Akoustiek enzo

Special K

Stamgast
Wet iemand toevallig een site waar informatie staat over akoustiek en alles wat daar bij hoort. In mijn studio ruimte heb ik hoogst waarschijnlijk last van een staande golf en omdat ik weet dat het niet goed is om al mijn wanden te isoleren wil ik een andere oplossing zoeken...

het goedkoopste is:

je maakt een grote kader in hout, die span je met een niet al te dikke doek op (zoals een schilderij) zodat het geluid er makkelijk door kan. Dan vul je die kader met simpele rockwol op & maak je de achterkant ook dicht met zo'n doek Naargelang de oppervlakte bedek je het grootste deel van alleen de evenwijdige muren (t zijn de die die staande golven maken) ...& voila +-75% van je staande golven zijn weg..

Begin ni met toppen-mouse dit doet niets aan de staande golven... ze dempen alleen de akoestiek.. jeweetwel de natuurlijke galm.. de bassen gaan los door die dingen..

nog een tipje : als je apparte kaders maakt ter grootte van de rockwolpanelen 50 * 100 cm denk ik.. kan je ze verhangen, afbreken, bewaren, verhuizen,...

suc6 ermee

JazzMann heeft gelijk met z'n "basstrap".
Op deze zoekterm moet je maar eens googelen.

Origineel geplaatst door Soundtrooper
JazzMann heeft gelijk met z'n "basstrap".
Op deze zoekterm moet je maar eens googelen.

houten panelen zijn iets anders dan een basstrap, dat is namelijk een gat in de vloer tussen je mixing desk en je monitoren om de bass in te vangen. zou ik niet proberen te maken in je thuisstudio.

Plus voor je begint met bouwen zijn er ook aspecten als ratio's tussen de muren belangrijk... lengte breedte hoogte!
Er komen bij akoestiek zoveel dingen kijken, dat mensen vaak een afweging maken tussen hoeveel geld en tijd ze stoppen in akoestiek en apparatuur, bij thuisstudio's wordt vaak voor het laatste gekozen omdat goede akoestiek heel duur is en enorme voorstudie/verbouwing vereist. Je verbouwingen niet al te radicaal aanpakken dus, want kleine onnauwkeurigheden in isolatie leveren weer andere akoestische problemen op.

Gewoon goed kijken naar je speaker posities...je muren/ramen...je oren gebruiken en niet te druk maken, ga eens in professionele ruimtes kijken en stel je voor dat deze veel m2 hebben ingeleverd om het zo te krijgen!!

Succes,

Alexander

Origineel geplaatst door JazzMann
het goedkoopste is:

je maakt een grote kader in hout, die span je met een niet al te dikke doek op (zoals een schilderij) zodat het geluid er makkelijk door kan. Dan vul je die kader met simpele rockwol op & maak je de achterkant ook dicht met zo'n doek Naargelang de oppervlakte bedek je het grootste deel van alleen de evenwijdige muren (t zijn de die die staande golven maken) ...& voila +-75% van je staande golven zijn weg..

Begin ni met toppen-mouse dit doet niets aan de staande golven... ze dempen alleen de akoestiek.. jeweetwel de natuurlijke galm.. de bassen gaan los door die dingen..

nog een tipje : als je apparte kaders maakt ter grootte van de rockwolpanelen 50 * 100 cm denk ik.. kan je ze verhangen, afbreken, bewaren, verhuizen,...

suc6 ermee

Ik heb een aantal panelen gemaakt zoals jij hier beschrijft, en het heeft wonderen gedaan.

Back