een beetje rekening mee gaan houden =(

Misschien toch een beetje meer op een objectieve referentie gaan letten in plaats van alleen mijn oren.
Bijvoorbeeld de Pink noise curve (-3 bB/oct) en een Spectrum Analyzer (bijv. Voxengo SPAN of Blue Cat's FreqAnalyst).
http://www.soundonsound.com/techniques/mixing-pink-noise-reference

Laatst gewijzigd:
ik vind'm wat schel klinken aan de oren

Even een FFT plot gemaakt om eens te zien waar de "pijn" zit (zie bijlage).

Bijna alle energie in deze track zit onder de 1 kHz. De resonantie ligt tussen de 1 kHz en 2 Khz.
Een frequentiegebied waar het menselijk oor erg gevoelig voor is.

Attachments

• 20170717 Ambient Kwurqx 93 [20170717][LUK - 14][ - 1].mp3.jpg
    20170717 Ambient Kwurqx 93 [20170717][LUK - 14][ - 1].mp3.jpg
    31,6 KB · Bekeken: 69
Ik heb geluisterd via Logitecs 5.1 surround system.. op een vrij laag volume, maar toch was het wat schel.. Pijn aan de oren deed het niet, maar hij klonk wel schel..

Nog iemand die dat hoort ?

En nee, ik ben niet gevoelig aan mijn oren.. 't is mss de schuld van de soort synth/sound..

Succes ! :)

Ik heb geluisterd via Logitecs 5.1 surround system.

Thankx voor je feedback.

Helemaal niet om je te kort te doen hoor, maar ik zou me veel meer zorgen maken over mijn oren als je via "vlakke" "neutrale" studio/monitor speakers of studio/monitor headphones had geluisterd en tot dezelfde conclusie/beleving zou zijn gekomen.

Maar elke feedback is waardevol en ik neem het mee.

Heerlijk, ik zit nu op me werk dus ik luister op een GN2000. Feedback geven gaat dus nog niet maar hoe heb je dat "dolfijnen" geluid erin gemaakt dat van links naar rechts gaat? (of hoor ik het verkeerd?!)

hoe heb je dat "dolfijnen" geluid erin gemaakt dat van links naar rechts gaat?

Uit mijn hoofd (en eventussendoor) niks ingewikkelds. Wel ongeveer alle modulatiebronnen gebruikt.

Van die "vowels" hebben vaak maar 2 definierende "peaks" in het spectrum. Met verschillende afstanden er tussen.
Prima te simuleren met (in tegengestelde richting) modulerende 2 bandpass of resonant lowpass filters. En modulerende pitch.

De bandbreedte (hoeveelheid) en snelheid van de verschillende modulaties wordt vervolgens belangrijk voor een beetje geloofwaardig resultaat. Ook omdat ze elkaar kunnen versterken of verzwakken.

- Oscilators: 2x licht ontstemde SAW, 2 laags unison met een beetje spread en random AMP en PITCH. En flink resonant bandpass tuned filtered noise (24 semitones transposed). Voor wat meer "articulatie".
- Filters 2x 24 dB/oct in serie (48 db/oct) met flink veel resonance, zodat ze ook een beetje richting een bandpass gaan.
- Modulatie: random pitch voor de varierende toonhoogtes van de "voices" en filter modulatie (cutoff en resonance) door LFO en XY pad. Ook de L/R wordt gemoduleerd. Door beide filters apart en deels in tegengestelde richting te moduleren ontstaan ook "vowels". Beetje langzame attacks op de envelopes voor FILTERS en AMP en PITCH.
- Een PING PONG DELAY (werkt dan samen met de random varierende L/R vanuit de LFO's en XY pad).

vowels.gif

Geen complete beschrijving maar goed.

Laatst gewijzigd:
Klonk lekker! Wat heb je voor bron gebruikt daarin?

Back