Moog Sub Phatty of toch Sub 37?

Ik heb geen van beide en heb geen (lange) ervaring in synthesizer spelen en programmeren. Enige dat ik weet is dat de Sub 37 (onder andere) een groter toetsenbord heeft, een arpeggiator en aan aantal "trucken" t.o.v. de Sub Phatty. Helemaal aan het einde v/d Sonic Lab review op Youtube kun je horen hoe "anders dan anders" dat kan klinken.

Ik neem aan dat de Sub Phatty kan werken met de goedkope SQ-1 sequencer van Korg. Maar een arp. zul je niet krijgen op de Sub Phatty. Als dat belangrijk is voor je dan moet je voor de Sub 37 gaan als prijs geen bezwaar is.

Qua prijs vind ik de Sub Phatty (ong. 800 Euro) zeer aantrekkelijk. Wat ik ook heel aantrekkelijk vind van de Sub Ph. is zijn "eerlijkheid" en eenvoud. Weinig toeters en bellen. Net als zijn opa: de Minimoog. Ik denk dat veel mensen onderschatten wat je allemaal met een 2 osc. synth met een goed filter en een goede LFO kunt bereiken qua sound.

Als die ene noot extra die je op de "37" kunt spelen je niet zo boeit en je gebruit toch nooit een arp dan kun je je denk ik geen builtje vallen aan de Sub Ph. Maar als je denkt dat je je zelf uitmuntend kunt begeleiden met die ene lage noot en als een arpeggiator onmisbaar is dan zou je voor de "37" moeten gaan. Ik denk dat het ook je hobby moet zijn, of worden, om te experimenteren want voor al die extra trucjes betaal je wel. :)

sub phatty gehad
heb nu sub37

sub37 heerschggt
alles voor je neus, kick ass mod bussen, gruwelijke monobak met zeer goede bediening
sub phatty is toch meer gekloot en toetscombi's onthouden en weet ik t
sub37 is geld dubbel en dwars waard en dat extra oktaaf is echt geen overbodige luxe ook

keys vd sub phatty kraken, verder vond ik 'm best ok - heb ook de sub 37 nu - eigenlijk knap ik wat af op de kwaliteit v drukknoppen. Bovendien heb ik de oude filter pot... Die nog werkt.

Bedankt voor de reacties.

Hier komen toch dezelfde dingetjes naar voren die ik zelf al had geschoten.

Grootste minpunt voor de Phatty vind ik 2 octaafs toesenbord zonder aftertouch.

16 klanken daar kan ik wel mee leven denk ik en een knop met dubbelfunctie is ook nog wel te doen.

Sub 37 is nog altijd de benchmark, maar het mag natuurlijk altijd een beetje goedkoper :)

Over die filter pot heb ik gelezen. Weet niet of het klopt maar het schijnt dat na SN 0615 deze is vervangen door het huidige exemplaar.

Gisteren ff genoodled op Mini D en Sub 37, vind ik de Sub 37 toch interessanter.

Laatst gewijzigd:
Een groot voordeel aan de Sub 37 vind ik het gemak waarmee hij in je DAW integreert. Hij werkt namelijk gewoon als een VST synth, met total recall dus. Maar volgens mij heeft de Phatty dat ook. De Phatty vind ik echter veel te beperkt in modulatie ed.

Als ik mijn Sub 37 nog eens ga inruilen, dan zal dat voor een Voyager zijn (die heeft dat bovenstaande trouwens niet). Als je toch kijkt naar de Model D, kijk dan ook eens naar de Voyager.

Een groot voordeel aan de Sub 37 vind ik het gemak waarmee hij in je DAW integreert. Hij werkt namelijk gewoon als een VST synth, met total recall dus. Maar volgens mij heeft de Phatty dat ook. De Phatty vind ik echter veel te beperkt in modulatie ed.

Als ik mijn Sub 37 nog eens ga inruilen, dan zal dat voor een Voyager zijn (die heeft dat bovenstaande trouwens niet). Als je toch kijkt naar de Model D, kijk dan ook eens naar de Voyager.

Wanneer ik geen Sub koop wordt het een MatrixBrute, de Mini en Voyager vind ik gewoon te duur.

keys vd sub phatty kraken, verder vond ik 'm best ok - heb ook de sub 37 nu - eigenlijk knap ik wat af op de kwaliteit v drukknoppen. Bovendien heb ik de oude filter pot... Die nog werkt.
[semi-off topic] Kun je wat meer vertellen over die pot? Want als je de Sub 37 tweedehands wilt kopen kan dat een argument tegen de "37" zijn: je wilt nl. geen kat in de zak kopen. Hoe kan het dat een merk met zulk hoogstaande kwaliteitsnormen als Moog een slechte pot plaatst?

[semi-off topic] Kun je wat meer vertellen over die pot? Want als je de Sub 37 tweedehands wilt kopen kan dat een argument tegen de "37" zijn: je wilt nl. geen kat in de zak kopen. Hoe kan het dat een merk met zulk hoogstaande kwaliteitsnormen als Moog een slechte pot plaatst?

De cutoff potmeter kan potentieel problemen geven en is in een latere revisie vervangen door een aangepast model met metalen potmeter as..

Het goede nieuws is dat Moog dit gewoon kosteloos voor je oplost indien je er een probleem mee ervaart, ook indien de officiële garantie termijn al is verlopen. Er is dus eigenlijk niets aan de hand. :)

De cutoff potmeter kan potentieel problemen geven en is in een latere revisie vervangen door een aangepast model met metalen potmeter as..

Het goede nieuws is dat Moog dit gewoon kosteloos voor je oplost indien je er een probleem mee ervaart, ook indien de officiële garantie termijn al is verlopen. Er is dus eigenlijk niets aan de hand. :)

Heb net een mail naar Moog gestuurd.

To be continued...

Heb net een mail naar Moog gestuurd.

To be continued...

Wow, binnen een uur reply met een antwoord.

Hier de quote van Moog:

"We had some failures in pots from years and years ago. They've since been changed and are not used on the last few years of Sub 37 and not at all on the Subsequent 37. "

Moog is our friend so it seems :)

Mooi dat ze durven toegeven dat er een designfout was in de eerste modellen.

Petje af voor Moog.

[...]
Dat vermoeden had ik reeds. Maar Moog zit toch in Engeland of Amerika? Waar breng ik mijn 2e hands Sub 37 dan naartoe?

Dat vermoeden had ik reeds. Maar Moog zit toch in Engeland of Amerika? Waar breng ik mijn 2e hands Sub 37 dan naartoe?

De officiële Moog importeur van de Benelux:
AMPTEC
Duifhuisweg 11
Diepenbeek, Belgium B-3590

:)

Ik heb een sub37 en nog een met de plastieken pot.
Ik heb gemaild naar moog en had ook de dag zelf antwoord met drie mogelijkheden.
Ik heb vr de mogelijkheid gekozen om het bord te laten vervangen bij amptec
Van amptec heb ik ook de dag zelf een antwoord terug gekregen.
Zowel bij Moog als bij Amptec een zeer vlotte professionele communicatie
Herstellingen gebeuren via een verlengde garantie.
Als kost heb ik gewoon de transport kosten naar amptec

geweldig natuurlijk van Moog, toch zou ik liever mijn geld uitgeven aan een synth, waarmee ik niet eerst op weg moet naar een reparateur. als je dan toch een nieuwe/recente synth koopt.

moet trouwens intussen de vraag niet zijn sub of sub37 of subsequent37 ?
ik las dat de verbeteringen vooral in soundpath en keyboard zitten. blijft natuurlijk subjectief, maar klinkt voor mij niet als overbodige luxe.

geweldig natuurlijk van Moog, toch zou ik liever mijn geld uitgeven aan een synth, waarmee ik niet eerst op weg moet naar een reparateur. als je dan toch een nieuwe/recente synth koopt.

moet trouwens intussen de vraag niet zijn sub of sub37 of subsequent37 ?
ik las dat de verbeteringen vooral in soundpath en keyboard zitten. blijft natuurlijk subjectief, maar klinkt voor mij niet als overbodige luxe.

Klopt maar iedereen kan een fout maken maar je fout toegeven en de schuld op u nemen dat is een ander paar mouwen en zeker nog eens vr een bedrijf

Trouwens is tegenwoordig meer en meer dat er producten op de markt komen waar nog fouten in zitten

Ik vind niet dat er iets mis is aan de soundpath van mijn sub37
Het keyboard kon inderdaad iets beter zijn maar tis nu niet dat het niet bespeelbaar is

Ik vind het een beest van een synth

Weet niet of het klopt maar het schijnt dat na SN 0615 deze is vervangen door het huidige exemplaar.
neen ik heb een sub37 met serno 3769 en heb dus ook nog die plastieken pot
ik dacht dat het vanaf serno 8xxx is dat er een metalen pot in zit.
Trouwens het is een volledig nieuw bord die gestoken word.
In principe kan je het zelf doen je krijgt dan een nieuw bord en uitleg op gestuurd
Maar voor die kleine kost die ik heb om hem naar amptec te sturen heb ik het zekere vr het onzekere genomen en gaat het dus gebeuren bij Amptec

Laatst gewijzigd:
Klopt maar iedereen kan een fout maken maar je fout toegeven en de schuld op u nemen dat is een ander paar mouwen en zeker nog eens vr een bedrijf

Trouwens is tegenwoordig meer en meer dat er producten op de markt komen waar nog fouten in zitten

Ik vind niet dat er iets mis is aan de soundpath van mijn sub37
Het keyboard kon inderdaad iets beter zijn maar tis nu niet dat het niet bespeelbaar is

Ik vind het een beest van een synth

Dinsdag by Music Store in Keulen even ge-noodled op de Sub 37. Het keyboard vind ik verre van vervelend. Voor €799 vind ik de Sub Phatty toch ook een sterke aanbieding. Zeker niet perfect, maar welke synth is dat wel?

MatrixBrute ook leuk maar qua klanken kon deze mij niet overtuigen, de routing en lay out is dan wel weer geweldig.

Gooi nog even de King Korg in de mix.

De focus lag helemaal op Moog en ben de King Korg een beetje uit het oog verloren.

Het is VA maar is wel flexibel, polyfoon, unyson, vocoder, multitimbraal en zacht geprijsd.

Back