Minimoog Model D - Re-issue in Amsterdam?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

fourier

FFT
Is er iemand in Amsterdam die een Minimoog Model D - Re-issue heeft staan en waar ik even een uurtje op zou mogen spelen?

Ik overweeg er een te kopen maar wil hem eerst even bespelen. Als iemand er een weet te staan in een winkel in Amsterdam of directe omgeving is dat natuurlijk ook goed om te weten.

Alvast bedankt :okdan:

Voor de prijs kun je net zo goed voor het origineel gaan?
Nothing beats the real thing.

Da's niet helemaal waar als je een betrouwbaar model wil die over het gehele bereik in-tune blijft. En daarbij....elke Minimoog Model D die ik de laatste maanden ben tegen gekomen moest ge-serviced worden....en da's niet goedkoop kan ik je zeggen.

En daarbij....de re-issue is The Real Thing. Maar die discussie wil ik niet aangaan. :mega:

We hebben op Synthforum onlangs de test gedaan met originele model D's naast de re-issue. Kan boeiend zijn om dat toch eens te lezen. Verder moet je vooral kopen waar je je het best bij voelt, is dat een re-issue dan heb je er in ieder geval een heel mooi gebouwd en goed klinkend instrument aan!

Die heb ik ik voorbij zien komen. Heel erg leuk en interessant maar hoewel ik een erg grote synth freak ben ben ik niet van mening dat als iets oud is ook meteen beter is. En waar ik de Minimoog nodig voor heb is betrouwbaarheid een erg grote factor.

Maar zoals ik al zei...ben niet geinteresseerd in een discussie welke beter is. Wil gewoon een winkel weten waar ik er een kan proberen of misschien even bij iemand in de buurt als dat kan.

ik heb mijn model d onlangs verkocht aan een forum lid hier.. (leo) die constateerde ook de nodige ontstemmingen en golfvormen die door elkaar heen liepen... heb deze 30 jaar in bezit gehad en de eerste 10 jaar met veel plezier in de studio gebruikt.... daarna 20 jaar niks staan doen.. dat was duidelijk funest......

ik heb mijn model d onlangs verkocht aan een forum lid hier.. (leo) die constateerde ook de nodige ontstemmingen en golfvormen die door elkaar heen liepen... heb deze 30 jaar in bezit gehad en de eerste 10 jaar met veel plezier in de studio gebruikt.... daarna 20 jaar niks staan doen.. dat was duidelijk funest......

Ik heb ook perioden dat ik door werkdrukte geen tijd heb om de crib in te duiken, zet af en toe de spanning er gedurende een kwartier erop om de boel niet te laten vast roesten ;)

Mijn ervaring is ook dat de meeste Minimoogs geserviced moeten worden....althans...die ik 2dehands ben tegen gekomen. Die apparaten moet je niet stil laten staan...da's idd zeer slecht. Kosten zijn ook erg hoog in zo'n situatie.

Ik heb een super betrouwbare Mini nodig en ben tot de conclusie gekomen dat dat een re-issue moet worden. Ik blijf wel zoeken naar een goede oude...ik houd van dat verweerde hout :D maar 't erg moeilijk helaas.

Ik begrijp wel niet zo goed waarom hier gesteld wordt dat reparatie aan een Minimoog zo duur zou zijn. Er zitten niet veel printplaten in met niet veel onderdelen, en wat erop zit is op een uitzondering na courant spul. Ik kan me niet meteen veel synths voor de geest halen die goedkoper te servicen zijn op technische grond want veel meer basic dan dit wordt elektronica niet.

Ik heb contact gehad met MarcMarc over het servicen van een originele minimoog en dat was niet mis qua kosten. Niet dat MarcMarc duur is maar als een minimoog lang niet is gebruikt is er veel mee mis en moet er gewoon veel gebeuren.

In dit specifieke geval moeten de key bushings vervangen worden, de prints gerecapped, veel pots en schakelaars schoon worden gemaakt of vervangen en dan moeten de oscillatoren gestemd worden. En dan zit er ook nog geen midi in en geen garantie dat er in de (nabije) toekomst toch nog iets aan de hand is. Daarbij blijken de meeste minimoogs niet zuiver te zijn over het gehele bereik en dat ook bijna onmogelijk is te bereiken. En dat in nu net erg belangrijk voor mij.

Geloof me...'t loopt aardig in de papieren zo'n grapje. Ik denk ook dat een minimoog nu niet het meest veilige investment object is met een reissue op de markt die superstabiel is, heel goed klinkt en standaard midi heeft. En zeker de komende 10 jaar zonder problemen kan doorkomen. En dat is er ook nog eens een Behringer kloon die op de markt komt voor slechts €299,-....en die blijkt ook heel erg goed te klinken.

't Is omdat ik echt een minimoog nodig heb ander zou ik zo die Behringer kopen maar da's geen optie helaas.

De klank is echt heel verschillend
Een 300-400 euro kan revisie van de model-d wel kosten
Zet er tegenlijk cv/trig op en callibreer mbv je kenton midi interface/ pro2000 of zo
Maarten al eens gepolst en/ of siebengewald ?
Maar goed ieder z'n meug
Qua uitzien lijkt ie in ieder geval meer op een model-d dan de behringer inderdaad :-)
Qua klank komt ie iets meer in de richting dan bv de voyager, maar of dat verschilletje 3500euro waard is ??
Misschien kan je er ook een huren ?

Mooi hoe iedereen probeert fourier te bekeren tot een oude bak in plaats van gewoon zijn vraag te beantwoorden :D

Ja en leuk dat fourier er niettemin serieus op ingaat en nog wat interessante bevindingen deelt.

Daarbij blijken de meeste minimoogs niet zuiver te zijn over het gehele bereik en dat ook bijna onmogelijk is te bereiken.

Ik ben geen grote expert maar na het bouwen en stemmen van mijn CrowBX verbaast het mij niet om dit te lezen. Goede pitch tracking hangt oa af van de lineair-exponentieel converter in elk van de VCO's en dat is omwille van de complexiteit een 'onvolmaakte' analoge benadering van het wiskundige ideaal.

Wat ik me dan wel afvraag is waarom het beter is in de reissue. Zit daar een ander converter circuit in? Andere onderdelen?

Is er iemand in Amsterdam die een Minimoog Model D - Re-issue heeft staan en waar ik even een uurtje op zou mogen spelen?

Ik overweeg er een te kopen maar wil hem eerst even bespelen. Als iemand er een weet te staan in een winkel in Amsterdam of directe omgeving is dat natuurlijk ook goed om te weten.

Alvast bedankt :okdan:

You have mail!

Mooi hoe iedereen probeert fourier te bekeren tot een oude bak in plaats van gewoon zijn vraag te beantwoorden :D

Nou , jij weet natuurlijk niet wat er nog allemaal achter de schermen via pb en zo wordt meegedacht en meegewerkt om de vraag te kunnen oplossen :-)
( tenzij je als moderstor natuurlijk de pb's zou mogen lezen.)
Maar goed , iedereen is behulpzaam toch, geen noodzaak voor betweterigheid alhier

Verbaasd me dat er kennelijk niet zoveel reissues op het forum zijn, de enige die ik ken heeft wel al diverse forumleden als baasje gekend ..

Mijn Minimoog Model D heb ik verkocht een aantal jaren geleden. Om reden dat ik plaats vrij wilde maken. Ik mis 'm niet echt, hoewel ik nu wel weer aan die Behringer Model D clone zit te denken. Een re-issue schijnt wel iets anders te klinken, moet hoe belangrijk is dit (minieme) verschil met het origineel voor je? En daar zit onderling ook verschil tussen. En een nieuwe Model D re-issue geeft toch wat meer zekerheid. En ik begrijp dat fourier een Behringer ook goed genoeg zou vinden, maar dat hij NU een Minimoog nodig heeft.

En daarbij....de re-issue is The Real Thing. Maar die discussie wil ik niet aangaan.
Maar zoals ik al zei...ben niet geinteresseerd in een discussie welke beter is.
Daarmee lijkt het mij wel duidelijk dat fourier zijn beslissing al genomen heeft. :)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back