Zelf een popact maken (lesprogramma middelbare school)

mobronrobin

Nieuwkomer
Beste mensen,

Wij zoeken wat commentaar en feedback op het volgende:
www.kkc.nu/bma

Het is een lesprogramma voor de middelbare school waar wij al zo'n 6 jaar met succes aan werken. Groepjes leerlingen van de vierde klas maken een eigen pop-act. Van de grond af aan, met zelf geschreven liedjes, demo's, live act, styling, social media etc. Ze moeten ze veel mogelijk zelf doen. Het eindigt met een live optreden in P60 in Amstelveen.

We hebben ons even aangesloten bij de Buma Music Academy, maar dat werkte niet zo soepel als wat wij al zelf bedacht hadden. Daarom hebben we zelf maar een site gemaakt, die nu zo ver is dat we hem willen uitrollen op andere scholen.

Onze vragen
Hoe vinden jullie het er uitzien, als experts? :halleluja
Wat kunnen we nog verbeteren?
Zien jullie beren op de weg?
Denken jullie dat andere scholen ons programma ook leuk zullen vinden?
Weten jullie een leuke naar voor ons project?

Last edited by a moderator:
Even als eerste: wie is "wij"? Dat wordt me niet duidelijk uit deze post of de website.

Verder: ik weet niet of dit forum vol zit met experts over popmuziek voor middelbare scholieren. Er zitten hier wel veel mensen die het leuk vinden om een beetje te spelen met synths, maar dat maakt je geen expert in de materie van jullie lesprogramma.

Dank je wel voor de Feedback, Joris. Stom inderdaad om niet even de achterliggende namen e.d. te noemen. Wij geven muziek en CKV op het Keizer Karel College in Amstelveen. Mijn naam is Robin Mobron, mijn collega heet Harold.

Ik denk inderdaad ook niet dat iedereen op dit forum verstand heeft van onderwijs. Ik ga er echter wel van uit dat er mensen op dit forum verkeren die zich in de muziekwereld begeven. Ik vindt de discussies die hier gevoerd worden iig vaak van bijzonder hoog niveau.

Het doel van ons programma is om zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te komen. Ik weet zeker dat er mensen op dit forum te vinden zijn die op dat gebied commentaar zouden kunnen hebben. Dat zou ik tenminste leuk vinden.

Als eerste wil ik even een compliment maken; wat een geweldig leuke school want dit ziet er toch heel anders uit dan in de tijd dat ik op de middelbare school zat!

Oké, ik ben echt geen expert maar klooi een beetje hobbymatig wat met muziek maar ik heb wel lesgegeven dus ik wil wel enkele opmerkingen maken.
Als eerste vind ik het materiaal van de clips erg van nu en gezien de leeftijd snap ik het maar als het bijv over het schrijven van songs en hooks gaat zou het wat leuker en welllicht interessanter zijn als het wat gevarieerder zou zijn want anders gaat alles wel heel veel op elkaar lijken.
Zoals de voorbeelden van Max Martin, prima maar het gaat wel erg op elkaar lijken allemaal.
Ik denk dat het ook interessant is als je bekende voorbeelden van songwriters uit de geschiedenis laat horen zoals
Holland, Dozier, Holland, Lennon and mcCartney, Jagger and Richards, Gamble and Huff, Bacharach and David, Hall and Oates om maar een paar voorbeelden te geven en ook dieper in te gaan op wat hun specifieke trucs waren.

Deze namen hebben misschien een hoog sixties en seventies gehalte maar er is in die periode een ongelooflijke hoeveelheid hits geschreven die voorgoed in het collectieve geheugen liggen opgeslagen.

Vooral ook omdat de kids van vandaag toch al zoveel clips op youtube zien en het goed is om ook 'ns wat andere dingen te bekijken waardoor ze een bredere kijk krijgen want moet iedereen hetzelfde klinken?
Juist door een breder aanbod kunnen kinderen op allerlei ideëen komen.

How to write hooks vond ik wel een goeie clip maar behalve een paar oneliners erg kort, wel leuk dat daar verschillende (oa Jagger and Richards) artiesten met verschillende stijlen in voorkomen.

De beren op de weg; ik krijg een beetje op jullie website het idee dat het een kwestie is van even snel: snel een hook: snel een beat enz zodat je snel een hit hebt.
Als dat het doel is oké maar ik vind het wel erg oppervlakkig waarbij de act en de hit boven de muziek geplaatst wordt terwijl het begint toch met muziek dacht ik.
Het lijkt wel een snelcursus X factor, Idols en meer van dat soort programma's.

Verder vind ik genoeg in het pakket zitten zodat je voor weinig geld snel wat met muziek kan doen, dat ziet er goed uit vind ik.
Ik vind ook de tips over op het podium staan erg waardevol want dat vinden veel mensen moeilijk. (ook ik :))
En ja, ik denk dat dit voor andere scholen die een vorm zoeken die de jeugd aanspreekt zeker interessant is.

Laatst gewijzigd:
Dank je wel, Willem, daar kunnen we wat mee. Het heeft inderdaad een hoog pop/hit gehalte zo. Gaan we de komende tijd iets aan doen.

Ik vind het juist wel goed om de focus op het hier & nu te leggen, al kan wat aandacht voor de oude rotten zeker geen kwaad. Denk wel dat het goed is om de materie vanuit het huidige tijdsgewricht te benaderen, want dat is actueel en past bij de belevingswereld van de leerlingen - die zitten niet te wachten op 'hits uit grootvaders tijd', hoe goed we ze zelf misschien ook wel vinden. Het is hier tenslotte een opleiding POP muziek, en POP is net als mode iets dat snel gaat en helemaal op het hier en nu is gericht, hoogstens dat er voor inspiratie eens wordt teruggegrepen op elementen uit vervlogen tijden. Dus leuk voor de theoretische basis en om eens te laten zien hoe/waar bepaalde zaken zijn ontstaan, maar ik zou zeker de blik vooruit richten en niet terug.

Dit is natuurlijk bogus:

Er is echter geen enkele reden waarom vrouwen geen muziek zouden kunnen produceren, mixen of masteren. Sterker nog; Je hebt er typisch vrouwelijke eigenschappen voor nodig:
Je moet oog voor detail hebben.
Je moet kunnen werken in teams.
Je moet creatief zijn
Je moet je ego opzij kunnen zetten
Je moet een beetje mee kunnen voelen met wat andere mensen mooi vinden.

Verder wel een leuke site voor beginnende bandjes.

Genderneutraal componeren :D

Maar Scrape heeft wel gelijk; 'typisch vrouwelijke eigenschappen' zijn ook maar een stereotype, net als dat vrouwen niet zouden kunnen produceren. Beter weglaten.

Ik vind meisjes/jongens vraagstuk echt een van de lastigste onderdelen van mijn vak. Aan de ene kant willen we jongens en meisjes natuurlijk gelijk behandelen, maar aan de andere kant zien we iedere keer hetzelfde patroon: Jongens die direct achter de knoppen gaan zitten en meisjes die daarmee gereduceerd worden tot de rol van topliner. Jammer, want die meisjes moeten daar ook de kans toe krijgen, vinden wij. Er zijn op dit moment ook in de echter wereld meer vrouwelijke bouwvakkers dan vrouwelijke studio-engineers.

Dus extra aanmoedigen en zo, dacht wij. Maar dan steek je ook weer gelijk je hand in een wespennest van bewoordingen. We gaan, op basis van de bovenstaande feedback van Von Naphoven en Scrape, in ieder geval weer naar de tekentafel om deze bewoordingen aan te passen. Dank hiervoor, trouwens, we gaan ons best doen. .

Ik snap je dilemma, en in het hedendaagse politiek correcte mijnenveld is het ook moeilijk goed te brengen. Waarschijnlijk kom je al een heel eind als je 'typisch vrouwelijke eigenschappen' vervangt door 'eigenschappen die regelmatig aan vrouwen worden toegeschreven'. Je zegt dan eigenlijk precies hetzelfde, maar toch anders.

Geef de pagina een pakkende titel als 'Girl Power' en schrijf zoiets als:
Dacht je dat muziek produceren alleen iets voor mannen is? Think again! Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de onderstaande video's. Deze dames laten zien dat iedereen achter de knoppen kan gaan zitten om een vette track te produceren, zo lang je maar de juiste mentaliteit hebt en creatief bent.

Tot nu toe veel dank voor de hulp. We hebben de makkelijk toe te passen feedback inmiddels doorgevoerd en we gaan de komende maanden een poging doen ook de rest te behandelen. We laten de draad graag open staan voor andere toevoegingen en commentaren. Alles is zeer welkom.

Wellicht is het leuk als ik wat werk van onze 15/16 jarige leerlingetjes link?
Alles is zelfgeschreven en bedacht op basis van onze methode:
https://soundcloud.com/kkc-ckv

Back