Defecte output Ensoniq DP4

RetrowX

Stamgast
Hoi!

Ik heb recentelijk een DP4 op de kop weten te tikken, maar die heeft helaas een kapotte output (nummer 4). Ik heb hem al proberen schoon te maken met alcohol maar dat heeft niks gedaan. Er komt gewoon 0,0 geluid uit, de input lijkt goed te werken via de LED. Ik heb hem al opengemaakt en even naar de PCB gekeken ed, maar zag zo met mijn (onervaren) oog niets geks.

Via Google kwam ik bij artefacts uit maar die repareert geen DP4's meer helaas.

Iemand ideƫen hoe/waar ik dit gefixt kan krijgen? Zou bijvoorbeeld het verwisselen van de output plug met die van de footswitch (lijken exact de zelfde onderdelen te zijn) een oplossing kunnen zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken :biertje:

Dat lijkt me stug, ga dan eerst eens meten met een scope of er wel signaal op de uitgang staat.

Ik heb zojuist nog wat lopen googlen en ik las ergens iets over de ribbon kabels, daar had ik nog helemaal niet bij stilgestaan... Ik ga die eens voorzichtig een duwtje geven en kijken wat er gebeurt :)

Helaas geen snel succes maar wellicht eens de moeite waard die ribbon te vervangen... in de tussentijd open voor andere suggesties :)

Ik ga een vriend van me eens vragen alles door te meten.

Yes heb ik gecheckt, helaas niet de oplossing. Ook al een complete reset gedaan ed.

Als je jezelf genoeg vertrouwt om de Ensoniq aan te hebben terwijl hij open is (PAS OP: kan echt gevaarlijk zijn met de 230V spanning bij de voeding), dan zou je kunnen proberen of de output socket losgeraakt is van de printplaat. Door alle krachten tijdens in en uitpluggen breekt er wel eens een soldeerverbinding. Als je de socket wiebelt terwijl je geluid door de output probeert te sturen hoor je misschien wel iets?

Zoniet, dan ligt het probleem elders. Een van de componenten op de weg naar buiten is dan gesneuveld. In het beste geval een goedkope condensator. In het slechtste geval een DA convertor.

Groeten,

Rutger

Bij mijn dp4+ miste ik ook een input en of output. Weet het niet precies meer is jaren geleden.

Was volgens mij AD converter gaar en die waren niet makkelijk te krijgen. Althans dat staat mij bij.

Matrix van het forum heeft toen geholpen en daarna deed ie het weer.

Je zou hem een bericht/email kunnen sturen al hangt ie hier al jaren niet heel veel meer rond.

Laatst gewijzigd:
Mijn DP/4+ deed na een tijdje opslag ook raar (paar outputs misten, of waren heel zwak en vervormd. Kon ook niks vinden en toen maar eens de batterij vervangen (gaf geen low battery indicatie overigens). En verrek, sindsdien doet -ie het weer helemaal !

Thanks voor de suggesties allemaal!

Vinnie, dat is erg interessant... deze heeft namelijk ook lang stilgestaan en de output 1 deed het op het begin ook maar heel zwakjes, maar later weer prima... Wellicht ook de moeite waard om te proberen dan :)

Back