Oplichting op tweedehands verkoopsites (marktplaats, 2dehands etc.)

Twist! Zijn facebook account is ineens weer online!

Maar krijg nog steeds geen contact.. Toch krijg ik de indruk dat het toch geen oplichter is. Anders wel een hele slechte!

Marktplaats introduceert "gelijk oversteken" dienst:
Marktplaats maakt geld voor verkoper voortaan pas vrij na ontvangst pakket

Marktplaats introduceert in het najaar de dienst 'Gelijk Oversteken'. Daarmee wordt het geld dat een koper betaalt pas aan de verkoper gegeven als het pakket ontvangen is.
Dat zegt Olivier van Duin, directeur van Marktplaats, in het AD.

Zodra er een overeenkomst is gesloten tussen een koper en verkoper, stort de koper geld op een derdenrekening. Pas als de koper aangeeft dat het pakje binnen is, krijgt de verkoper zijn geld.

Laat de koper binnen zeven dagen na verzending weten dat het pakketje niet is aangekomen, dan wordt het geld niet overgemaakt. Laat de koper daarentegen niets van zich horen, dan krijgt de verkoper alsnog zijn geld.

Marktplaats werkt voor de dienst samen met Online BetaalPlatform. Het gebruik van de dienst kost de koper 2 procent van het aankoopbedrag.
bron: https://www.nu.nl/internet/4982837/...koper-voortaan-pas-vrij-ontvangst-pakket.html

Goed nieuws dat MP dit zelf gaat aanbieden, en dat je geen externe escrow-service hoeft voor te stellen.
Als de andere partij hiertoe niet bereid is weet je genoeg. Mogelijke smoes: "Als je het geld nu overmaakt naar mijn rekening heb je hem morgen al in huis en hoef je niet te wachten. Bovendien is er al een andere belangstellende".

Twist! Toch krijg ik de indruk dat het toch geen oplichter is. Anders wel een hele slechte!

dat kan je op 2 manieren bekijken: het is niet goed om mensen op te lichten, dus is een oplichter per definitie slecht.

maar facebook up/down/up - maakt m nog geen slechte oplichter. voorlopig heeft ie jouw centen en heb jij geen synth.

hoe fijn is dat - je stuurt iets op, maar als de koper beweert dat ie het niet heeft gekregen, krijg jij je geld niet.
dat wordt een hele heisa voor marktplaats en het zal vast wat gaan kosten. een volgende stap in de lange wandeling van ebay om zoveel mogelijk geld te verdienen aan het heen en weer geschuif van gebruikte spullen.

[...]
Hoe fijn is dat - je stuurt iets op, maar als de koper beweert dat ie het niet heeft gekregen, krijg jij je geld niet.
Precies, eerste dat ik dacht. Ik neem aan dat MP hier een oplossing voor heeft. Blijft altijd een kwestie van vertrouwen op MP.

Dat was inderdaad ook het eerste wat ik dacht, gaan kopers zeggen dat ze de spullen nooit hebben gekregen, of het is defect aan gekomen. Het internet staat vol met dat soort verhalen.

En jij als verkoper je geld niet krijgen en je spullen kun je naar fluiten. Het zal fijn zijn als de oplichters zo verdwijnen, maar het boort meteen een nieuwe zwendel aan.

Je kan dan toch verzenden via post.nl en verlangen dat er voor ontvangst getekend moet worden?
En pas dan wordt het geld over gemaakt.
Als je tekent voor ontvangst en het zit er niet in is dat je eigen onoplettendheid in ieder geval maar op deze manier wordt een hoop oplichting uitgesloten.
Ik vind het in ieder geval een hele goede stap van mp.
Slim bekeken ook want al dat geld wat 1 a 2 dagen op de tussenrekening van mp staat kunnen ze rente op vangen, mooi verdien model.
Zo hebben alle partijen er hun voordeel van.

Slim bekeken ook want al dat geld wat 1 a 2 dagen op de tussenrekening van mp staat kunnen ze rente op vangen, mooi verdien model.

Dat zal met de huidige rentetarieven geen vetpot zijn. Maar ze vragen voor deze dienst 2% van de transactiewaarde, dus daar verdienen ze op.

Een rating systeem zou beter werken, maar daar verdienen ze niks aan. Het is wel duidelijk dat marktplaats het belang van zijn gebruikers niet voorop heeft staan.

Zelfs dat kun je faken door oplichters/fake accounts elkaar goede ratings te laten geven. Uiteindelijk is geen enkel systeem 100% waterdicht.

Gelijk overstekken klinkt leuk maar is Mss net zo erg. Zegt de persoon dat hij geen apparaat heeft ontvangen. Wat dan ? Maar we gaan het zien.

Ik hou op marktplaats de verkoper eerst voor de gek als ik iets wil kopen wat niet de moeite is om op te halen!
Bij het eerste contact gewoon zeggen dat je in de buurt woont en het item persoonlijk wilt ophalen, als hij/zij zijn/haar adres heeft gegeven even een paar dagen wachten.
Meld de verkoper zich weer wanneer je wenst langs te komen vertel je hem dat je het toch maar opgestuurd wilt hebben en mocht er toch niet iets in de haak zijn heb je i.i.g. zijn adres om alsnog verhaal te gaan halen.
Zo doe ik het altijd, en gelukkig voor de verkoper heb ik nog nooit verhaal hoeven halen.
En als de verkoper dan na al dat lijntrekken je adres krijgt denk ie vast 'digi loog' :D maar wel slim verder :)

Vervelend al die oplichters. Maar maakt niemand zich meer zorgen over de staat en werking? Het is me het laatste tijd toch redelijk vaak gebeurt dat ik (zelfs bij afhalen) ben geconfronteerd met dingen die het niet goed deden of andere mintheden (slijtage of krassen terwijl er nieuwstaat vermeld werd).
Of iets ontvangen wat transportschade had opgelopen..

Ik snap dat niet iedereen altijd in de gelegenheid is en een vervoermiddel heeft maar het blijft dus gewoon een loterij.. als je uberhaupt al iets krijgt.
Probeer het wel altijd te combineren en de afspraken maak ik soms een week (of nog langer) vooruit.. maar als het goed is en je hebt een deal moet dat allemaal geen probleem zijn en anders gaat het volgens mij ook nooit een goeie deal worden. :) Het verzenden is voor een verkoper ook maar dienst waar hij niets voor krijgt.

Misschien gaat dit allemaal niet op voor die typische stealdeals, waar je bij voorbaat al iets hebt van; hmmm.......?? Die worden (als ze wel echt zijn) ook nooit verzonden.. maar meteen voor je neus weggekaapt door mensen die er 24/7 klaar voor zijn om in de auto stappen en het af te halen. Maar dat is vast niets nieuws :D

het begint met 2%

Ik vind 2 euro op elke 100 geen probleem als je daar voor een behoorlijk deel de oplichters uit het systeem haalt.

Maar maakt niemand zich meer zorgen over de staat en werking? Het is me het laatste tijd toch redelijk vaak gebeurt dat ik (zelfs bij afhalen) ben geconfronteerd met dingen die het niet goed deden of andere mintheden (slijtage of krassen terwijl er nieuwstaat vermeld werd).
Of iets ontvangen wat transportschade had opgelopen..

Da's mede de reden dat ik als het om wat grotere bedragen altijd wil kijken en ophalen.
Als de afstand meer dan 100 km is dan wil iets voor een bedrag onder de 25 euro er wel op wagen maar daarboven kom ik gewoon langs of het moet erg ver zijn zoals België bijv.
Dan let ik op hoe de persoon antwoord, probeer ik eerst even te bellen want uit al die dingen kan je in een aantal gevallen toch aanvoelen met wat voor vlees je in de kuip zit.
En soms heb ik ook wel de advertentie voorbij laten gaan want als het om iets gaat wat met regelmaat op het forum of op mp staat dan wacht ik desnoods een paar maanden of een half jaar.

Maar maakt niemand zich meer zorgen over de staat en werking?
Zorgen maken snijdt geen hout, maar inderdaad loop je bij opsturen risico dat er iets niet in orde is. Voor 2x transportschade, 1x waterschade en 2x niet ontvangen is een oplossing gekomen zonder dat het mij geld kostte.
Wel een keer flinke krassen (bij afhalen) terwijl er in de advertentie "nieuwstaat" stond en een keer een apparaat (toegestuurd gekregen) dat niet goed werkte terwijl dit wel 'gegarandeerd' was door de verkoper. Schade viel erg mee: ca. € 100,-- Maar als ik alles opgehaald zou hebben wat ik ooit via marktplaats.nl gekocht zou hebben, dan had mij dit aan reiskosten (en tijd) veel en veel meer gekost. Ik zie die € 100,-- schade dan ook meer als een 'normale' onkostenpost.

Als de afstand meer dan 100 km is dan wil iets voor een bedrag onder de 25 euro er wel op wagen maar daarboven kom ik gewoon langs.....
200 km rijden gaat je met auto / OV ca. 40 euro kosten. En dan gaat iets van 30 euro je dus 70 euro kosten. Dat zou ik niet zo gauw doen...

Bron: AD 30-10-17
Justitie dwarsboomt malafide webshop

Justitie begint met het dwarsbomen van verdachte webshops. Zodra er drie aangiftes van internetoplichting over een winkel bij de politie binnen zijn gekomen worden betaaldiensten ingeseind. Die kunnen de rekeningen van verdachte webshops blokkeren en zo voorkomen dat meer slachtoffers worden gemaakt.

Op dit moment wordt samengewerkt met twaalf betaaldiensten en het Openbaar Ministerie om betalen via bijvoorbeeld iDeal onmogelijk te maken zonder een justitieel onderzoek af te wachten. Dat betekent dat nog niet alle webshops in het bereik liggen. ,,We verwachten dat meer betaaldiensten in de toekomst met ons samen gaan werken,’’ zegt Gijs van der Linden van het Landelijk Meldpunt Internetoplichting.

Dit en meer:
https://www.ad.nl/binnenland/justitie-dwarsboomt-malafide-webshop~a594ccd8

Als je vermoed dat de plaatjes van ebay of andere sites getrokken zijn, kan je voor firefox de add on 'Who stole my pictures?' installeren. Dan zie je vanzelf of er duplicaten van de plaatjes op het web circuleren.

In Chrome is dat rechtsklikken op de pic, Search Google for image ;). Echter als hij een randje eraf knipt is de foto uniek en vindt ie ws niets.

Mijn opa zei altijd, waar geld is zijn ratten. Ik heb nooit negatieve ervaringen met leveren of geld oid, alleen sommige mensen zijn niet eerlijk over gebreken aan sommige hardware, ook hier op het forum.

Stelletje goudzoekers, ik vertrouw nog steeds iedereen hier en nodig ze altijd graag thuis uit. Op marktplaats koop ik niet zoveel maar ik hoor toch altijd wel snel of het goed zit of niet. Dat herken je gewoon heel makkelijk vind ik.

Laatst gewijzigd:
200 km rijden gaat je met auto / OV ca. 40 euro kosten. En dan gaat iets van 30 euro je dus 70 euro kosten. Dat zou ik niet zo gauw doen...

200 km ga ik niet rijden voor iets van 25 euro want dan is het niet iets speciaals.
Dan wacht ik nog wel even tot hier in de omgeving hetzelfde aangeboden wordt.

Back