Uw favo Spring-reverb

Fostex 3180 - Hij is gewoon heel lekker om zachtjes over je mix te gooien en stereo
Yamaha PG1 - De enige spring verb die ik heb die goed met percussie omgaat (Snare & kicks vooral)

Ik heb ook een RE-201 maar daarvan gebruik ik de revreb heel weing

AKG BX15. Mooie rail en brede sound.
(BX20 vind ik iets minder mooi maar heeft wel een wat dikkere sound, wat voor mij geen pre is).

RE201/301/501 vind ik ook een mooie spring hebben. Deze kan mooi oversturen. Iets wat ik graag gebruik.

Yamaha PG1: die spring zal ik ook eens checken:)
Ik gebruik de PG1 eigenlijk alleen maar als preamps.
Ik ben benieuwd RSB

Ja ik snap precies wat je bedoelt met snaar+overdezeik :)
Zelfs een AKG reageert op drums "twangy" en relatief ongedefinieerd.

Ik heb hier in de studio:

Great British Spring
DOD R845
Roland RE201 Space Echo
Knas Ekdahl Moisturizer

Vooral de British Spring is heel erg mooi. Lang en diepe klank. Ook de DOD is verrassend mooi. Kan bij een klein beetje "send" heel subtiel klinken. De RE201 gebruik ik af en toe om een geluid wat aan te dikken en de Knas (bijna) alleen in mijn modular setup.

Ik zou er erg graag een AKG BX15 of BX20 bij willen hebben. Maar ik kom ze bijna nooit tegen.

;)

681592d1501470604-fostex-3180-spring-tank-20170730_224015.jpg

Ik hou van spring reverbs..
Ik heb:
Re-201
AKG BX5
D&R Stereo Reverb model II
Furman Rv1
Telefunken Echomixer

Ik heb eigenlijk geen favoriet. De BX5 is wat subtieler dan de D&R. Dat is echt een karakterbak met die eq settings. Dat kan vrij extreem gaan. De RE-201 gebruik ik meestal in combi met de delay over gitaar ofzo. Maar ik kan er ook samples doorheen gooien wat fijn kan klinken,
De telefunken is ook een mooi ding. Geen controls voor de reverb maar als je de ingang overstuurd klinkt alles 10x beter. De furman heb ik net gekocht maar nog niet getest..

Mijn favoriete springreverb?.. hmm eens denken.
Nou ja, ik heb er maar eentje:

attachment.php

De Roland PA-150 Voorversterker/mixer met ingebouwde springreverb. Uit eind jaren 70/begin 80. Volgens mij is de springreverb hetzelfde als in de RE-201 Space Echo. Ik had deze voor mijn TR-808 maar die heb ik inmiddels niet meer. Hij is te koop voor de liefhebber voor 500 eurootjes in goede staat incl, flightcase.

Attachments

• 595f97fc62457a001ad2487b.png
    595f97fc62457a001ad2487b.png
    658,5 KB · Bekeken: 190
Roland jazz chorus 55. Heerlijke spring. En een hemelse. Chorus en een duivelse distortion op de koop toe.

De D&R stereo spring reverb model II was altijd mijn go-to reverb, ook voor live audio klusjes. Heerlijke filters ook! Helaas is hij een paar jaar terug tijdens een klusje ontvreemd :(

Een Great british spring reverb lijkt me gaaf om ooit hier te hebben staan. Die klank is geweldig.

Fairchild 658
Met drie getunede "hammond veren "
Klinkt wel goed
Vooral voor analoge synths

Vreemd dat de D&R spring reverb hier zoveel lof krijgt.
Mijn persoonlijke ervaring van mijn toen nieuwe D&R [ en voor mij de enige betaalbare] dat de reverb erg donker was, voorbij de instelling 9.00 uur merkbaar ging ruisen . en niet echt lekker klonk op synths.
Ook had die nul karakter.
Op het laatst zette ik heb maar in achter de gitaar ...

Maar zoals verteld.. het was allemaal persoonlijk he ;)
Als het voor jou wel werkt .. top !!!
Wat wel cool was , was de mooie ophanging van de veren.

Back