Oplichting op tweedehands verkoopsites (marktplaats, 2dehands etc.)

Misschien moet je vragen of hij ook nog een foto neemt van het apparaat half in een kalkoen gestoken met de krant van vandaag erbij.

Ik ben meer dan een week te laat op het feestje maar ik wou toch nog even zeggen dat ik hier nu al een tijdje om aan het lachen ben.

Volgens mij heb ik ook te maken gehad met dezelfde 'verkoper' als in de openingspost. Via een andere tweedehands site kwam ik een Moog Mother 32 tegen en best laag geboden, ik dacht dat accepteert ie nooit. Na een paar dagen krijg ik een reactie dat ik hem kan ophalen (of laten versturen).

Ik vond het te mooi om waar te zijn dus ik vroeg om een aankoopbon met daarop zijn klantnummer en ordernummer en ik kon dit laten checken bij de desbetreffende winkel. Daar kwam een andere naam naar voren en het artikel was zelfs geretourneerd naar de winkel.

Toen ben ik redelijk snel afgehaakt. ;)

Lap, nu nog mooier...

Gezien hier op het forum, een Avalon bassline....https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=211777

Op marktplaats staat hij ook...https://www.marktplaats.nl/a/muziek...2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

En op 2ehands...https://www.2dehands.be/muziek/muzi...nstruments-avalon-bassline-sem-382975582.html

Het rare is dat deze meneer tegelijkertijd in Groningen en in Antwerpen woont... Ik heb een vermoeden dat die in Antwerpen fake is...

Ik wil overigens niet suggereren dat het betreffende forumlid niet ter goeder trouw is, ik wil enkel aangeven dat zijn advertentie overgenomen is door een figuur met vermoedelijk minder frisse bedoelingen...

Het rare is dat deze meneer tegelijkertijd in Groningen en in Antwerpen woont... Ik heb een vermoeden dat die in Antwerpen fake is...
Er is inderdaad een Groningse muzikant met die naam. En in alle drie advertenties staat dezelfde tekst: "De Avalon kan worden opgehaald in Groningen stad" maar op 2ehands.be heeft hij "(noord Nederland)" toegevoegd, wat niet geheel onlogisch is. Misschien probeert hij gewoon een groter publiek te bereiken?

Even vragen aan de SF-adverteerder? Maar ja, die is ook niet per definitie betrouwbaar. Opvallend is dat hij de Avalon aanprijst (een vriend gebruikt de 303 niet meer sinds hij de Avalon heef), maar zelf doet hij zijn Avalon juist weg vanwege een 303...

Hmmm, hij heeft ook nog een Analog Four en een Rytm te koop: "Door een ruildeal met vintage synthesizers krijg ik een Elektron Analog Four MK2 en een Elektron Rytm MK2. Omdat ik ze niet ga houden, kun je ze bij mij met korting krijgen."

Natuurlijk, het kan. Het verhaal is ook wel consistent.

Laatst gewijzigd:
Er is inderdaad een Groningse muzikant met die naam. En in alle drie advertenties staat dezelfde tekst: "De Avalon kan worden opgehaald in Groningen stad" maar op 2ehands.be heeft hij "(noord Nederland)" toegevoegd, wat niet geheel onlogisch is. Misschien probeert hij gewoon een groter publiek te bereiken?

Even vragen aan de SF-adverteerder? Maar ja, die is ook niet per definitie betrouwbaar. Opvallend is dat hij de Avalon aanprijst (een vriend gebruikt de 303 niet meer sinds hij de Avalon heef), maar zelf doet hij zijn Avalon juist weg vanwege een 303...

Hmmm, hij heeft ook nog een Analog Four en een Rytm te koop: "Door een ruildeal met vintage synthesizers krijg ik een Elektron Analog Four MK2 en een Elektron Rytm MK2. Omdat ik ze niet ga houden, kun je ze bij mij met korting krijgen."

Natuurlijk, het kan. Het verhaal is ook wel consistent.

In de andere advertentie is er sprake van dezelfde ruildeal maar dan met een "hoop Roland synths"... Het zou om een ruildeal met een Synthi gaan dus wellicht heeft hij de Elektrons én de Rolands ervoor in ruil gekregen?
Volgens het forumlid in kwestie aanvaardt 2ehands.be geen adressen in Nederland, wat wel mogelijk is, dit zou ook in de advertentie vermeld staan...

De verkoper van de Spawn "beschikt niet over een deftig fototoestel" maar ik heb hem toch zo ver gekregen de synth te fotograferen met een banaan erbij én een foto van het serienummer te maken...

Die wilde hij op mail zetten maar dat heb ik geweigerd vanwege virus-risico dus ik heb hem gevraagd om de foto's gewoon aan de advertentie toe te voegen...

Blijkt nu dat de door hem opgegeven "1313" gewoon het gevolg is van het feit dat die serienummers er maar in handschrift opgekribbeld zijn en dat hij de "b" voor "13" heeft aangezien...

Als die kerel nu van het begin eigengemaakte foto's had gepost...

Virus risico bij mailen van foto's? Dat is geloof ik wel een nieuw dieptepunt qua slap gelul op dit forum.

Ik weet niet wat er irritanter is, de vermeende oplichters of dit soort getrol van paranoïde amateur Poirots met weinig kennis van zaken en veel vrije tijd.

Update: Ik heb al zijn zoekertjes even gemeld, met links naar de foto's erbij, maar 2dehands.be antwoordt al na vijf minuten:

:frons: Oké dan. Aan 2dehands.be hebben we niks. Want ik ben er intussen wel min of meer van overtuigd dat "KennyGI" niet zuiver op de graat is.

Bij 2dehands.be werken een aantal enorme mutsen. Ik heb er ooit een atoombom verkocht, uiteraard enkel de huls zonder kernlading. Je kon op de foto's zo van mondje tot kontje er doorheen kijken, enkel een lege buis. Tot drie keer toe wordt mijn advertentie ervan gegooid omdat "alleen inerte munitie aangeboden mag worden". Er zit daar dus iemand die a) niet kan zien dat het ding zo leeg als leeg kan zijn is, en b) werkelijk denkt dat ik een wapen dat een stad kan platgooien bezit en dan nog op 2dehands aanbied.

En dat dus drie keer op rij. Natuurlijk dat tegen dan alle bieders afgehaakt hadden (ik maar mailtjes sturen met de vraag of ze even opnieuw op de nieuwe advertentie willen bieden want etc), die dachten dat ik de boel aan het belazeren was. Ik had er na 2 keer zelfs al het woord "inert" bijgezet in de titel maar dan nog snapten ze het niet.

Dus ja, aan 2dehands heb je niks.

Foto’s van synths naast een banaan, atoombommenverkoop (‘maar zonder springlading dus waar hèbben we ‘t over’). Ik vermaak me prima in dit draadje.
On topic: het valt mij op dat vaak spul wordt aangeboden in bijv. het puntje van Friesland. Een beetje oplichter doet er verstandig aan zich buiten redelijke reisafstand van de meeste mensen te vestigen, daarom koop ik nooit bij hen.

Als ik een bedrieger was zou ik bij de advertentie "Bij voorkeur ophalen" vermelden, en als woonplaats niet het puntje van Friesland, maar Ameland. :D

Bij 2dehands.be werken een aantal enorme mutsen. Ik heb er ooit een atoombom verkocht, uiteraard enkel de huls zonder kernlading. Je kon op de foto's zo van mondje tot kontje er doorheen kijken, enkel een lege buis. Tot drie keer toe wordt mijn advertentie ervan gegooid omdat "alleen inerte munitie aangeboden mag worden". Er zit daar dus iemand die a) niet kan zien dat het ding zo leeg als leeg kan zijn is, en b) werkelijk denkt dat ik een wapen dat een stad kan platgooien bezit en dan nog op 2dehands aanbied.

En dat dus drie keer op rij. Natuurlijk dat tegen dan alle bieders afgehaakt hadden (ik maar mailtjes sturen met de vraag of ze even opnieuw op de nieuwe advertentie willen bieden want etc), die dachten dat ik de boel aan het belazeren was. Ik had er na 2 keer zelfs al het woord "inert" bijgezet in de titel maar dan nog snapten ze het niet.

Hihi, dit is wel zo'n beetje de grappigste post die ik ooit op het forum heb gezien !
Maarre, heb je nog een atoombom op zolder leggen?
Ik heb wel interesse , past leuk in m'n wapen verzameling tussen de torpedo en de waterstofbom :D

Je had vroeger trouwens van die domme Belgenmoppen maar ik dacht dat het grapjes waren. :P

Helaas geen tweede exemplaar beschikbaar. :) Het was een heel uniek stuk: buiten het leger hebben er in de USA enkele musea eentje, en is er aan die kant van de oceaan eentje in privébezit. Die was zeer compleet, uiteraard nog steeds zonder de kernlading. De mijne was minder compleet, maar aangezien buiten de USA niemand er eentje in privébezit had en zelfs geen enkel museum er eentje heeft, moest je het doen met wat er voorhanden was. Hij is nu in het bezit van een verzamelaar.

Je moet toch al aardig weinig van munitie kennen om niét te zien dat deze inert is:

bdu38.jpg

Ik bezit zelf nu trouwens niks qua militaria, het is een heel lang verhaal hoe die atoombom in mijn bezit kwam. Anyway, via een ruil en een ruil heb er spulletjes voor de rallywagen van gekocht. Nuttiger voor mij en minstens zo gewelddadig. :)

Bericht door een moderator:
Graag weer on-topic. En mij graag een PB sturen indien iemand nog een atoombom te koop heeft. Maar dan wel een volledig functionele graag. Bedankt.

Wat een bizarre verhalen van die oplichters. Zo heb ik ook foto's
gezien op marktplaats welke van Ebay items geplukt waren.

Maar het kan ook andersom... Ik heb wat bewaarde zoekopdrachten op marktplaats.
Als dan iets langs komt dan krijg ik een mailtje. Erg handig. Totdat je op de
link in de mail klikt en ineens een apparaat ziet met mijn eigen foto's?!? WTF?!?

Destijds maar gemaild wat dit voor flauwekul was. Ja meneer, ik het er nét
zo één maar ik heb geen camera. Jah, dikke vinger... 2 weken actief op MP.
Dus ook maar aangegeven... En weg wastie...

Foto's en teksten van anderen "lenen" is niet noodzakelijk oplichting, maar oplichting leent wel bijna altijd foto's van anderen.

Ik heb een keertje een Ebay.com advertentie gezien waarvan de tekst las "voor het eerst kan u een blik werpen op dit legendatische apparaat." Heel indrukwekkend. Alleen was die tekst een copy-paste uit een artikel dat ik een aantal jaar ervoor geschreven had. De verkoper had het dus even moeten aanpassen naar "voor de tweede keer kan u ..." :)

Maar dat was dus geen oplichter, gewoon een luie schrijver. Ik zou in gevallen van leentjebuur dus eerst nog wat andere zaken checken voordat je iemand aangeeft voor oplichting. Je kan natuurlijk wel meteen vragen om aan de tekst toe te voegen dat het geen foto's van het aangeboden apparaat zijn.

Er zit daar dus iemand die a) niet kan zien dat het ding zo leeg als leeg kan zijn is, en b) werkelijk denkt dat ik een wapen dat een stad kan platgooien bezit en dan nog op 2dehands aanbied.
Foto’s van synths naast een banaan, atoombommenverkoop (‘maar zonder springlading dus waar hèbben we ‘t over’). Ik vermaak me prima in dit draadje.

ik ook kom niet meer bij van het lachen en dat allemaal door (zogezegde) oplichters
alee hebben ze dan toch een beetje een positief effect .. al die oplichters
:) :)

Back