Ervaringen synths kopen via eBay (buitenland)

Bricks

Stamgast
In mijn zoektocht naar synths zie ik dat het aanbod van buitenlandse verkopers via eBay doorgaans groter is en tegen goedkopere prijzen. De synths komen dan bijvoorbeeld uit Japan.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja was dit positief of negatief? Zijn er nog aandachtspunt punten buiten money back guarantee en de status van de verkoper?

Alvast bedankt!

de extra kosten van transport en douane-inklaring (is maar net hoe inventief je bent of wil zijn.)

de money back guarantee is alleen van nut als je volledig besodemieterd wordt d.m.v. geen levering of de ontvangst van een stuk wrakhout.

als er 'iets' niet (helemaal) in orde is, schiet money back guarantee niet op, omdat je vaak de hassle en kosten van terugsturen hebt, wat weer niet opweegt tegen de boel hier fixen.
ik weet niet of het je om vintage spullen te doen is, maar ga er in dat geval maar van uit dat de spullen lang niet altijd 100% zijn. en zo langzamerhand moet je je ook gaan afvragen of dat nog een redelijke eis is, zeker na internationaal transport.

uit japan heb ik bijna nog nooit iets gekocht, en helemaal niets meer sinds de kernramp. bang voor straling.
tja, ieder zijn afwijking.
inderdaad is bv veel korg en roland spul daar zeer ruim voorradig en goedkoop, maar als je eenmaal uitgerekend bent, kom je op een prijsniveau waarvoor je hier die spullen soms ook kan vinden, met wat meer geduld en moeite.

maar uitgaande van een zo kaal mogelijke prijs, loont het zeker de moeite. ook vanuit amerika.

Laatste wat ik kocht in America werd er door de douane 30% invoertaks bijgelapt.

mij ook wel eens gebeurd

het loont zich zeker om van te voren even online de bestemmingen van de douane te checken dat je aan de hand van de waarde van dat je besteld kan inschatten hoeveel taks er eventueel nog bovenop komt (onder een bepaalde waarde is het volgens mij taxfree, ligt ook aan de goederenklasse)

of als je net bij de grens woont: ik bestel nu gewoon alles via DHL naar een pakjesstation in Duitsland net over de grens en smokkel het gewoon langs de douane, lekker goedkoop! :engel:

"Vroegâh" heel veel op E-Bay USA gekocht. Tweedehands dan. Volgens mij hoef je dan geen Douane en/of inklaringskosten te betalen. Dat deed ik door het tegen "surface rate" te laten verzenden. Duurt ong. 3 weken eer je je spul hebt. Maar dat scheelt een enorme hoeveelheid verzendkosten. Dat "trucje" werkt niet meer: de US Postal Service heeft geloof ik surface rate afgeschaft. Dus E-bay USA bekijk ik niet meer. Super jammer.

Benieuwd hoe het jou afgaat. :)

Ik heb wel gear via eBay buiten de EU gekocht, maar alleen als ik het heel graag wilde hebben / dringend nodig had en het in NL / de EU niet te koop was. Er komen nl. meestal zodanige inklaringskosten bij dat je nauwelijks goedkoper of zelfs duurder uit bent. De keren dat ik buiten de EU gekocht heb, heb ik wel goede ervaringen gehad. Zwitserland is overigens - zoals je waarschijnlijk zult weten - geen EU. Dat was ik een keer even vergeten en toen kwam er nog onverwachts een bak met kosten bij.

En vergeet niet dat het voltage in Japan 100 Volt is. Dus moet je een geschikte adapter hebben en in het slechtste geval zelfs een spanningsomvormer. De spanning in de V.S. is 120 Volt.

Bedankt iedereen voor de reacties. Ik denk niet dat ik het dan ga kopen. Als de kosten maar minimaal verschillen is het mij het risico niet waard. Dan liever iets meer betalen en ophalen.

er zijn mensen die kans zien om geen of nauwelijks inklaringskosten te betalen. 90% van de buitenlandse verkopers werkt wel mee aan creatieve oplossingen. maar dan moet je er wel rekening mee houden dat ook de transportverzekering gering is. (hoewel ook dat discutabel is, mocht er echt een probleem zijn.)

soms kan het de moeite lonen, soms niet. de verzendkosten vanuit japan zijn bv weer een stuk hoger dan vanuit de usa. het is eigenlijk een kwestie van hoe graag wil je iets en hoe moeilijk is het dichterbij te vinden.
wat dat betreft heb je gelijk: als je je niet prettig voelt bij een onderneming en het kan voor wat extra geld dicht bij huis, dan doe je dat toch gewoon.

ik ben eigenlijk wel benieuwd waar je naar op zoek was, en wat je dus in japan had gevonden. ?!

Een roland jp8080. Verschil was een kleine 300 euro met wat ik in Nederland heb gezien. Maar ik heb weinig zin om voor paar honderd euro het risico te nemen dat je rommel krijgt of een hoop gedoe. Dus maar verder zoeken in Nederland/België.

dat lijkt mij ook - even zoeken en een beetje geduld en je vindt er een voor rond 450.
mogelijk ben je hier tegen een of twee dure exemplaren aangelopen.

Dan zoek ik voorlopig even door. Die ik tegen kwam vraagt 800 euro. Ik ben er nog niet zo lang naar op zoek dus ik wist ook niet precies wat er gemiddeld voor gevraagd werd. Bedankt voor jullie reacties.

In mei jl. is er op dit forum een JP-8080 (MINT) verkocht voor 450 euro. Die was binnen één dag verkocht!!! :okdan:

Oscidance (in Susteren) - die vet duur is - heeft er nu een incl. verzendkosten te koop staan voor 749 euro. :stupid

Bij invoer vanuit de VS moet je er bijna 30% bij optellen voor inklaring. En dan komt een JP-8080 je gemiddeld incl. verzendkosten op ca. 700 euro. :stupid

Voor 450 euro ga je er waarschijnlijk niet een vinden... Maar heel misschien wel als je heel veel geduld hebt. Hoe lang wil / kun je wachten??? :gaap:

Een redelijke prijs voor een mooi (en goed werkend!) exemplaar lijkt mij 550 euro. Maar voor 575-600 euro zou ik 'm niet laten staan. :okdan:
Er vanuit gaande dat er wel rack-ears bijzitten, want dat is niet altijd zo. Soms zit er nog een originele handleiding bij, maar daar zou ik niet extra voor willen betalen.

In mei jl. is er op dit forum een JP-8080 (MINT) verkocht voor 450 euro. Die was binnen één dag verkocht!!! :okdan:

Oscidance (in Susteren) - die vet duur is - heeft er nu een incl. verzendkosten te koop staan voor 749 euro. :stupid

Bij invoer vanuit de VS moet je er bijna 30% bij optellen voor inklaring. En dan komt een JP-8080 je gemiddeld incl. verzendkosten op ca. 700 euro. :stupid

Voor 450 euro ga je er waarschijnlijk niet een vinden... Maar heel misschien wel als je heel veel geduld hebt. Hoe lang wil / kun je wachten??? :gaap:

Een redelijke prijs voor een mooi (en goed werkend!) exemplaar lijkt mij 550 euro. Maar voor 575-600 euro zou ik 'm niet laten staan. :okdan:
Er vanuit gaande dat er wel rack-ears bijzitten, want dat is niet altijd zo. Soms zit er nog een originele handleiding bij, maar daar zou ik niet extra voor willen betalen.

Ja bij Oscidance zit er btw bij. Bij particulier natuurlijk niet. Het heeft geen haast dus ik kan rustig zoeken.

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/roland-jp-8080/737897840-74-9431

wel ff opletten dat ie geen waterschade heeft, want las dat vanmorgen de Elbe buiten zijn oevers was getreden

Bedankt. Alleen hier vind ik verder niet bij of het ook naar Nederland wordt verzonden, wat dit kost en of het te vertrouwen is.

tja, als je dat soort vragen beantwoord wilt krijgen, zonder ze te stellen, kom je toch bij ocsidance of een andere handelaar terecht, die de vragen wel stelt en de risico's voor je neemt.

je moet er wel iets voor doen.

overigens - btw bij ocsidance? denk ik niet. is 2de hands spul, margegoed, en dan zit er geen 21% BTW op. dat is flauwekul.
en dan nog, tenzij je zelf btw op een factuur kan terugvorderen, maakt het toch geen moer uit wat er in de prijs zit? het gaat om wat je moet betalen.

tja, als je dat soort vragen beantwoord wilt krijgen, zonder ze te stellen, kom je toch bij ocsidance of een andere handelaar terecht, die de vragen wel stelt en de risico's voor je neemt.

je moet er wel iets voor doen.

overigens - btw bij ocsidance? denk ik niet. is 2de hands spul, margegoed, en dan zit er geen 21% BTW op. dat is flauwekul.
en dan nog, tenzij je zelf btw op een factuur kan terugvorderen, maakt het toch geen moer uit wat er in de prijs zit? het gaat om wat je moet betalen.

Ja btw kan ik terugvorderen, maar het zal wel minimaal zijn. Ik ga in ieder geval rustig doorzoeken.

zeg maar 0. over margegoederen mag je geen btw op de factuur zetten (zou de verkoper ook meteen zijn inkoopprijs bekend maken) of terugvragen. niet dat het er veel toe doet, maar toch.

Back