Stupide,
Bedankt voor het kritisch luisteren. Zoals gewoonlijk heb je helemaal gelijk. Het "probleem" was dat de blokfluitspeler zelf de fluit heeft opgenomen met behulp van de microfoon van de laptop en dan in mp4 formaat. Het geluid had veel vreemde "artefacten" op zo maar te zeggen. Zij woont erg ver weg, dus even langskomen bij mij om een goede opname te maken zat er niet in. We waren al lang blij dat het stuk er überhaupt foutloos qua noten opstond. Wel is zo'n fluit een verrekt lastig ding om op te nemen. Door de vele (harde) boventonen zal de opname, denk ik, gauw clippen. Om de boel toch nog aanhoorbaar te houden heb ik wel achteraf eq toegepast, voornamelijk om het hoog wat te dempen. De slechte opname heb ik natuurlijk niet kunnen verbeteren, maar door het wat zachter in de mix te zetten en wat reverb valt het minder op. Ik heb wel bewust gekozen voor een totaalgeluid, mede ook door er een strings-achtige geluid onder te zetten. Ook dat maskeert de gebreken van de blokfluitopname. Misschien maken we nog wel een keer een goede opname, maar voorlopig hoef ik even geen Schubert meer, hoe mooi ik zijn muziek ook vind.
Nadat ik dit geschreven heb heb ik nog even rond 1:26 geluisterd. Dit is geen clippen, maar een (te) sterke aanzet van de blokfluit.