Pepsi test Reason

Ik vind het een beetje triest als je ego het niet kan verdragen wanneer er een apparaat niet goed gevonden wordt door iemand anders. Ik kan hier geen rekening mee houden. Ik lees ook wel eens dat iemand de Delta1010 een klote apparaat vindt, ik laat iemand daarmee in zijn waarde en dat zou ieder gezond mens moeten kunnen.
Als de reactie van Fuse representatief is voor de manier waarop er op dit bord gediscusseerd wordt ben ik weg hier. Opzich zou ik dat zonde vinden want ik zie hier ook genoeg leuke reacties.

En ohja Olaf,
Ik heb wel rekening gehouden met gainverschillen, en ik heb ook de samplerates enzo gelijkgehouden enzo.
Ik heb vanmiddag nog even geluisterd en ik hoor toch echt een fix verschil hoor.
Reason klinkt gewoon een stuk fletser en minder dynamisch in het laag.

Proberen julie anders ook even de pepsi test te doen, als het nu echt minder klinkt vind is dat ook belangrijk voor de Reason gebruikers om te weten (ook met lange tenen).

[/B]
8o) 8o) 8o) 8o) 8o) 8o) =) :stupid

Helaas,

Ik kan niet internetten thuis dus uhhh helaas. Ik zou zeggen probeer het zelf eens als je wilt.

Origineel geplaatst door olafmol

mm..interessant...zou jij ook een downmix kunnen maken in zowel reason als cubase van de sample die je hebt gebruikt, en die twee normalisen, en ze beschikbaar kunnen stellen op het forum?

Olaf

gaat ik ook doen...maar als het niet zo'n grote sample is kan je het toch ook ff op een floppy kwakken?

Olaf

Punt A van mij is inderdaad lomp en niet diplomatiek. Maar zoek maar eens na in de postings van maanden geleden die over hetzelfde onderwerp ging. Als je op reason zoekt krijg je al 118 topics waarvan er zo'n 10 of zo over alleen al de kwaliteit van het programma gaan.
Vandaar de rest van m'n punten die daar op in haakten.

Op de nl.techniek newsgroup stond ook ooit een keer een reactie van iemand beweerde een pro commerciele meneer te zijn en kraakte Reason af. En toen ik er op ging letten bleek voor mij dat hij eigenlijk gewoon gelijk had. Maar ik denk ook dat ze express concessies gedaan hebben aan de kwaliteit tbv het produkt zelf.

Dus probeer even door het ongezouten taalgebruik van mij heen te kijken want ik ben het gedeeltelijk met je eens.
Je zei dat dat het verschil met Cubase gigantisch was en dat je vrienden het veel slechter vonden klinken. En daarvoor dat veel mensen Reason gebruiken. Maken zij dan allemaal muziek die veel slechter is qua kwaliteit dan cubase?

Ik gebruik Reason via Rewire in Cubase dus dan is jouw stelling al min of meer te ontkrachten door het feit dat Reason eigenlijk een deel uit maakt van Cubase.

Maar het over de zeik raken van diverse personen waaronder ik. Het is heel makkelijk om met onhandig taalgebruik mensen over de zeik te helpen en dan zijn opmerkingen daarover nog penibeler omdat het dan kan escaleren. Maar soms kan een stevige discussie van mij best hoor.

Heb je in beide software pakketten de zelfde audio output geselecteerd. Ik bedoel dus bijv directx, Asio, etc.
Er zijn namelijk vaak meerdere drivers aanwezig.

Sander

mmm..als je een digitale downmix doet dan pak je de data voor de soundcard drivers weg voor zover ik weet en zou dat niet uit moeten maken..

wat ik ga doen: ik pak 1 sample, knal die in nuendo, en in de NN19 sampler van Reason...mute alle EQ's etc. probeer zoveel mogelijk gain te krijgen, mute verder alle andere kanalen, zet in reason de sample op de root-key, disable de filter en envelopes en zet em op high quality interpolation, en ga dan in beide de boel naar .WAV downmixen.... dat ga ik vervolgens normalisen en door een freq spectrum analyzer gooien...ben benieuwd wat ik ga zien

Olaf

Ja Olaf dat lijkt me de meest objectieve methode. Het beluisteren van verschillen kan ook nog vertekend worden door de kwaliteit van het gehoor van de luisteraar, discodoofheid enzo.

OK heren, een lekker scherpe discussie. Kan ik persoonlijk wel waarderen.

Wanneer komt die Pepsi test?

Greetz,

Yawgmoth

Ik meen dat de sampler juist een van de betere delen was van Reason juist. Schijnt erg weinig bijgeluiden te maken als je een sample op een anders dan eigen snelheid afdraait.

Het draait om de VA synths die er in zitten waarschijnlijk. Tja die kun je nooit 1:1 met elkaar vergelijken natuurlijk. Denk dat het ook een kwestie van smaak is.

Olaf gaat het nog eens testen ik ben benieuwd wat hij er van vind.

En tja het is ook wel een kwestie van smaak maar toch,,,, als dingen doffer gaan klinken en dynamiek verloren gaat,,,,, dat vind niemand wenselijk lijkt mij.

Origineel geplaatst door Sycorax
ik ga toch met bopaphat mee... Reason klinkt inderdaad minder dynamisch (zeker als je samples laadt). Maar dit is te wijten aan het CPU-zuinige algoritme dat Reason ervoor gebruikt.

Oh ja? Vertel eens, hoe het zit dan? Ben wel benieuwd namelijk. :)

Ja idd, heb het eens een keer gelezen op www.propellerheads.se

Ga ff kijken... :)

Tuurlijk, ze zetten op hun site dat het qua geluid niet super is.

Zelf heb ik net bij Prpellerheads op de musikmesse de officiele demo CD gehaald met o.a. ReBirth en Reason.
Ik moet zeggen, in de demo songs zit wel vette ruis. Maar dat kan aan de fx'en in de songs liggen. Verder: echt gaaf!
Zodra REASON2 uit is ga ik het meteen kopen!

Origineel geplaatst door sander
Heb je in beide software pakketten de zelfde audio output geselecteerd. Ik bedoel dus bijv directx, Asio, etc.
Er zijn namelijk vaak meerdere drivers aanwezig.

Sander

Het zit zo:
Eerst Cubase opstarten.
Je moet dan eerst in Cubase de ReWire kanalen die je wilt gebruiken inschakelen (je kunt voor alleen stereo kiezen, maar ook individuele om die dan in Cubase ipv in REASON van fx te kunnen voorzien, je kunt dan weer al je VST plugins inzetten).
Daarna start je REASON op. REASON komt dan terug in Cubase in de ReWire kanalen in je audiomixer. Dan kun je die weer lekker routen zoals je bij audio gewend bent.
Je hoeft dan in REASON NIETS in te stellen. NOP, NADA.
Echt super, dat ReWire.

ik ga toch met bopaphat mee... Reason klinkt inderdaad minder dynamisch (zeker als je samples laadt). Maar dit is te wijten aan het CPU-zuinige algoritme dat Reason ervoor gebruikt.

zo dat vinnik spannend! heb je de Reason code reverse engineered? lijkt me sterk ;)

volgens mij kost het meer CPU om een sample te veranderen dan om em gewoon netjes 1 op 1 af te spelen nl.

ik heb ooit eens ergens een thread gezien over de anti-aliasing by transposen van verschillende samplers...daarin werden zowel hardware als geluidskaarten (sb live) als software zoals orion en reason getest.....ik geloof dat de SB live daar als beste uit de bus kwam op het gebied van minimale aliasing bij transposen van samples.....akai kwam er heel slecht uit, en reason ergens in het midden.....

ik zal eens kijken of ik bij de props wat info kan wegtrekken over bepaalde optimalisatie die ze toepassen..lijkt me dat de grootste optimalisaties meer in de filter, mix, synth, effect/EQ en anti-aliasing algo's te vinden zijn..

heb gisteren snel ff wat getest, en zag wel veranderingen in de audio, maar niet zozeer in de frequentie-gebieden, maar meer in de headroom...het lijkt alsof reason samples wat zachter afspeelt, waarschijnlijk om meer headroom te kunnen krijgen voor alle devices...

maaaaarr...misschien ben ik ook niet de best geschoolde persoon om hier uitspraken over te doen, heb geen theoretische audio educatie ofzo...als er hier mensen rondlopen die dit wel hebben, misschien interesse?

Olaf

Wellicht dat het met de filters te maken heeft. Want bij digitale filters spelen ze meestal vals door te smokkelen met de amplitude zodat ze een soort resonance kunnen emuleren.
En dat het emuleren van een betere analoge gesimuleerde filter meer rekentijd kost.
Volgens de website zou Reason (voor PC) minimaal 160 stemmen tegelijkertijd aan moeten kunnen en dat is voor een software pakket zoals dat nogal redelijk veel dacht ik zo.

En misschien dat ze qua floats berekeningen ook een bitje weggooien wat meestal toch ook weer ongv. 0.5dB is. Helemaal al als je maar 16 bits neemt om mee te rekenen. Zal waarschijnlijk wel 24 zijn of zo terwijl cubase bijv. 32 bits gebruikt (of wellicht meer? Want de nieuwste Waves plugins zijn 48 bitters)

Maar als je dus rewire gebruikt kun je altijd nog in cubase de reason kanalen bijregelen met een expander VST FX of zo. Dat maakt qua geluidskwaliteit het weer een beetje goed.

voor het testen heb ik de filters van de NN19 uitgezet....dat kan je voor de test dus weglaten...

volumeverschil is toch wat anders dan verschil in geluidskwaliteit? (ja harder wordt door veel mensen wel als beter klinkend ervaren)

Olaf

Origineel geplaatst door fuse

Tuurlijk, ze zetten op hun site dat het qua geluid niet super is.

Nee, ik heb toch niet gezegd dat de propellerheads dit zelf zeiden... Ik heb het op het forum gelezen. En de kerel die dit zei bleek in mijn ogen er wel wat van te kennen...

Maar hier heb je toch echt geen technische uitleg voor nodig... Ik hoor wat ik hoor en als ik mijn wav bestand afspeel met Sound Forge klinkt deze file meer dynamisch dan wanneer ik hem in de NN19 plaats...

Greetz

Origineel geplaatst door fuse

Op zo'n arrogante manier je mening deponeren en waarschijnlijk zonder na te denken over het min of meer beledigen van Reason gebruikers.

Ik vind het totale onzin dat je geen kritiek zou mogen leveren op software of hardware, alleen omdat iemand die dat gebruikt dan beledigd zou kunnen worden. Waarom zou je zulke kritiek nou persoonlijk moeten opvatten? Als je het er niet eens bent, kom dan gewoon met tegenargumenten zonder er emotioneel over te doen.

Back