Oplichting op tweedehands verkoopsites (marktplaats, 2dehands etc.)

Conclusie:
Via Marktplaats.nl kun je bij voorafbetaling niet iets van enigerlei waarde - louter op fingerspitzengefühl - laten toesturen.
[Ver in het verleden wellicht wel, maar de financiële risico's zijn anno 2017 simpelweg te groot worden]

Laat Marktplaats.nl eerst maar eens dé (noodzakelijke) stappen nemen die ook echt bescherming bieden tegen internetfraude / dergelijke malafide praktijken.

Een IP-adres blokkeren heeft mijn inziens weinig nut, want een hardnekkige misbruiker kan dan altijd nog toegang krijgen via een proxy server (of hij/ zij kan ook naar een internet café gaan).

Precies. Ik heb het idee dat ze niet al te technisch getalenteerd zijn daar. Moeten ze natuurlijk een extern voor inhuren. Is ze te veel moeite.
MP is van eBay dus zo dom zijn ze niet. Maar wellicht weegt het voordeel niet op tegen de kosten (volgens hun perceptie dan).

fotos vragen met iets specifieks doe ik tegenwoordig sowieso

ik snap niet dat MP niet op een bepaalde moment op IP adress gaat blokeren?

IP adressen zijn niet persoonsgebonden. Afhankelijk van je provider krijg je om de zoveel tijd een nieuwe en in veel gevallen zoals op scholen of bij bedrijven zitten er veel meer mensen achter 1 IP. Dus IP adressen blokkeren dupeert veel meer mensen dan de oplichters. En oplichters hebben dit zo door en gaan dan vanaf het gratis wifi bij de mcdonalds advertenties plaatsen.

200 km rijden gaat je met auto / OV ca. 40 euro kosten. Nou, dán moet het voor mij toch wel iets zijn wat minstens 400 euro kost.

Spullen van Marktplaats.nl - goedkoper dan 100 euro - laat ik wel opsturen, mits ik deze met PayPal kan betalen. En ook eerst duidelijke (en zeer recente) foto's gezien heb.

Fraudeurs haken af als je zegt dat je de spullen komt ophalen. Dat heb ik één keer gehad.

Ik hou op marktplaats de verkoper eerst voor de gek als ik iets wil kopen wat niet de moeite is om op te halen!
Bij het eerste contact gewoon zeggen dat je in de buurt woont en het item persoonlijk wilt ophalen, als hij/zij zijn/haar adres heeft gegeven even een paar dagen wachten.
Meld de verkoper zich weer wanneer je wenst langs te komen vertel je hem dat je het toch maar opgestuurd wilt hebben en mocht er toch niet iets in de haak zijn heb je i.i.g. zijn adres om alsnog verhaal te gaan halen.
Zo doe ik het altijd, en gelukkig voor de verkoper heb ik nog nooit verhaal hoeven halen.

Ja, dat heb ik ook wel gedaan. Maar dankzij jouw post heeft dat binnenkort geen zin maar. :frons::P

Vandaag bijna opgelicht door ene Marcel Breunken. Lijkt zo in dit hele verhaal te passen, al kan ik het niet bevestigen aangezien de advertentie is verwijderd nadat ik hem vroeg waarom hij Bunq gebruikte.

edit: zie net dat ik de advertentie nog open had staan, moet wel dezelfde zijn:

Te koop ;

Korg Monologue Analoge Synthesizer Blauwkleurig

momenteel nog in een zeer nette staat heeft zoon 2 maandjes erin gestaan maar zelde aangestaan
maar wegens bestelling van nieuw aparatuur en n kleine omdraai in de studio is het voor mij niet meer nodig deze te gebruiken vandaar de verkoop

alle toebehoren zijn aanwezig met doos
Graag bieden naar waarde
Af te halen in Rosmalen
Verzending eventueel mogelijk

Hé Fruitsalade, ja, dat is 'm. Ik heb hem gemeld bij Marktplaats en daardoor is hij waarschijnlijk weggehaald.

Ik herkende zijn taalgebruik en zijn methode. De foto van die Monologue kwam zoals gewoonlijk van eBay:
https://www.ebay.com/itm/KORG-Monol...thesizer-Mono-Synth-Blue-ARMENS-/142406897979

Het is dezelfde oplichter die ik in dit draadje heb beschreven -- z'n twintigste account al dat ik heb gezien. Het stramien van de tekst in het zoekertje is altijd hetzelfde, items en foto's keren af en toe terug bij een volgende poging onder een andere naam.

Kent iemand hier [SNIP] uit Den Haag oftewel Studio 101 op marktplaats?

Ben bang dat ik door hem ben opgelicht.. Heb al anderhalve week geleden betaald en mijn synth nog niet gekregen.. Hij heeft maandag 16 oktober nog een bericht gestuurd dat de betaling binnen was en hij zou hem woensdag opsturen omdat hij even "de stad uit" was.

Sindsdien niets meer van hem gehoord. Heb meerdere berichten gestuurd via marktplaats, whatsapp en geprobeerd te bellen. Via marktplaats wel iedere keer groene vinkjes (dus gelezen), maar geen reactie. Bij bellen ging hij de eerste keer wel over, maar na een paar keer werd ik weggedrukt. Daarna heb ik een whatsapp berichtje gestuurd, maar nooit reactie op gehad. Sindsdien gaat de telefoon niet eens meer over, maar krijg ik zo'n toontje van 'nummer niet bereikbaar'.

Toch waren alle tekenen wel goed: ik kon zijn schildersbedrijf met adres en telefoonnummer op meerdere sites vinden, ik kon zijn facebook account vinden en dit leek geen nepaccount. Hij was namelijk al jaren actief, postte ook berichten en fotos (openbaar) en hier werd ook door vrienden op gereageerd. Hij had zo'n 115 vrienden. Ik vond zelfs een foto van hem met synthesizers etc. en zelfs de synth die ik heb gekocht had hij op facebook staan met nog een paar andere synths. Ook had hij een foto gemaakt met de synth met daarop een papiertje met mijn naam (als in 'gereserveerd').

Na een week heb ik gedreigd dat als hij niet snel iets laat horen, ik aangifte doe bij de politie. Een dag later was ineens zijn facebook account verwijderd!! Gelukkig heb ik foto's etc. bewaard, maar ik vind het wel heel vreemd. Ik heb zo veel informatie van hem en juist dat zijn facebook ineens verwijderd is na mijn dreigement bevestigt eigenlijk dat hij daadwerkelijk die persoon is.

Ik wou hem eigenlijk nog een dag langer geven om iets van zich te laten horen, maar toen ik erachter kwam dat hij ineens zijn facebook had verwijderd, vertrouwde ik het niet meer en heb ik maar direct aangifte gedaan en het aan marktplaats.nl gemeld. Inmiddels is hij op marktplaats ook geblokkeerd.

Als de politie hem niet te pakken krijgt, krijg ik hem wel...

In de bijlage foto's van hem! [VERWIJDERD]

Last edited by a moderator:
Je zet hier foto's neer van iemand waarvan je niet zeker weet of je met hem contact hebt gehad. Kan ook iemand zijn die zijn identiteit geleend heeft.

edit: Nee, ik vergis me, dat verhaal over die foto met dat briefje is wel heel bizar! Lijkt me geen lastige zaak voor de politie.
En heel verstandig om een en ander te downloaden. Wel vervelend dat dat tegenwoordig nodig is.

Laatst gewijzigd:
Je zet hier foto's neer van iemand waarvan je niet zeker weet of je met hem contact hebt gehad. Kan ook iemand zijn die zijn identiteit geleend heeft.

edit: Nee, ik vergis me, dat verhaal over die foto met dat briefje is wel heel bizar! Lijkt me geen lastige zaak voor de politie.
En heel verstandig om een en ander te downloaden. Wel vervelend dat dat tegenwoordig nodig is.

Ja ik heb even getwijfeld of ik dat kon maken, maar als ik goed redeneer weet ik toch echt zeker dat dit de persoon moet zijn.

Kan niet bedenken hoe hij slachtoffer zou zijn geworden van identiteitsfraude.
Ook het rekeningnummer stond bij de bank bekend als [VERWIJDERD] (tegenwoordig wordt dat bevestigd in de Rabo app).

Ik kan ook niet verklaren waarom hij niet reageert, maar wel iedere keer alle marktplaats berichten heeft gelezen. En het is te toevallig dat ineens zijn facebook account verwijderd is. Als het om identiteitsfraude zou gaan, waarom zou de dader dan zijn facebook account verwijderen?

Maar inderdaad, zou geen moeilijke zaak moeten zijn, al heb ik ook geen hoge pet op van de politie in het algemeen..

Last edited by a moderator:
Nou ja, stel dat zijn FB-account was gehackt om zo iets te verkopen, dat zou nog een mogelijkheid kunnen zijn. Maar met die bankrekening wordt het wel heel geraffineerd... Meer iets voor een hele grote deal, niet voor een synthesizertje (?).

Ja ik heb even getwijfeld of ik dat kon maken, maar als ik goed redeneer weet ik toch echt zeker dat dit de persoon moet zijn.

Bericht door een moderator:
Ik heb de identificeerbare zaken uit je post verwijderd aangezien we dat hier niet toestaan.

Back