TR-909

Status
Please reply by conversation.

spdk

ech wel
Hallo,

Ik wil graag een TR909 kopen. Tips en adviezen zijn meer dan welkom.

Vriendelijk gegroet,

SPDK

Aan de hand van het serial number kan je kijken wat eraan verbeterd is ten opzichte van de oudere versies.
Wil je een stampende kick dan moet je eentje nemen hoger dan 381500, ik had een lagere, dan krijg je van die minder punchy kicks.

Ik zou zelf gaan voor een serial minstens hoger dan 415300, als je dan toch de hoofdprijs moet betalen, dan heb je wat schonere hihats en mooiere rimshot. Dat kan echt heel erg verschillen tussen 909's. Van gruis tot super clean, ook mbt de ride en crash omdat dat ook samples zijn. Zie de service manual:
http://privat.bahnhof.se/wb447909/dinsync/service_manuals/TR-909.pdf

attachment.php

Attachments

• TR909revisions_servicemanual.jpg
    TR909revisions_servicemanual.jpg
    86,2 KB · Bekeken: 52
Bedankt voor het leesvoer, dat begint al goed zo :okdan:

Kun je bij een 909 met een lager serienummer de componenten ook vervangen voor de typen die bij een 909 met hoger serienummver zijn gebruikt ?

Houdt er rekening mee dat ik bij het stellen van vragen, niet gehinderd wordt door enige kennis van solderen :)

In principe wel, ik heb een schrale poging gewaagd toendertijd: www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=23294

Maar ik zou eerder eentje kopen die fabriek uit al goed is. Ik heb 4 sets goeie samples van 4 verschillende 909's vergeleken en het verschil in bassdrum, frisheid van de snare en rimshot, de punch van de toms en de helderheid van de sampels (hihats, crash, ride) kan nogal verschillen. Mijn 909 was doffe ellende als ik zo terug hoor.

Tuurlijk kan dat, op de pagina's van de service manual die Niel heeft gepost staat exact wat er dan vervangen dient te worden.

Maar aangezien de 909 inmiddels een soort antiek musuemstuk is wat betreft prijs, zou ik dit zeker niet zelf doen als je geen soldeerervaring hebt. Laat dit doen door een gerenommeerde synth technicus, met bon en omschrijving van het verrichte werk, en bewaar ook de originele componenten.

In principe wel, ik heb een schrale poging gewaagd toendertijd: www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=23294

Maar ik zou eerder eentje kopen die fabriek uit al goed is. Ik heb 4 sets goeie samples van 4 verschillende 909's vergeleken en het verschil in bassdrum, frisheid van de snare en rimshot, de punch van de toms en de helderheid van de sampels (hihats, crash, ride) kan nogal verschillen. Mijn 909 was doffe ellende als ik zo terug hoor.

En die van een hoger serienummer waren toen ook beter?

Tuurlijk kan dat, op de pagina's van de service manual die Niel heeft gepost staat exact wat er dan vervangen dient te worden.

Maar aangezien de 909 inmiddels een soort antiek musuemstuk is wat betreft prijs, zou ik dit zeker niet zelf doen als je geen soldeerervaring hebt. Laat dit doen door een gerenommeerde synth technicus, met bon en omschrijving van het verrichte werk, en bewaar ook de originele componenten.

Dat vermoedde ik al, bedankt voor de tip. We hoeven met z'n allen in ieder geval niet bang te zijn dat ik ga solderen, dan fikt opzeker de hele straat hier af.

Status
Please reply by conversation.
Back