Oplichting op tweedehands verkoopsites (marktplaats, 2dehands etc.)

Zag em al ja.. bij n vlugge fotocheckte de foto's en zijn fake idd..
er stond eerder vanmiddag al een 99999999 bod maar is nu weg...

Heb al even een 'beter' bod gedaan zodat het niet zo heel erg storm meer zal lopen.. ;)

Zag em al ja.. bij n vlugge fotocheckte de foto's en zijn fake idd..
er stond eerder vanmiddag al een 99999999 bod maar is nu weg...

Heb al even een 'beter' bod gedaan zodat het niet zo heel erg storm meer zal lopen.. ;)

Had deze ook gezien :o: .Er stond bij dat 999999 bod ook duidelijk in tekst 'PAS OP OPLICHTER'. Toen ik de verkoper ernaar vroeg, kwam hij met een of ander lulverhaal dat het iemand was waar hij eerst een deal mee had maar ruzie mee had gekregen en dat diegene hem nu daarom niet wou gunnen dat hij de 909 aan een ander verkocht.

Ik had wel snel reactie op mijn bod van 2800. Ik vroeg wanneer ik kon langskomen en om een adres en heb daarna niets meer gehoord toen ik zei dat ik zsm kon komen.. woon redelijk in de buurt van Alkmaar dus..
Er is trouwens nu ook een hoger bod gedaan.. en mijn bod is verwijderd..

Hoe ben jij erachter gekomen dat ie fake is?

Ik had wel snel reactie op mijn bod van 2800. Ik vroeg wanneer ik kon langskomen en om een adres en heb daarna niets meer gehoord toen ik zei dat ik zsm kon komen.. woon redelijk in de buurt van Alkmaar dus..
Er is trouwens nu ook een hoger bod gedaan.. en mijn bod is verwijderd..

Hoe ben jij erachter gekomen dat ie fake is?

Foto van de 909 opgezocht op google en vond toen een matchende advertentie op ebay. Ook toen ik vroeg wat voor prijs hij ervoor wou en hij 1750 zei gelijk (wel een heel mooie prijs), vond ik het heel verdacht. Heb gezegd dat zijn foto ook op ebay staat en sindsdien niks meer vernomen. Wel spijt dat ik het spelletje niet langer heb meegespeeld want eigenlijk zou je dit soort gasten in de val moeten laten lopen, is toch om van te kotsen :r

Had hem ook een bod van 4999,99 gedaan en in het bericht gezet dat dit net zo hoog is als op de adv. op e-bay waar de foto's vandaan komen. Bod door hem weggehaald.

Plaatse laatst een adv. op MP voor een Keystep, binnen drie minuten bericht van Irene !!!
Hallo ben je nog op zoek?
17:42
Hai Irene, jazeker. Groet, Ger.
17:46
Ik heb een zonder enkele schade of mankement
17:49
Wat heb je in gedachten qua prijs?
17:49
80 Euro? Ligt er ook aan of ik het kan ophalen of moet laten verzenden
18:03
150
18:20
Ik woon in dokkum
18:20
Dokkum is te ver en voor 119 heb ik een nieuwe met garantie. Bedankt, groet Ger.
18:22
100 incl ?

Niets meer van gehoord, ik vroeg aan een vriend van mij om de zelfde adv. te plaatsen en jawel hoor weer binnen enkele minuten een bericht.

Deze keer gebruikte ze de naam Jessica en woont in Middelburg.

Hallo ben je nog op zoek?
19:37
Hallo Jessica, dacht het wel, de advertentie staat er net. Zoek er een in goede staat met rekening i.v.m. de garantie. Laat maar weten wat je er voor wil hebben. Peter.
19:47
Ik heb een met doos?bon zonder enkele schade of mankement
19:48
Kan je vandaag langskomen?

19:48
Mooi en wat is de prijs die je in gedachten hebt en waar zou ik hem kunnen ophalen?
19:50
Als de afstand te ver is zou je et dan ook willen opsturen ?
20:16
Wat heb jij in gedachten qua prijs?
20:19
Ik woon in middelburg

20:20
Ik dacht aan 75 euro
20:24
200
20:25
Ha, ha, ha, ze zijn nieuw 119 euro !!!
20:27
20:33
Even serieus, wat is je laagste prijs?
20:39

ma 8 jan

Afgehaakt???
17:04

Ik was recentelijk op zoek naar een Nikon D7200 op 2dehands.be ... 3 keer gereageerd op een zoekertje. De eerste keer was voor een heel lage prijs (geen biedingen!) en ik reageerde als eerste, zou in het weekend langsgaan voor de camera. Een beetje later een mail: er zijn nog meer gegadigden, degene die eerst langs komt mag de camera hebben. De verkoper vond dat dus compleet normaal gedrag, ik heb hem vriendelijk gezegd dat ik dat niet zo vond.
Maar dan ... nog op 2 andere zoekertjes gereageerd, en telkens was de verkoper net verhuisd naar Nederland. Ergens in de buurt van Groningen natuurlijk. De camera kon opgestuurd worden als ik niet kon langskomen ... Wel heel toevallig allemaal.

Nog een verdachte adverdeerder die Strymonpedalen aanbiedt:
https://www.marktplaats.nl/a/muziek...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Ik had een hele mooie prijs afgesproken voor een pedaaltje dat al een tijd op mijn verlanglijst stond met deze KV, echter nadat ik vroeg of ik diezelfde avond langs kon komen niks meer vernomen. Vervolgens gevraagd of het ergens in het weekend kon, maar meneer las het wel, maar reageerde niet meer. Opvallend genoeg 7 km van de fake 909 vandaan van die ''Ger'', toevallig ook 10 a 12 jaar actief op Marktplaats met soortgelijke gegevens (geen telefoonnummer, geen geverifieerde bankrekening). Ik ben geen detective, maar het lijkt toch wel aannemelijk dat het om dezelfde persoon gaat omgeving Alkmaar...erg verdacht. Mssn een zaak voor jou MacGyverGear? 8~

Lijkt me eerder dat de "hele mooie prijs" is overtroefd en dat 'ie met een ander in zee is gegaan/gaat aangezien er vrij actief op die ad wordt geboden.

Nog een verdachte adverdeerder die Strymonpedalen aanbiedt:
https://www.marktplaats.nl/a/muziek...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Laatst gezien op TV: ze ontfutselen v/e Marktplaatser zijn/haar wachtwoord. Een persoon is de hele nacht bezig geweest met haar wachtwoord resetten totdat de Helpdesk open was. Die etters schijnen opgepakt te zijn. Maar bovengenoemde advertentie schreeuwt: "Oppassen!". Iemand die niets anders dan Strymons aanbiedt met heel algemene omschrijving in slecht Nederlands zoals "Werkt zoals die hoort te horen". Dat kan ik ook bij een sapcentrifuge schrijven. Dit is niet in de haak.

Bekijk dit item goed:
https://opgelicht.avrotros.nl/uitzending/uitzending-gemist/23-01-2018/fragment/2231/

Laatst gezien op TV: ze ontfutselen v/e Marktplaatser zijn/haar wachtwoord. Een persoon is de hele nacht bezig geweest met haar wachtwoord resetten totdat de Helpdesk open was.

Dit heeft toch geen enkel belang,je maakt toch gewoon een nieuw profiel aan.

Trouwens dan moeten ze het passend email adres ook hebben dus moet je email adres eerst gehackt zijn ook.

Deze draad staat ook wel echt bol van de oude wijvenpraat van mensen die alles denken te weten maar meer praten alsof ze ooit eens met een half oog naar Radar of Kassa hebben gekeken en daar de helft weer van vergeten zijn en de hiaten hebben aangevuld met wat flarden van sterke verhalen die ze in half beschonken toestand op een verjaardag hebben gehoord van een buurvrouw.

Lijkt me eerder dat de "hele mooie prijs" is overtroefd en dat 'ie met een ander in zee is gegaan/gaat aangezien er vrij actief op die ad wordt geboden.

Tja, kan zijn dat ik erg ver doordenk...maar misschien kan jij me dan vertellen waarom deze verkoper het noodzakelijk vind om fotos van andere adverteerders te gebruiken...:o: Zijn foto van het Bigskypedaaltje dat ie nu aanbiedt is van een andere advertentie op marktplaats die toevallig pas is verwijderd, inclusief alle tekst erbij. Dat andere El Capistan pedaaltje was van iemand uit de VS.

Meest voor de hand liggen lijkt me dat iemand zelf geen foto's heeft en Google image search of iets dergelijks gebruikt. En natuurlijk zitten er echt wel oplichters tussen, maar er ligt natuurlijk nog wel een enorm gebied tussen alles voor waarheid aannemen of compleet paranoïde zijn. Natuurlijk kunnen we deze draad nog jarenlang voortzetten maar uiteindelijk kom je toch weer terug op de volgende punten:

* Ophalen is altijd beter dan opsturen. Vraag altijd of je ter plekke kunt testen.
* Stel vragen en kijk naar de reactie (of gebrek daaraan).
* Indien je het niet vertrouwt, vraag (foto van) serienummers etc.
* Gebruik als het even kan 'gelijk oversteken' of andere beveiligingen als je toch per se op moet laten sturen.
* Als iets te goed lijkt om waar te zijn dan is dat meestal ook zo.

Maar bottom line is wel dat het vooral ook leuk moet zijn en blijven voor alle partijen. Oplichters zijn vervelend, maar wantrouwende kopers die je behandelen als een potentiële oplichter zijn ook godsgruwelijk irritant. Wees zowel als koper als verkoper fair en behandel de wederpartij met respect. Dan zul je ook merken dat het eigenlijk vrijwel altijd ook gewoon goed en soepel gaat.

Back